DSLR IR moddningfrågor...

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

DSLR IR moddningfrågor...

Post by GAIS »

Nu tycker jag det är dags att slita bort det irriterande IR filtret i min Canon 20D.
Efter lite läsning på nätet inser jag att det kan man fixa själv om man är stadig på handen och barnen sover...

Mina frågor:
1) När jag tagit bort det inbyggda filtret bör jag väl ersätta med någon form av IR/UV block filter, eller?
Jag antar "Ja" - några tips?

2) Efter att kikat lite på www.astromatik.de filtrerna för Canon DSLR, eller rättare sagt deras "click in models" för Canon blir man intresserad.
Jag gillar deras koncept att man kan sätta in filter efter fotoobjekt.... och att man dessutom kan sätta in ett filter som gör att kameran även kan använda för att ta "barn med snygga frisyrer" bilder.
Har någon erfarenhet av dessa filter?

3) Om man går på konceptet enligt (2), skall man ändå använda filter UV filter tillsammans med t.ex OIII, eller t.ex. bara OIII?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: DSLR IR moddningfrågor...

Post by Starsoft »

Hej Mattias

1) Om du inte sätter dit åtminstone en glasskiva med samma optiska väg så kommer inte autofokus att fungera. Möjligen gåt det att justera om autofokus i kameran för att också fungera helt utan filter/klarglas? Någon form av mekaniskt skydd över bildsensorn kan nog också vara bra. Baader säljer ett alternativt filter som passar som jag har i min EOS300D, med det filtret får jag med Ha nebulosor men för att ta vanliga bilder måste jag justera vitbalansen manuellt.

2) Jag har ingen erfarenhet av dessa filter, men det verkar tilltalande att kunna komplettera Baader filtret med ett IR-"klick in" filter för att kunna använda kameran även i vardagen.

3) Du behöver inget ytterligare filter om du har t.ex. ett OIII filter.

Men tänk på att om du ska använda smalbandsfilter så är bara 1/4 av pixlarna är blå respektive röda i kameran. så med smalbandsfilter får du evinnerliga exponeringstider, speciellt om du dessutom har en liten refraktor.

Jag fick också uppgivet när jag moddade min 300D att kamerorna internt skiljer sig åt ganska mycket mellan olika EOS modeller vilket kan påverka vilka filter man kan sätta dit ovanpå bildsensorn.

Eftersom "klick-in" filtren är ganska dyra så skulle jag nog rekommendera att låta 20D kameran vara och i stället köpa ett begagnat 350D kamerahus, då behöver du vid modifieringen bara Baader filtret som sitter på sensorn och har kvar barn-kameran.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: DSLR IR moddningfrågor...

Post by Jonas »

Jag kan inte annat än hålla med.
Efter att jag låtit Baader modifiera min kamera, tänkte jag optimistiskt att jag kan bildbehandla vanliga bilder så att de blir bra. Det hade jag kanske i enstaka fall även kunnat göra men i längden är det arbetssamt och tar mycket tid. Därför är det bättre att köpa ett extrahus och låta modifiera detta för astro.
Det finns även en stor fördel med att ha ett permanent Baaderfilter insatt och det är att man inte riskerar damm på chippet.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “DSLR-kameror”