kameraadapter Canon EOS

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

kameraadapter Canon EOS

Post by SvenP »

Jag har problem med mina adaptrar och det gäller anslutningen mot kameran, 700D och 6D. Det blir ett litet glapp, känns som anslutningen är lite "slapp". Det gäller också det billiga objektivet som medföljer till 700D. Jag har också ett Sigmaobjektiv och det ansluter betydligt mer rejält mot kamerorna, inget glapp då. Min slutsats blir då att det är dålig kvalité på adaptrarna. Möjligen någon som känner till om det finns adaptrar av bra kvalitet?
Jag har två adapterringar med fabrikat MEADE och en av okänt fabrikat. Alla lika "dåliga".
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: kameraadapter Canon EOS

Post by Wallevarg »

Jag köpte en billig adapter som sitter illa illa, sen köpte jag en lite dyrare billig och den sitter :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: kameraadapter Canon EOS

Post by AstroFriend »

Bäst är ju gänga, typ gamla Pentax M42, då sitter det perfekt, problemet blir då istället att vinkeln inte blir lika bestämd. En bajonett kan ju aldrig bli helt stum pga konstruktion. Jag tror ingen av mina adaptrar känns helt stum, men nästan. Kanske du kan stötta kameran genom att fästa den även i stativfästet? Fast är kameran så lös att det påverkar bildkvaliten så är det ju något fel.

Den adapter som känns mest stum är den senaste M48 Canon EOS Ultra Thin adapter jag köpte, beställde den från England, Modern Astronomy. Kanske de gamla helt enkelt blivit slitna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: kameraadapter Canon EOS

Post by Juicy6 »

Jag fick prova tre olika adaptrar för att hitta en utan glapp. De två första glappade på både min 550 och min 200. Den tredje funkar perfekt på båda husen. Denna fungerar för mig:

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... l%C3%A4ngd

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: kameraadapter Canon EOS

Post by SvenP »

Ok, tack alla för tips och info. Man får tydligen acceptera ett mindre spel kanske, det är ju inte så illa att det fladdrar för vinden och det är inte glappt i planet vinkelrätt mot optiska axeln. Jag ska också skaffa den lite dyrare men tydligen bättre TS Optics adaptern.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: kameraadapter Canon EOS

Post by AstroFriend »

Välj en svart så minskar du de interna reflexerna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”