Rekommenderade kameror?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Hej, har länge vart intresserad av astrofotografering. Jag har ingen utrustning till deepsky-fotografering men letar efter en kamera som kan hantera hög iso utan att det blir för mycket dist. Jag söker även efter ett bra wide-angel objektiv.

Tacksam för alla svar :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Miska »

För vidvinkelastro duger nästan vilken DSLR-kamera som helst och grundglaset brukar oftast bli Samyang 14/2.8 AS IF UMC för ca 3500kr (nytt).
I efterredigeringen måste man bara se till att ta bort överflödet av brus så det inte tar övertaget av hela bilden, men dyrare kameror hanterar brus betydligt bättre än budgetkamerorna.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Tack för svaret, har hört mycket om det samyang objektivet faktiskt. Så får nog bli att satsa på det. Ska även se om det finns något bra begagnat hus på blocket. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by kribba »

Nikon 5300/5500 verkar många anse vara dom som har överlägset minst Brus ( iallafall APS-C ) då dom har Sonys senaste CMOS tech.
Men tänk på om du fastnar för astrofoto och vill ta ett steg vidare så vill man i förlängningen gärna styra kameran från en dator. Nikon/Canon är i princip dom
enda märkena som har brett stöd från olika astro mjukvaror, så vore jag dig skulle jag undvika andra. Kolla in APT som är gratis i enklaste
version https://ideiki.com/astro/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen kan det vara bra att förbereda sig på att du kanske behöver modda kameran i framtiden då många av dom häftigaste målen strålar
rätt friskt i det infraröda området ( vätgas ). Många mål är rent av omöjliga utan moddad kamera. Kolla t.ex. in http://www.astronomiser.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Har nyligen haft en kamera hos honom, gick snabbt och bra, men han kör bara Canon kameror.
Hög ISO tror jag du inte nödvändigtvis behöver oroa dig över, det är lite en myt. Hög ISO är bara en elektronisk förstärkning av signalen.
Dom mål du fotograferar sänder ut x antal fotoner. Lika många fotoner kommer att träffa CMOS sensorn oavsett ISO tal. Du vill istället
ha bästa ISO talet som maximerar Dynamic Range och lågt Dark noice. På ATP sidan ovan listar dom många vanliga kameror och rekommenderar
optimal ISO. Varning för Sonys kameror då dom lider av " star eater " filtrering ( goggla på det ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

kribba wrote:Nikon 5300/5500 verkar många anse vara dom som har överlägset minst Brus ( iallafall APS-C ) då dom har Sonys senaste CMOS tech.
Men tänk på om du fastnar för astrofoto och vill ta ett steg vidare så vill man i förlängningen gärna styra kameran från en dator. Nikon/Canon är i princip dom
enda märkena som har brett stöd från olika astro mjukvaror, så vore jag dig skulle jag undvika andra. Kolla in APT som är gratis i enklaste
version https://ideiki.com/astro/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen kan det vara bra att förbereda sig på att du kanske behöver modda kameran i framtiden då många av dom häftigaste målen strålar
rätt friskt i det infraröda området ( vätgas ). Många mål är rent av omöjliga utan moddad kamera. Kolla t.ex. in http://www.astronomiser.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Har nyligen haft en kamera hos honom, gick snabbt och bra, men han kör bara Canon kameror.
Hög ISO tror jag du inte nödvändigtvis behöver oroa dig över, det är lite en myt. Hög ISO är bara en elektronisk förstärkning av signalen.
Dom mål du fotograferar sänder ut x antal fotoner. Lika många fotoner kommer att träffa CMOS sensorn oavsett ISO tal. Du vill istället
ha bästa ISO talet som maximerar Dynamic Range och lågt Dark noice. På ATP sidan ovan listar dom många vanliga kameror och rekommenderar
optimal ISO. Varning för Sonys kameror då dom lider av " star eater " filtrering ( goggla på det ).
Tack för svaret. Jag har nämligen en sony från 2010 (tror jag) en sony a290 och jag får verkligen kassa bilder med den. Har en kitlens på 18mm med f/2.8. Men har sett flertalet bilder med kitlens som är 10 gånger bättre men då är det canon eller nikon.

Jag vill börja med att ta bilder utan teleskop med vintergatan osv. Men tillslut vill jag väl köra på deep-sky fotografering. Men måste även betala räkningarna. [emoji6]

Men har kollat mycket på Canon EOS 750d då den ligger hyfsat bra i min budget om jag ska satsa på den samyanglensen också. Tankar om den combon?

Tackar så mycket för tipsen :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by kribba »

Många kör ju Canon, jag oxå. Tänk på att plockar du
upp en billig 550d el 600d på blocket så kan du få
den IR moddad , utan att slutpriset behöver överstiga
vad en ny kamera skulle kosta ( antagligen tom under ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

kribba wrote:Många kör ju Canon, jag oxå. Tänk på att plockar du
upp en billig 550d el 600d på blocket så kan du få
den IR moddad , utan att slutpriset behöver överstiga
vad en ny kamera skulle kosta ( antagligen tom under ).
Ja jag får ta och kolla upp lite mer imorgon. Men tack så mycket för alla tips! [emoji2]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Miska »

Här får du en liten inblick på hur olika objektiv presterar.
Själv använder jag mig utav en Canon EOS 6D och äger i dagsläget bara förstnämnda objektivet på bilden, men ägde alla 3 förr i tiden (2015).
Samyang 14/2.8 IF AS UMC skiljer sig inte mycket från 12/2.8 ED AS NCS Fisheye bortsett från att den inte är en fisheye utan en raktecknad. FoV blir inte heller lika bred som med 12:an, men du får dig ett hum iaf hur mycket du får med på bild egentligen.

Image
Högerklicka på bild och välj "Öppna bild på ny flik" för att se den i större format.

Jag brusreducerar inget för jag tycker personligen att bilden blir för platt och matt annars, samt att man förlorar en hel del stjärnor på köpet.

Kolla även om du hittar en hyfsad billig Canon EOS 6D som inte kostar skjortan. Då har du verkligen en kamera för astrobruk i fullformat dessutom så du förlorar inget på brännvidden.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Miska wrote:Här får du en liten inblick på hur olika objektiv presterar.
Själv använder jag mig utav en Canon EOS 6D och äger i dagsläget bara förstnämnda objektivet på bilden, men ägde alla 3 förr i tiden (2015).
Samyang 14/2.8 IF AS UMC skiljer sig inte mycket från 12/2.8 ED AS NCS Fisheye bortsett från att den inte är en fisheye utan en raktecknad. FoV blir inte heller lika bred som med 12:an, men du får dig ett hum iaf hur mycket du får med på bild egentligen.

Image
Högerklicka på bild och välj "Öppna bild på ny flik" för att se den i större format.

Jag brusreducerar inget för jag tycker personligen att bilden blir för platt och matt annars, samt att man förlorar en hel del stjärnor på köpet.

Kolla även om du hittar en hyfsad billig Canon EOS 6D som inte kostar skjortan. Då har du verkligen en kamera för astrobruk i fullformat dessutom så du förlorar inget på brännvidden.
Den bilden i mitten är nog det jag siktar på mest. Kollade in lite begagnade 6d på blocket men ska jag köpa en samyang med är det lite väl över min budget. Siktar på ett kamerahus för ca 5000 och helst inte över 6000. Har kollat in 750d men har hört att den ger av sig några konstiga ränder vid hög shutterspeed. Men annars har jag kollat på 700d och även 600d.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Martin F »

Tänk på att om du kör en kamera med APS-C sensor så får du inte alls med lika mycket med ett 14mm objektiv. Miska kör ju med fullformat (6D). Du behöver då ett 10mm objektiv för att ens komma nära samma utsnitt.
Jag skulle hellre köpa en äldre fullformat (t.ex. 5D mk2) för landskapsfoto med Vintergatan. Brusegenskaperna är inte lika bra på de med APS-C. För stackade bilder (djuprymdsfoto) spelar det inte lika stor roll.
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Martin F wrote:Tänk på att om du kör en kamera med APS-C sensor så får du inte alls med lika mycket med ett 14mm objektiv. Miska kör ju med fullformat (6D). Du behöver då ett 10mm objektiv för att ens komma nära samma utsnitt.
Jag skulle hellre köpa en äldre fullformat (t.ex. 5D mk2) för landskapsfoto med Vintergatan. Brusegenskaperna är inte lika bra på de med APS-C. För stackade bilder (djuprymdsfoto) spelar det inte lika stor roll.
Vad tror du om en canon 7d mark 1? Har hittat en på blocket för en billig peng.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Fast ja då kanske en 5d mkii är bättre, samma pris begagnat ungefär.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Rekommenderade kameror?

Post by anivision »

En Canon 650D begagnad på blocket går för mellan 2000-2500:-. Denna modell har jag själv och jag funderar faktiskt på att IR-modda den.
Den har en utvikbar skärm som är guld värd när man ska fotografera upp på stjärnhimlen. Jag körde några gånger med en 1000D och fick nästan ryggskott på köpet :|
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Martin F »

Men både 7D och 650D är APS-C. Kanon för stackning men jag skulle valt annat om målet är landskap m Vintergatan.

Jag använder oftast minst ISO6400 och det blir inte bra med de mindre sensorerna. I alla fall inte med de kameror jag testat (senast 7D mkII).

Skickat från min E5823 via Tapatalk
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Har kollat lite på canon 5d mk II och tror jag kommer satsa på den.
Martin F wrote:Men både 7D och 650D är APS-C. Kanon för stackning men jag skulle valt annat om målet är landskap m Vintergatan.

Jag använder oftast minst ISO6400 och det blir inte bra med de mindre sensorerna. I alla fall inte med de kameror jag testat (senast 7D mkII).

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk