Sensor off center & cone error

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Sensor off center & cone error

Post by AstroFriend »

Något jag upptäckte för länge sedan som förvånade mig var att sensorn i min DSLR inte är centrerad mot optiska axeln. Det var en full frame Canon 5D, ser att min nya Canon 6D är likadan, undrar hur det är med gamla kameror för film?

Uppdaterad:
Uppskattar att sensorn är förskjuten ca 2mm mot spegeln och om jag förstått det rätt vill man ha utrymme för elektriska kontakter och ev. ljusmätare i botten. Tyvärr blir det trångt vid spegeln och för större teleskop med stora ljuskoner skymmer spegeln sensorn och man får kraftig vinjettering längs den kanten. Dessutom är sensorn förskjuten i sidled också, kanske 1mm. Man ser tydligt på bilder att cirkeln som blir från vinjetteringen från optiken att sensorn inte sitter mitt i, varför de gjort så i sidled kan jag inte förstå.

Lite trist för man utnyttjar ju inte optiken optimalt då, men posotiv sak, man får mer utrymme för pickup prismt till autoguidern. Man kan ju se det så att om sensorn normalt kräver en image circle på 44mm så måste optikens imgage circle vara omkring 50mm i detta fall för att klara det utan vinjettering. Inte bra!

Numera brukar jag kalibrera in monteringen och också pointen på monteringen noggrant. Tycker jag fått lite väl grova avvikelser fast jag varit så noggrann. Ikväll slog det mig, naturligtvis får man cone error när sensorn inte sitter mitt för optiska axeln, fast man har axlarna i 90 grader. Vet inte om cone error får några praktiska konsekvenser, speciellt inte när man har autoguidning. Däremot missar man ju objekten om man inte lägger upp en massa kalibreringspunkter.

Någon mer som funderat över detta?

För en crop APS-C sensor har man inte samma anledning att förskjuta sensorn. Har dock inte kvar någon sådan kamera. Men någon som har en sådan kanske kan titta om det är samma sak där?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sensor off center & cone error

Post by AstroFriend »

Ett enkelt men grovt sätt att se om teleskopet är lämpligt till den sensor man skall använda, till ex. en fullframe är att helt enkelt titta in i teleskopet med en ficklampa. Här har jag försökt visa hur det ser ut med några gräsliga foton.
01 center ray full frame.jpg
01 center ray full frame.jpg (71.97 KiB) Viewed 1387 times
Ett minimikrav är att när man tittar in i teleskopet från objektiv sidan i centrum så skall hela sensorn synas, dessutom skall det finnas utrymme för pickup prismat för autoguide adaptern om man tänkt använda en sådan. Här syns det att det är ok. Lägg dock märke till hur sensorn är förskjuten från optiska axeln mot spegeln i kamerahuset.
02 edge mirror right ray full frame.jpg
02 edge mirror right ray full frame.jpg (69.47 KiB) Viewed 1387 times
Betydligt svårare är att även randstrålarna skall komma fram obehindrat. Här syns hur en stor del av hörnet på sensorn är dolt bakom flatfield correctorns ingångs lins. I mitt fall har den linsdiametern 55mm som sitter i ett 2.5" rör. En 3" hade varit bättre men också dyrare, det kostar att ligga på topp!
03 edge mirror left ray full frame.jpg
03 edge mirror left ray full frame.jpg (65.56 KiB) Viewed 1387 times
Likdant är det för det andra hörnet på spegelsidan. Det framgår inte här, men den delen av sensorn närmast spegeln skuggas av spegeln och blir oanvändbar beroende på storlek av teleskop.
04 edge pickup right ray full frame.jpg
04 edge pickup right ray full frame.jpg (70.63 KiB) Viewed 1387 times
På den sida som är mot autoguiderns pickupprisma är inte hörnen lika dolda och därmed kommer vinjetteringen bli mindre.
05 edge pickup left ray full frame.jpg
05 edge pickup left ray full frame.jpg (82.32 KiB) Viewed 1387 times
Den andra sidan på pickupprisma sidan.

Ursäkta den gräsliga kvaliten på bilderna, men tror det framgår hur man enkelt kan förvissa sig om hur lämpligt teleskopet är för den kamera man skall använda. Man kan säga att även om detta teleskop inte är perfekt så är det i varje fall bra, finns mycket värre exemplar som ändå hävdas att de klarar fullframe. Det här teleskopet kostar ca 30 tusen med flatfield correctorn, ett TEC140 med 4" corrector går på minst 70 tusen. Se vad någon centimeter glas kan göra hål i plånboken.

Man ser också att fronten på flatfield correctorn reflekterar en hel del, kanske kan minskas med flockpaper. Jag har spår i bilden av cirkulära reflexer, kanske dessa som letar sig fram via frontobjektivet och tillbaks.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”