Duo Narrowband review

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Duo Narrowband review

Post by kribba »

Till slut kom filtret idag efter lång väntan. 5 veckors väntelista och ytterligare en vecka för leverans. Återstår nu och se om det lever upp
till förväntningarna. Jag kommer göra en review här under vintern. Nu är det bara att hoppas att tjockan släpper sitt grepp över landet.
Tittar man genom det visuellt dagtid, så påminner det lite om gamla 3d glasögon när man var barn ( en grön sida och en röd på glasögat ),
då man får lite blåa och röda konturer runt saker. Tanken är att man ska kunna ta både Ha och OIII samtidigt och så spara tid. Finns även
en Tri-band variant av en annan tillverkare. Tri varianten kändes dock inte prisvärd för mig då den kostar som en ny 80mm ED refraktor.
Återkommer så snart som möjligt med testbilder.
Attachments
duo.jpg
duo.jpg (95.5 KiB) Viewed 7283 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Duo Narrowband review

Post by hbar »

Fick också mitt idag. Vad var tri band tänkt att anv till? Vitsen med detta är ju att ha o o3 kommer i olika färgkanaler, tror ingen vill anv det till en mono kamera.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Nej, jag tror nog oxå duo är det vettiga. Tri kör även Hb ( tanken är väl att det ska exponera mer in i blått så det blir lättare att
färgbalansera som jag har förstått det , men priset avskräcker ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Himmelen öppnade sig en kort stund ikväll över Stockholm. Så blev First light med filtret. Han bara ta 10 x 3 min innan molnen
rullade in igen. Har enkelt stackat dessa 10 bilder och kört lite mild brusreducering. Ser onekligen lovande ut att få ett sånt här
resultat på en halvtimme i röd zon. Intressant är också att det finns bra information i alla 3 kanaler.
Bilderna nedan är croppade och visar rgb samt r,g,b kanaler separata. Taget med ASI1600MC vid -10C.
Attachments
rgb.jpg
r.jpg
g.jpg
b.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by Starfish »

Ser ju riktigg nice ut kribba synd att jag knte har en ccd än men den tiden kommer den nog också snart så ;)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Du hinner nog skaffa en CCD/CMOS Starfish :D En DSLR är ju enklare att jobba med. Nu befinner jag mig fortfarande på
nybörjarstadiet med ASI, men största skillnaden hittills har varit hur enkelt det är och ta Dark o Bias. Med Canon blir det
lätt konstigt och ger banding eller mer brus om temperaturen avviker bara lite. Här är ASI befriande lätt o resultatet blir kanon.

En annan fördel med Narrowband filter är att stjärnorna blir tightare o mindre än med ett vanligt UV filter. Förvånansvärt
tydlig skillnad. Mono vännerna tycker nog detta är en kompromiss. Klart valfriheten är större med mono, men jag gillar enkelheten
med en RGB kamera.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

Sweet, ser ju lovande ut! Fick mitt idag så är väldigt sugen på att testa. Hur blir balansen mellan färgerna, bilden du har där ser ju väldigt fint avvägd ut.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Duo Narrowband review

Post by Robert Habolin »

Det där ser ju riktigt bra ut, är ju otroligt kort tid du fotat för smalband o ändå fått bra med signal. Helt klart ett vettigt alternativ till färg-kameror.

kan även påpeka att så där ser det ut, nästan exakt, när jag slår samman HA och O3 till en Bicolor bild innan jag börjar redigera. Väldigt likt färgmässigt. Resten är Photoshop magic... :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

MartinS;
Bilden är bara STF stretchad i Pix o sen drog jag upp luma bara lite i OIII, så inget speciellt. Kände att jag ville visa en
relativt rå testbild här.

Robert;
Har du tid nån gång så får du gärna dela med dig av lite Photoshop trix för Bicolor :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

Hej,

Här är min first light med mitt DN filter. Var verkligen inte bra förhållanden igår med starkt månljus och slöjmoln så är på så vis imponerad att det jag att foto ett sådant ljussvagt objekt över huvud taget. Utan filtret hade det troligtvis inte gått att få fram något ur de 30 minuter jag lyckats samla ihop.

Nu till det som gör mig mycket besviken. Det verkar som att RGB kanelerna inte fokuserar vid samma punkt när jag har filtret i. Ingen aning om det kan bero på molnen som jag fotade genom, men känns långsökt. Kanske går det inte att fota vid F2.4 med detta filter?

@kribba det ser ju ut som att du klarat dig bättre. Kunde du se någon separation i färgerna när du fokuserade likt min bathinov bild?
Attachments
HandS_FirstLight_DNF_Widefield.jpg
ClipinDNF.jpg
HandS_FirstLight_DNF_Bathinov.jpg
HandS_FirstLight_DNF_Bathinov.jpg (194.9 KiB) Viewed 6898 times
HandS_FirstLight_DNF_RFocus.jpg
HandS_FirstLight_DNF_GFocus.jpg
HandS_FirstLight_DNF_BFocus.jpg
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

För jämförelse, samma frame med mitt astronomink 6 nm filter. Betydligt bättre fokus/skärpa. Förvisso tyå 4 gånger så lång exponering. Eftersom man bara fokuserar en kanal så blir det inga problem.
Attachments
HandS_FirstLight_HaFilter_R.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Martin;

Intressant och se din test. Jo man ser ju rätt tydligt att kanalerna har mycket större focus differens än i mitt test.
Jag har ju plåtat vid F5,4 vilket borde vara en rätt stor skillnad mot din F2,4. Jag ställde just frågan till Cyclops om
detta filter kan fungera med Hyperstar/RASA. Svaret var yes o sen refererar dom till nån testbild. Efter din test
ifrågasätter jag det. Är ju ändå trots allt fysik att olika våglängder bryter lite olika. Jag skulle prova att blända ner
1-2 steg om jag vore dig. Jag vet redan i RGB måste min Canon F2,8 ner minst 1 steg för att få någorlunda lika
stjärnstorlekar ( sen går det ju att trixa lite i efterhand så ibland stannar jag vid F3,2 ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by Martin F »

Kan inte svara för detta filter men med mina smalbandsfilter är det stor skillnad i fokus mellan de olika.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

Troligtvis borde det hjälpa att blända ner, vilket blir mitt nästa test. Har en frame som är nerbländad till 3.2 vilket verkar blir lite bättre men en del moln passerade i just den bilden så svårt att dra några riktiga slutsatser. Har aldrig haft några problem att få bra focus med detta objektiv utan filter vid f2.0 . Tyvärr så tappar man ju hela vinningen med ett snabbt kameraobjektiv om man måste blända ner och kan nog bli svårt att ta smalband med dslr då. Hela poängen med filtret faller ju också eftersom jag lika väl hade kunnat använda individuella filter med med lägre f ratio och på så vis fånga samma data på kortare tid.

@kribba Jag plockade in dina filer i PI och gjorde en FWHM-mätning. Det verkar ju som att tendenserna finns även med ditt filter med effekten blir mer eller mindre försumbar pga högre f ratio.

/Maritn
Attachments
nb.PNG
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Kul att du kunde testa min bild. Jo då får man väl räkna med att hålla sig runt F5 med filtret. Men med den datan jag fick på 30min så borde ju
resultaten bli rätt bra med några timmars plåtning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.