Kamera moddning

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Bloated stars är framförallt ett fenomen man får på optiska instrument uppbyggda med linser. Enkla teleskop med två linser i objektivet är sämst, klarar inte ens det visuella området utan att bryta ljuset fel och stjärnorna flyter ut. Ett teleskop der den ena linsen är utbytt mot en ED lins är bättre medans trippletter än bättre och färgfelen knappt märkbara. Dock är det bara visuella området. Tar man bort kamerans interna ir filter ökar man våglängds området utanför vad teleskopet är konstruerat för, likaså gäller det kameraobjektiv, även dyra apo objektiv.

Ett spegelteleskop har inte problemet att det bryter våglängderna olika, alla hamnar i fokus. Dock är ju en koma korrektor något som man kompletterar ett spegelteleskop med, den är uppbyggd av linser och därmed blir det en felbrytning beroende på kvalite.

På gamla kameralinser finns ett rött R som visar var fokus hamnar för ir våglängder.

Så antingen fotar man rgb eller ir och ställer in fokus för var och en. Vilket bestämmer man med vilket filter man använder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Märker att de finns en hel del man får läsa på om inom vissa områden hehe.
Lätt att det blir lite för förvirring när man läser på andra forum om vissa saker.
Men nu har man vel fått lite mer förståelse iaf :)

Blir iaf att göra en full spekrum mod å sen ha ett astronomik IR filter av clipin-typ som var min första tanke.
Får hoppas att moddningen kommer gå smidigt iaf:) 8)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Kamera moddning

Post by Magnusedback »

Hej!

Jag har själv modifierat min gamla Canon 40D till full spektrum, tog bort alla filter.

På den kör jag sedan ett Astronomik CLS-CCD clip in, både för att få bort ir/uv samt en del ljusföroreningar.
Innan jag satte in mitt CLS-CCD kunde jag inte nån fokus med min Canon linser.

CLS-CCD filtrerar bort IR vilket inte CLS filtret gör.

När jag frågade Astronomik om deras CLS-CCD fick jag följande svar.
"
thanks for your email. I expect that the CLS-CCD clip filter helps to solve your problem. My only concern is that about 1,4mm of glass is ripped out of the camera and the filter is only 1,1mm thick. Longer focal langths can compensate this, focal lengths like 10-20mm may still not focus. The problem that the IR blurres the image is solved by this filter.
Yours sincerely
Eric-Sven Vesting
"

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

/Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Magnusedback wrote:Jag har själv modifierat min gamla Canon 40D till full spektrum, tog bort alla filter.

På den kör jag sedan ett Astronomik CLS-CCD clip in, både för att få bort ir/uv samt en del ljusföroreningar.
Innan jag satte in mitt CLS-CCD kunde jag inte nån fokus med min Canon linser.

CLS-CCD filtrerar bort IR vilket inte CLS filtret gör.
Hej Magnus! Ja har ett TS-optics CLS-filter så ja behövde bara ett IR-block filter :)
Glömde nog tilllägga att ja hade ett.
Har redan beställt filtret så får hoppas dom ska funka bra tillsammans:)
Å sen trodde ja eftersom det bara står CLS på astronomik clip-filtren hos astrosweden så antog ja att det bara var för ljusförorening.
Fast det kanske fanns 2 olika flitertyper?
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by Tannerswe »

Astronomiks CLS finns i 2 varianter, med eller utan IR-block

http://www.astronomik.com/en/filter-geg ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.astronomik.com/en/filter-geg ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Fick hem mitt filter idag men tyvärr så är det ju inte rätt filter..Fick 2tums varianten å inte clipfilter som ja beställt.
Hmm får se om man kan ha 2 filter samansatta eller om man får skicka tillbaks det. Eftersom ja ska använda mitt CLS-filter med.
Hade planer på att så fort filtret kom så skulle ja börja modifiera kameran.
2016-12-23 12.55.15.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

I utrymmet mellan adaptrarna teleskop till kamera har jag ganska gott om utrymme. Där har jag i framtiden tänkt montera 2" filter precis som du fått. Ger ju mycket mer flexibel lösning.

Har du uppgift om vid vilken våglängd ditt filter klipper IR området? Det måste ju klippa bortom 656nm som är H-alpha våglängden aningen in i IR området.

Man kan ha flera filter men risken finns ju att det uppstår reflexer mellan dom. Mer flexibilitet blir det ju dock.

Kamera objektiv går dock bara använda i speciella fall med denna lösning. Tidigare försökte jag med mellanformats objektiv lösa detta. Det medger ju extra utrymme mellan kamera och objektiv. Tyvärr var jag inte riktigt nöjd med kvaliten på de äldre objektiven. Det finns nyare med ED linser och de lär vara bra. Då är det framförallt Pentax 6x7 eller 645 man väljer. Upp till 300mm är de inte så dyra. 800mm kostar mer än min beg bil.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Jo utrymme finns det ju men kände att ett clipin filter kändes mer smidigare :)
Var inne på Astronomiks hemsida å kollade upp men hittade ingen specifik siffra men de verkar klippa strax innan 700nm.
http://www.astronomik.com/en/uv-und-ir- ... __store=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Hade ja läst lite mer om att det fanns ett CLS filter med uv-ir block hade ja valt det men eftersom ja redan har ett TS-optics CLS-filter så får ja hoppas de ska funka ändå även om det är olika märken.
Är inte så haj på de här med filters egenskaper än men det är nåt man får läsa på mer av :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Var väldigt osäker innan ja öppnade det nya filtret om de passade varandra men de funkade fint.

Så så här får det nog bli ändå:)
2016-12-23 18.53.27.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Jag tycker du valt en väldigt bra kombination så länge du arbetar med teleskop. Med dessa två filter kan du välja vad du vill få för egenskaper på fotoutrustningen. Det blev väl en billigare uppsättning när du inte behövde clipin filter också antar jag. Fler filter att välja på dessutom.

Båda filtren när du har ljusföroreningar, vid perfekta observationsplatser tar du bort CLS filtret och får in mer ljus i kameran.

Har du någon gång i framtiden ett spegelteleskop och monokrom kamera tar du bort IR bock filtret och möjligen enbart CLS filtret för maximal känslighet.

När du använder båda filtren så som du monterat dom enligt bilden. Om du får "fula" reflexer kanske du kan sätta ena filtret på något annat ställe, före/efter field flattenern? Fulast eller mest störande reflexer brukar bli vid vissa avstånd mellan filtren. Blir det problem bara att prova med annat, du kan ju också sätta en liten distans mellan filtren om det får plats, till ex ett tomt 48mm filter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Jo ja tro det kommer funka utmärkt men är vel lite orolig på om de kan bli reflexer som du skriver.
Mja tror dom ligger på nästan samma pris fast kan va att clipfiltret är lite dyrare bara. skiljer nog nån hundring emellan.
Men dyra vilket fall tycker ja :P
Tyvärr kan ja inte sätta nåt filter före flattenern då blir avståndet mellan kamera å flattenern fel.(har ja läst iaf)
Å om ja skulle kunna göra de så behövs antagligen nån extra adapter som man kan fästa filtret i.

Fast spelar det någon roll vilket ordning filtren är satta eller har de kanske inte någon betydelse?
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Hej,
Det är alldeles rätt, man kan inte ändra avståndet mellan kamera till field flattern från det optimala, man måste i sådant fall göra adaptern motsvarande kortare. Nu tror jag dock du kommer få mindre problem med reflexer än vad andra har haft i de fallen de limmat på extra filterglas ovanför sensorn, verkar vara ett stort problem.

Du kanske läste tråden om gammal optik för astrofoto jag la upp nyss? Där blev jag påmind om att det finns ett alternativ på vissa Canon kameror att få fokus rätt, man kan flytta hela sensorn fram o tillbaks.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Det är för dom som mest använder objektivlinser som sätter dit glas för att få autofokusen rätt. På teleskop är detta oväsentligt.
Det är vel om man vill ha ett extraskydd till sensorn isåfall.
Men mitt fall så kmr nog kameran vara på teleskopet hela tiden så då blir det onödigt :)
Det var vel också idén med från början med clipfilter att det blir som ett dammskydd för sensorn.

Får tänka på det sen om det blir å skaffa nån objektivlins i framtiden om shimsning när man har en modifierad kamera speciellt när det är en full spekrum mod ja ska göra :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Let's begin.
2016-12-24 22.51.51.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Kamera moddning

Post by Miska »

Får jag tipsa dig om att göra en bygglogg på viewforum.php?f=21" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Gör en tråd där du bildmässigt visar vad du gör så kan andra slå följe om de ska också modda om sina kameror. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA