Köpa ny kamera.

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Sitter och tänkte köpa ny kamera för astrophoto, vidvinkel och dso. står det mellan Pentax KP och Sony a6000.
Just nu har jag Eos 60D och samsung NX10.

Vilka kameror kör ni och varför? :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Miska »

Äger Canon EOS 6D och EOS 7D Mark II samt ZWO ASI1600MC-C, med andra ord; fullformat, APS-C och micro 4/3 sensorer som ägs här.

Har 6D för att den är ruskigt bra för nattfoto. Dess DR är byggd för natt, inte dag som det är med de flesta andra kameror.
Finns ett par bilder tagna med den kameran här i Bildgalleriet, om du vill titta. Även Jörgen Tannerstedt använder en sådan, dock har han modifierat om sin med Ha-filter för att få ut mer väte på bilderna när han fotar natthimlen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa ny kamera.

Post by AstroFriend »

Hej,
Om du redan har en Canon 60D, varför inte använda den? Den finns flera program som via datorn kan kontrollera den. De andra två du nämner tror jag har ganska stora begränsningar, i varje fall var det så förr. Men beror kanske lite ner i detalj på hur du tänkt fota.

Jag har haft Canon 350D, Canon 5D, Canon 40D och nu Canon 6D, tjejen har Canon M, den senare går ej att styra från datorn. Blir ju lätt man håller sig kvar på samma märke då man byggt upp en samling objektiv, annars vore kul att testa någon senare Nikon.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Största anledningen är att jag misstänker att 60d har fått sig något fel, jag hade Pentax förut och bytte till Canon just för teathering men kvaliten är usel tycker jag, speciellt på nebulosor när det krävs flera bilder för att få en med Pentax kvalitet ;)
Men jag vet inte om det är kameran som jag köpte beg eller något annat :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Jonas »

Wallevarg wrote:Största anledningen är att jag misstänker att 60d har fått sig något fel, jag hade Pentax förut och bytte till Canon just för teathering men kvaliten är usel tycker jag, speciellt på nebulosor när det krävs flera bilder för att få en med Pentax kvalitet ;)
Men jag vet inte om det är kameran som jag köpte beg eller något annat :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Verkar lite konstigt tycker jag.

Nu är det några år sedan jag valde kamera för astrofotografering men då ansågs Canon 60D som en av de bästa. Jag köpte en sådan (begagnad) och sände iväg den för moddning. Jag har aldrig ångrat att jag valde att modda just den kameran.
Jag har inga som helst problem att fånga både Ha-områden och reflektionsnebulosor med den.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Hm jag kanske får lämna in den på koll eller rengöring istället :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa ny kamera.

Post by AstroFriend »

Lägg upp en testbild så kanske någon kan bedömma vad som är fel.

Vilken iso, exponeringstid, optik och bländare använde du?

Fungerar kameran för att ta vanliga bilder dagtid är det knappast fel på den. Den skall ju dessutom vara bra till just astrofoto.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Jonas »

Wallevarg wrote:Hm jag kanske får lämna in den på koll eller rengöring istället :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Här hittar du en av bilderna jag tagit med min moddade 60D: http://astronet.se/view_image.php?id=4186" onclick="window.open(this.href);return false;
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Jag har alltid tänkt att det va en äldre sensor och att den har AA filter som sabba för mig, jag har tyvärr inga Pentax bilder kvar som är oförändrade, men en från cannon 60d på Andromeda jag tog på balkongen här.

120sek, ISO 1200, sw 80ed
Image


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Jonas »

Den är väl inte dålig? Lite kort exponeringstid bara.
Sedan är det ju så att efterbehandlingen av bilderna är viktig. Det finns mycket information i bilderna som inte syns men kommer fram med bildbehandling.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Jo jag har precis börjat med DSS och lite Photoshop. Men det jäkla bruset har jag inte fått bort än :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa ny kamera.

Post by AstroFriend »

Hej Walle,
Precis som Jonas säger, inget fel på den bilden.

Även om jag är lite osäker på den kameramodellen så tror jag man skall hålla sig till de hela ISO talen, typ 200, 400, 800, 1600 osv, de mellanliggande är bara framräknande och man kan förlora lite dynamik om man lägger sig på de. Men som sagt, lite osäker på det och om det är generellt.

Med ISO 800 eller 1600 och typ 50 x 120 sekunder borde det se jättebra ut med lite efterföljande bild behandling.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by kribba »

På 7D som jag hade förut, där vet jag att dom fasta ISO stegen var dom udda 320,640 o.s.v. och dom jämna var elektroniskt
förstärkta. I alla fall när man filmade var det så. Kan vara värt att kolla om det gäller även 60D.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by Wallevarg »

Aha, ska jag göra :)
Gör det nån skillnad, jag trodde elektrisk va bättre att den inte ryckte till något :)
Meeen jag tror mycket och vet lite :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpa ny kamera.

Post by kribba »

Hittade denna länk snabbt! Vet att jag sett en test, med testbilder på alla ISO i 7D i olika ljus, men har inte kvar länken då det var 5 år sedan minst.

https://vimeo.com/blog/post/shooting-video-with-a-dslr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://philipbloom.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Bloom som är i videon är en välkänd mästare inom DSLR video världen. Han föreläste b.l.a. på Fotomässan för ngr år sedan.
Ioförsig sägs det i denna video att dom ISO som absolut ska undvikas är 125,250,500,1000. Återkommer om jag hittar dom andra länkarna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.