PC-styrning av Nikon DSLR?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by Datarolf »

Hej!

Är det någon som hittat ett användbart program för att styra moderna Nikon DSLR-kameror från en PC med Windows? Jag har själv Nikons Nikon Capture, som tillhandahålls av Nikon för att hämta ner bilder direkt från kameran till en PC. Tyvärr är det ganska oanvändbart för astrofoto, så frågan är om det finns något annat.

För Canon EOS finns ju flera bra paket, men jag har inte lust att byta till ett nytt kamerafabrikat eftersom jag har en ansenlig mängd objektiv och annat för Nikon. En lösning är ju att köpa en billig Canon DSLR bara för astrofoto, men jag vill helst slippa lära mig det fabrikatets terminologi och handgrepp.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by stoffe »

Förslag på program som är lämpliga

Maxim DL
Control My Nikon
Digicamcontrol (enda gratis alternativet men fungerar väldigt bra)
Backyard NIK (eller om det var Backyard Nikon, de ändrade namn en sväng men minns ej åt vilket håll)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by Datarolf »

Stort tack för dessa tips!

Rolf J
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har laddat ner och provat digiCamControl ver 2.0.0 och provat det från min PC med Win10 ihop med min Nikon D800. Jag håller med om att för att vara ett gratisprogram så får man mycket funktionalitet. Men jag blir ändå inte riktigt sams med programmet, eller framförallt inte med dess astromodul, som är den jag vill använda: Vänstra sidan av fönstret som astromodulen öppnar innehåller ett antal fält för att ställa in och göra önskat antal serietagningar (Capture) med önskad längd. Här får jag konsekvent meddelandet "Error" i fältet "Current Event" och felmedelandet (på svenska!) "Objektsreferensen har inte angivits till en instans av ett objekt." nederst på sidan, oavsett vad jag försöker ställa in.

Högra sidan av fönstret används för att skapa script som ska exekveras. Genom att lägga in en följd av kommandon "bulbcapture" med lämplig längd kan jag starta och exekvera en serietagning härifrån. Enda kruxet är att jag måste lägga in dubbelt så många "bulbcapture"-kommandon som bilder som jag vill ta, eftersom kameran inte verkar acceptera/hinna med två "bulbcapture"-kommandon som kommer omedelbart efter varandra.

Är det någon som känner igen fenomenen och är det ungefär så här långt man kommer med digiCamControl? Jag klarar ju mig hjälpligt med de script jag har skapat, men det känns lite otillfredsställande att programmet inte verkar fungera som det är tänkt.

Vänliga hälsningar
Rolf Johansson
Huddinge
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by AstroFriend »

Kanske kameran är inställt på mirrorlock men inte programmet. Varje exponering kräver två tryck. Ett fäller upp spegeln och den andra startar exponeringen.

Bara en ide.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by Datarolf »

Tack Lars för tipset - att spegeluppfällning (mirror up) skulle vara inblandad var min första tanke också, men så enkelt är var det inte, kameran är inställd på vanlig enbildstagning. Jag tror snarare att kameran inte hinner med att ta emot ett nytt kommando när den första bilden ska sparas, och det må väl vara hänt.

Det första felet är lite mer irriterande eftersom det verkar som alla andra funktioner jag provat i digiCamControl verkar fungera som de ska. Eftersom felmeddelandet är på svenska gissar jag på att det är något strul i anropen mellan programmet och svenska Win10 som gör att det spårar ur. Drivrutinen till själva kameran verkar ju vara OK eftersom övriga funktioner fungerar.

Mest intresserad av att veta om någon annan som använt programmet råkat ut för samma sak som jag - det går att leva med programmet som det är, särskilt eftersom det är gratis :-)

Med vänlig hälsning

Rolf J
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Ja var det inte mirrorlock så är det nog en fördröjning mellan exponeringarna som behövs. Jag har nu inte Nikon utan Canon, för den har jag märkt ett liknande problem. 1 sekunds fördröjning och felet är borta.

Hoppas det löser sig så du hinner fota lite innan säsongen är slut.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by stoffe »

Mirror lock vet jag ej om det är samma sak som Mirror up. Mirror lock heter det på Canon och jag skulle tro att Nikon fungerar lite annorlunda. Hur som helst så finns det bättre lösningar tycker jag, för då slipper Men du kan sätta separat bulbkabel som annars krävs för att aktiverar mirror up. Använd istället mirror prefire och om du har ett Q läge, använd det. Mjuk spegelfällning. På min D600 så ställde jag in prefire på 3 sekunder och körde på Q läget och det har fungerat perfekt för mig. Då fotade jag med en 800 mm f/4 fotonewton.

Det underlättar enormt vad du har för kameramodell så kan vi hjälpa dig bättre. Tidiga CCD kameror från Nikon är t ex inte ens lämpliga för astrofoto då de är så otroligt brusiga och har en brusreducerings algoritm som äter upp stjärnor i din bild.

Jag tycker inte du ska byta till Canon bara för att det finns andra mjukvaror. Jag tycker att mjukvaruutbudet till Nikon fungerar utmärkt. Maxim DL är ett utmärkt val.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by vroomster »

Sitter i samma sits. Valde Nikon för ett antal år sedan då jag kunde köpa bra beg grejor av fotograferna i studion på jobbet.
Lånade en Canon 600d förra veckan för att testa lite olika lösningar då det är den vanligaste lösningen.
Problemet då blir ju att man sitter på en schysst kamera av ett annat märke som jag enbart kör mot teleskopet.

Nu, efter att ha testat Backyard Nikon med min D3 som funkade utmärkt (förutom att D3 tillåter max 30sek) så lutar det åt att jag sparar ihop till en Nikon D610 istället. D3'an är ett as att släpa runt på vid vandringar och fiske med mera, och den börjar kännas lite gammal.
Så, med en 610 blir det en kamera både till vanligt foto och astro. Jag har två riktigt fina gamla objektiv, 35-70 2,8 och 80-200 2,8 skjutzoomar som funkar bra med fullformat så det känns som en bra lösning.

Ladda hem Backyard Nikon som 30 dagars demo och testa.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by stoffe »

Till en Nikon D3 så behöver du en separat bulb kabel som styrs via RS232. Det finns som bekant USB -> RS232 adaptrar att köpa.
Däremot så finns bulbkabeln på shoestring astronomy. Annars går det att tillverka en själv oxå.

Jag har en Nikon D600 som jag fotat mycket astro med och den har fungerat galant. Det är en riktigt vass kamera. Den har halkat ned från tredje plats till sjunde plats på sensorligan. Sony är visst strået vassare. Nåväl det sitter en Sony sensor i D600an och D610 är i princip exakt samma kamera.

http://www.dxomark.com/cameras#hideAdva ... pe=rankDxo

Jag upplever varken Nikon eller Canon som krånglare än den andra för astrofoto. Jag har däremot inte lyckats speciellt bra när jag hade Canon 40D. Min Nikon D600 är en mycket bättre kamera på allt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: PC-styrning av Nikon DSLR?

Post by ragge »

Frågan gällde visserligen Windowsprogram, men vill ändå nämna Android-appen DslrDashboard som körs från mobiltelefon eller platta. Det enda man behöver skaffa är en sk OTG-adapter tex denna http://www.clasohlson.com/se/OTG-kabel-Exibel/38-5873. Det finns även en nyare version av appen (qDslrDashboard) men jag gillar den inte pga att videouppdateringen går lite långsammare på Live View vilket gör fokusinställningen lite känsligare.

Min Nikon D7000 har aldrig bekymmer med att två kommandon kolliderar med den appen.

Return to “DSLR-kameror”