Duo Narrowband review

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Jag minskade stjärnstorleken i röda kanalen på din bild. Ser ju bättre ut...
Attachments
HandS_FirstLight_DNF_Widefieldb.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

@kribba Stiligt nu går ju färgerna ihop lite bättre i stjärnorna utan röda halos. Tyvärr tappar man ju fortfarande en del detalj i Ha, men det kanske duger om man tex skulle göra panoraman. Hade varit kul med ett projekt likt denna ( https://www.astrobin.com/full/367039/0/" onclick="window.open(this.href);return false; ) som är gjort med detta filter.

Ska till La palma i vår och då kanske det blir att lägga ett par kvällar på ett panorama. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Du behöver nödvändigtvis inte tappa i röda kanalen. Jag har suttit lite nu under hösten och lärt mig att göra "stjärnfria" bilder. Är en hel del
jobb, men sen har du fördelen att kunna lägga tillbaka stjärnorna och ha full kontroll över storlek,styrka o.s.v.

Nice panorama exempel. Skulle själv gärna åka till Holmarna och plåta lite astro, men har andra prioriterade resmål framöver. Men nån gång så :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by MartinS »

OK, utan att gå för mycket off topic. Har nämligen börjat testa det du pratar om men tycker inte det blir helt hundra, svårt att inte få massa artefakter, speciellt med när det är väldigt packade stjärnfält. Vilket program/metod använder du?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Duo Narrowband review

Post by kribba »

Efter att plåtat Soul igår så riktade jag om teleskopet mot Alnitak och kända hästhuvudet. Fick bara drygt 40 min sen hängde sig PHD
av nån okänd anledning. Lite brusigt med visar potentialen med filtret. Kan tillägga att Orion ligger rakt över ett höghusområde här med
mycket ljusföroreningar. Ska samla mer data på denna framöver.
Attachments
hast.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.