Justering av kamera vinkeln

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Justering av kamera vinkeln

Post by AstroFriend »

Regn som vanligt och bilen på verkstad, hoppas hinna med och besiktiga den idag också.

Under tiden har jag skrivit ned hur jag gör när jag justerar kamerans vinkel. En del justerar den olika för varje objekt för att få bästa foto vinkeln, själv föredrar jag att alltid ha kameran i samma vinkel. Underlättar ju om jag i framtiden tar mer data av samma objekt. Brukar ha kamera sensorns lång axel längs med RA-axeln.

Inga konstigheter egentligen, men här är det i bilder i varje fall:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... angle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Berätta gärna hur ni gör, går ju att göra på många olika sätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Justering av kamera vinkeln

Post by micke187 »

Om jag ska justera kamera vinkeln måste jag skruva av 3 små skruvar som sitter på filterhjulet. Sitter samma på båda sidor om filterhjulet. Och för att komma åt dom måste ja skruva av kameran och kan säga det är minst sagt en jobbig procedur..
20180104_133730.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justering av kamera vinkeln

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Ja det ser knepigt ut, har man dessutom fyrkantiga filter måste man ju ta hänsyn till det också. Är det mekaniskt stabilt så att när du väl ställt in det rubbas det inte ur läget eller?

Filterhjulet sticker ju ut ordentligt så det är väl lätt man slår i det och får det ur justeringen kan jag tänka mig.

Men det är ju det värt med tanke på vilka fantastiska bilder det går att ta med monokamera och filter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Justering av kamera vinkeln

Post by micke187 »

Det sitter väldigt bra åt när man skruvar ihop det så bara man skruvar på kameran och hjulet hårt mot varandra är det väldigt stabilt.
När man väl skruvar på kameran och filterhjulet så är det omöjligt att komma åt med en skruvmejsel om man vill justera. ska man justera vinkeln är det nästan så man får gissa på vart man hamnar med kameran. Tror ja höll på i 2timmar sist jag tog isär för att få bättre läge på filterhjulet och kameran. Är inte helt perfekt för gav upp efter att inte slita allt för mycket på gängerna också.
Men annars är det ju en väldigt bra kamera och filterhjul. :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8

Return to “DSLR-kameror”