Avstånd till sensor

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Avstånd till sensor

Post by Trollsvans »

Fick en snabb fundering:
Jag använder en T2-ring med kort bygglängd (http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... -bygglangd)
Hur är det med sensor-avståndet i den ringen?
Det ska ju vara 55 mm, och om det då skulle vara några mm kortare, blir det oskärpa eller vinjettering eller annat?

Når inte riktigt nöjaktig skärpa på mina bilder, och funderar på om det här skulle kunna vara bidragande, eller om det bara är svårt att ställa in utan t ex bahtinovmask och mikrofokuserare.
Får knivskarp visning i teleskopen vid visuellt observerande.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Avstånd till sensor

Post by AstroFriend »

Hej,
För vissa coma/flatfield correctors brukar ha avståndet 55mm, men kan säkerligen variera lite eftersom det beror på vilken typ av teleskop man använder den på. Ett Canon EOS kamerahus har ett backfocus på 44 mm. Alltså behövs 11 mm extra i form av en dapter. Din adapter är speciell, den vanliga brukar ligga på 11 så man uppfyller kravet på 55 mm. Fördelen med din är att du har några mm marginal och själv kan bygga ut avståndet så det blir perfekt. Kanske det får plats en tilt adapter också?

Har du ingen corrector utan kopplat direkt på teleskopet har avståndet ingen betydelse mer än att du måste nå fokus.

Felet du får är ett krökt (kurvatur) på fokusplanet som ger oskärpa i kanterna om du lägger fokus i center, stjärnorna blir också radiellt utdragna.

Jag skall justera både avstånd och tilt på mitt teleskop/adapter, kanske det eventuellt går att använda detta program för en sista fintrimning:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=13360

Har precis funnit detta program så har inte hunnit testa så mycket.

Det vore enklare att hjälpa dig om du beskrev hela ditt system, nu gissade jag bara vad det är du har.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Avstånd till sensor

Post by Trollsvans »

Explorer 150P, Skymax 127, och en EOS 1100D.
Fotat både i prime focus och okularprojektion, och det är månen som har varit målet nu senast.
Eftersom det inte är några som helst korrektorer mm inblandat så får jag det till att det är seeing + dålig skärpeinställning som ligger bakom det hela.
Får försöka mig på en enklare fokusmask i kartong så länge, se om man kan få till det lite bättre.

11 mm? Check, den här är på 1 mm, så då saknas det 10 mm om jag blandar in korrektor framöver. Tack för den infon!
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Avstånd till sensor

Post by AstroFriend »

Det låter riktigt, i prime fokus måste du nog ha en coma/flat corrector om du skall få skärpa någon annanstans än i mitten med en så stor sensor som din kamera har.

Månen är nog väldigt svår att fota på det sättet, kameran vibrerar för mycket när slutare och spegel rör sig. Prova att filma också. Okular projektion är inte så vanligt idag, antagligen bättre kvalite med en Barlow och då behöver du inte en corrector eftersom du bara utnyttjar de centrala delarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Avstånd till sensor

Post by Trollsvans »

Jag får helt enkelt köra på prime focus/barlow-foto så länge och försöka ställa skärpan så gott det går.

Hmm, det blev som bäst halvdant och pastelligt efter lite pulande i Photoshop. Nåja, det får duga så länge.
IMG_7352_ps.jpg
IMG_7352_ps.jpg (341.06 KiB) Viewed 3614 times
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Avstånd till sensor

Post by AstroFriend »

Hej,
Ser ut som dåilg seeing/vibrationer tror jag.

Zoomade in i bilden:
moon trollsvans.jpg
moon trollsvans.jpg (55.03 KiB) Viewed 3592 times
Har du ingen möjlighet att filma med din kamera? Det skulle kunna ge mycket bättre resultat.

Nu tycker jag den ser bra ut som den redan är nu om man inte zoomar in för mycket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Avstånd till sensor

Post by Trollsvans »

Det var rätt dålig seeing vid tillfället ja.

Jodå, det finns filmfunktion, får prova hur det funkar med fjärrutlösare och sånt bara.
Ska man köra Registax eller något annat när man stackar film? Och hur långa snuttar rekommenderas?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Avstånd till sensor

Post by AstroFriend »

Jag har ingen erfarenhet att filma med DSLR kamera, tror det skiljer från modell till modell vilka inställningar som är lämpligast. Bäst är om man kan få pixel till pixel matchning.

Det är nog många andra här som kan komma med rekommendationer om inställningar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”