Saturnusfoto med DSLR

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Saturnusfoto med DSLR

Post by Robert »

Igårkväll var det klart och fint ett tag. Började med lite visuella observationer av Saturnus Mars och Merkurius. Saturnus var riktigt fin i teleskopet igår.

Sedan tänkte jag ta mitt planet premiärfoto med en DSLR kamera (Canon 350D)

Efter att ha sprungit in 3 ggr efter mer adaptrar så fick jag både på och möjlighet till fokus med kameran.
Som helt nybörjare med detta var det dock mycket svårt att fokusera bra på planeten genom sökaren. Tog några foton på det sättet.

Kopplade in kameran till datorn och försökte fotografera med MaximDL istället. Efter 30 min strul så fick Jag Maxim DL att fungera bra ihop med kameran och då var det ganska lätt att fokusera bra på en stjärna.

Det var nu man upptäckte att med 800mm brännvidd så blir Saturnus ganska liten.... Kanske dags för en barlow/powermate eller möjlighet via okularprojektion.

Hur bilderna blev har jag inte undersökt ännu men det kommer nog snart...
Det var i alla fall mycket svårt att fokusera bra utan datorn tycker jag och det märks att jag är helt nybörjare som planetfotograf :)

Naturligtvis kom molnen då man hade börjat få kläm på det hela. Hade annars tänkt fotografera lite större objekt för skojs skull.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Saturnusfoto med DSLR

Post by Jonas »

Hej Robert,
Som varande endast DSLR-fotograf, kan jag rekommendera dig att först fokusera på en någorlunda stark stjärna och då lägga märke till när spikarna från den börjar delas upp så att man kan ana diffraktionslinjerna. Där ligger fokus.
Det är också svårare att fokusera ju kortare brännvidd man har. När jag tar med t.ex. 100 mm makro kan jag inte använda ovanstående metod utan då är det mer "trial and error" som gäller.
Hoppas du blev hjälpt av detta.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “DSLR-kameror”