Köpråd Canon vs Sony

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Köpråd Canon vs Sony

Post by Miska »

Behöver er hjälp!

Är i behov av en kompaktliknande spegellös kamera för max 7000kr (bara huset) för djuprymdsfotografering.
Reglage för att kunna välja Manuellt läge samt RAW-format är ett måste.

Äger idag en EOS 6D och EOS 1100D, men har läst genom vissa sajter att DSLR har problem med spegeln som gör att det blir skakiga alt vågformade spår ifall det finns hot/cold pixels och det är väldigt svårt att tajma in rätt så att spegelskakningen inte dyker upp, eftersom man vill kunna fota mycket på så kort tid som möjligt.
Jag kan ju inte lämna min kamera ståendes på stjärnföljaren på fotbollsplanen och gå hem och lägga mig.

Tänkte ta bort filtret framför sensorn och bygga om den med Baader H-alpha filter för att framhäva det röda i t.ex nebulosor.
När jag väl har den moddad så behövs det inte mer än ISO 800-1600 (max) för att få bra resultat.

Det ska även vara kompatibelt med mina nuvarande Canon EF-objektiv.

Köpråd mellan Canon och Sony, varför endera? Vad är det som gör den så speciell enligt dig?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by AstroFriend »

Jag har funderat mycket på Sonys spegelösa A7 kameror. Tyvärr har de ju inte haft raw filer utan komprimering tills alldeles nyligen. Det införs på till ex. A7R II och om de äldre kommer att gå uppdatera är oklart. Sedan tror jag det är oklart om det går att styra de i bulb läge från datorn. Åtminstone har han som utvecklar APT gått bet på det och inte lyckats få Sony att samarbeta.

Största anledningen till att jag funderar på detta är att de spegelösa får kortare backfokus samt att Sonys sensorer anses vara mycket ågbrusiga. Men det finns inte så mycket testat just för astrofoto än, men det kommer säkerligen nu när komprimeringen är borttagen.

Jag har både en Canon 5D och en 6D, spegelvibrationer är inget problem då du bara lägger in en fördröjning på ca 3 sekunder efter att spegeln fällts upp innan slutaren öppnar. Kvarstår dock vibrationer från slutaren. Spelar nog inte så stor roll när man fotar på längre exponeringar, däremot korta exponeringar på någon sekund. På min 6D kan jag ställa in så att den öppnar slutaren mjukare, har dock inte hunnit prova detta i pratiken.

Ett irriterande problem jag har med mina DSLR kameror är att kamerahusets schakt är för trångt när kameran är kopplat till ett större teleskop, det ger vinjettering vilket alla fullframe DSLR antagligen ger. Kolla här så ser du tydligt hur det vinjetterar, speciellt i underkant och spegeln är i uppfällt läge: http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html

Om Sony är bättre är inte så säkert då bajonettens diameter tyvärr är mindre än Canon EOS, fast spegeln är borta och skymmer därmed inte.

Det var så långt jag kommit.

Har du problem med backfokus med din Canon 6D? Vilket teleskop/kameraobjektiv har du tänkt att använda?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Miska »

Tack för svar Lars!

En polare till mig från USA säger att det kanske, kanske, finns en uppdatering på t.ex senaste A6000 som har okomprimerade RAW filer, men det vet inte ens han om eftersom han har inte uppdaterat sin kamera.
Jag tycker det är viktigt att det är okomprimerat 14-bit för då får man med en massa data i filerna än vad man skulle få annars. Sen sägs det att Sony har inte släppt några SDK:n för sina kameror. Dock ska jag kontakta Sony om detta och se om det verkligen stämmer eller ej. Vill ju gärna ha ett program liknande BackyardEOS/Nikon som skulle underlätta processen med att fota något.

Ja lågbrusiga är de, men då är det A7II och dom här systemkamerorna som kostar 15000 eller mer.

Det där med fördröjning på 3 sekunder blir en lång väntetid om man kör flera bilder. Jag har inte möjligheten att köra Bulb + fjärr utan kör genom ML (Magic Lantren) och då är max slutartid 32 sekunder åt gången. Man vill ju kunna ta många bilder åt gången på så kort tid som möjligt. Får nog ta och lära mig köra BackyardEOS ett tag innan jag vet mera om Sony och hålla slutaren på 60+ sekunder åt gången för att slippa skakningsproblemen.

Jag äger i dagsläget bara objektiv; Canon EF 200/2.8L II USM samt Canon EF 2x Extender III.
Monteringen består av en iOptron SkyTracker V2 än så länge, men har planer om att skaffa en HEQ5 Pro SynScan GoTo. Är inte i behov av ett Dall-Kirkham teleskop som väger bly. Men nån gång i framtiden blir det väl en GSO Newton 150/750, men först måste jag lära mig hur EQ:n fungerar.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Gunnar K »

Svar på några av dina frågor.

När Sony presenterade A7S II (12 Mp) informerade de om att det skulle gå att välja okomprimerad 14 bit RAW, utöver den tidigare cRAW (och JPEG-varianter).

De meddelade också att det snart skulle gå att ladda ner FW uppdatering för att ge detta även till den redan utkomna A7R II (42 Mp). Denna FW har bllivit tillgänglig för nerladdning i dagarna.

Av allt att döma planerar Sony att komma ut med FW-uppdateringar för okomprimerad RAW även till andra modeller. Jag får känslan av att det i första hand gäller de fyra tidigare utkomna A7-modellerna. Det har inte annonserats någon okomprimerad RAW-uppdatering till A6000 (men det kan finnas uppdateringar för annat, som t.ex. XAVC S codec eller nåt).

Jag citerar vad de själva skrev 2015-09-15:

"Sony Electronics, a worldwide leader in digital imaging and the world’s largest image sensor manufacturer, has today announced user selectable Compressed and Uncompressed 14-Bit RAW image capture will be featured in the new α7S II once it arrives in stores this October.

Additionally, they have announced plans to add user selectable compressed or uncompressed 14-Bit RAW still image capture via firmware update to additional cameras beginning with the recently introduced α7R II full-frame mirrorless model."

MSaarikko wrote:---
Ja lågbrusiga är de, men då är det A7II och dom här systemkamerorna som kostar 15000 eller mer.
---
Nejdå, ALLA Sonykameror har lägre brus än Canons kameror, även Sonys billigaste A7-kamera (24 Mp).
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Gunnar K »

MSaarikko wrote:---
Sen sägs det att Sony har inte släppt några SDK:n för sina kameror. Dock ska jag kontakta Sony om detta och se om det verkligen stämmer eller ej. Vill ju gärna ha ett program liknande BackyardEOS/Nikon som skulle underlätta processen med att fota något.
---
Det brukar vara väldigt svårt att som enskild användare få direkt kontakt med någon kameratillverkare när det gäller önskemål och förbättringsförslag av deras produkter. Det finns säkert minst 150.000.000 systemkameraanvändare i världen, så tillverkarna har inte en chans att hinna med att svara på allt som dessa (vi) vill ha svar på / vill att de ska göra. :-)

Därför brukar de bromsa, avvärja och kanalisera all denna anstormning på annat sätt. Bäst chans har man genom att vända sig till någon av de stora återförsäljarna (som t.ex. CyberPhoto eller ScandinavianPhoto). Men chansen för att dessa ska förstå vad du vill ha och skicka det vidare uppåt är inte så kolossalt stor där heller...

Dessutom skulle jag säga att chansen att Sony skulle ge ut något SDK till sina kameror är tämligen exakt lika med noll. Det har vad jag vet vare sig Canon eller Nikon heller gjort, detta har ju utvecklats i någons Backyard... :-)


Men Sony har ju verkligen snabbt blivit mycket intressant, och vi kommer säkert att få se en hel del ytterligare utveckling framöver. Det är faktiskt inte mer än 1 år och 11 månader sedan de första två A7-kamerorna damp ner som en blixt (eller kanske två) från en klar himmel. :-)
.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by AstroFriend »

Att utveckla egna program för att kontrollera kameran är nog inte så svårt om man är programmerings kunnig. Problemet är att komma förbi 30sekunders begränsningen och en del annat vilket Sony inte vill ge stöd för i sina a7 kameror.

https://developer.sony.com/2014/12/01/c ... ii-camera/

Sony har ju också en serie x1/x10 kameror som skulle vara perfekt. En av dom med löstagbara linser dock bara aps-c. Kanske även här att det kommer en med okomprimerad raw. Raw verkar dock inte gå att föra över till datorn. Man får spara på minneskortet. Hoppas sony tänker om även här i framtiden.

http://www.sony.com/electronics/interch ... 1-body-kit

Sony a7s har stora pixlar som samlar många fotoner men skall man behålla pixelskalan och därmed upplösningen får man kanske arbeta med dubbla fokallängden. Fast det är nog en väldigt bra kamera om sony bara ser till att den går att fjärrstyra med rätt funktioner. Men den kostar, för de pengarna börjar man närma sig vad en riktig monokrom astrokamera kostar i aps-c format som är överlägsen även denna kamera.

Har du inte möjlighet att koppla din Canon till datorn eftersom du använder ml? 3 sekunders fördröjning har knappast någon större roll. Bara nedladdningen av bilden brukar ta 15 sekunder. Eller 30 om du ansluter via wifi. Wifi verkar dock inte gå att använda då kameran blir för varm. Fördröjningen gör ju dessutom att kameran får en chans att komma ned i temperatur.

En gso kan knappast klara fullframe som canon 6d eller? Borde ge kraftig vinjettering. Det får jag till och med med min 10" newton. Skulle behövts en 3" fokuserare och mycket större sekundär spegel för att klara det. Men sedan finns ju problem med dslr huset också som jag skrev om. Din canon 200/f2.8 skall ju vara perfekt för astrofoto enligt vad alla skriver.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Miska »

Nu börjar det dock luta mer åt Canon för min del när det gäller dom här typerna, tyvärr. Fick en "käftsmäll" när det gällde Sony om att de inte kommer med uppdateringar till sina billigare kameror vad som gäller okomprimering av RAW-filer samt det finns inget ställe i Europa som kan tänka sig modda om en Sony-kamera med Baader H-alfa filter. Finns ett (1) ställe i USA som säljer moddade Sonyn, men då är frakten bara i USA 69 USD. Till Sverige, det vette sjutton och vågar inte ens chansa mig för då det tillkommer Tullavgifter och Moms. Är inte gjord av pengar, därför tittar jag bland de billigaste alternativen.

Får nog bli en EOS M om jag nu nånsin får tag på en för billig peng som jag sedan moddar om själv. 3295 + frakt låter lite för mycket för att modda en kamera. Hade vi befunnit oss i USA nu så hade man fått samma tjänst för 275 USD (ca 2200) inkl fri (inrikes) frakt. Synd bara att Canon inte börjat satsa lite mera på spegellösa. De är ju sjukt duktiga på att göra kameror annars, tycker jag iaf.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by AstroFriend »

Så länge du använder din canon glugg kan du knappast hitta något bättre än din canon 6D. Tjejen har en canon eos m. Väldigt imponerande camera men den går inte att fjärrstyra från datorn. Du köper den beg för inga pengar alls. Den nya m3 som nyss kommit går att fjärrstyra via appar. Möjligen även från datorn, men klarar den längre än 30 sekunder vid fjärrstyrning? Med magic lantern kanske det går att lägga upp intervall tagning, även på den äldre m modellen.

Varför inte fortsätta använda din 6d, är ju inga oöverstigliga problem med spegeln.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by hbar »

Om du funderar på att modda den så kan det vara bättre att göra detta på 1100d. 1100d har äldre o långsammare cpu som inte genererar lika mycket värme (brus) och detta brukar vara det begränsande när man skall ta långa exponeringar. Om du sen skulle misslyckas så är det inte så mycket pengar involverade.

Allra bäst för moddning tycker jag 1000d är då den är den kamera som genererar minst värme, har hyfsat stora pixlar o lång batteritid. Kombinerat med snabb utläsningstid så överväger detta klart att den bara har 12-bits omvandlare (har ingen betydelse om man medelvärdesbildar mer än 16 bilder). Denna brukar man kunna köpa för ca 1000:- på blocket o med ett Baader filter för 500:- så har man en bra ir-moddad kamera (har gjort det själv).

Jag har 5d2 450d 1100d 1000d o m1. Tar jag många långa exponeringar så tycker jag 1100d är sämst av dom men det är ingen stor skillnad. Visst har jag större bildyta på 5d men den är tung och utläsningshastigheten är dubbelt så lång som för 1000d. Efter ett 20-tal 30-sek exponeringar i kallt väder så om 1000d har ökat med 5 grader så har 1100d gått upp med 10 (viket ger ung dubbelt så mycket brus). Jag misstänker att 6d med all sin elektronik går upp ännu mer än 1100d men du har ju bägge så det är lätt att testa då temperaturen finns i raw-formatet.

Jag har funderat på att plocka bort spegeln på min 1000d men det har inte blivit av då jag inte har haft något problem med dess vibrationer.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by AstroFriend »

Jag märker också på min Canon 6D att den genererar mycket värme realativt min äldre Canon 5D, inte många jag sett som anmärkt på detta. Har inte hunnit testa så mycket på hur det påverkar bildkvaliten, den är ju ganska lågbrusig i grunden. Det borde ju gå att disabla vissa funktioner så processorn inte får jobba så mycket, men hittills har jag inte hittat något som gett någon påtaglig skillnad. Jo liveview är förstås helt omöjligt att ha på. Kameran verkar inte heller uppdatera temperturen lika ofta som min äldre kamera.

Problemet med min 5D är väl mest att den är så känslig på USB kommunikationen och tappar den lätt. Annars är den ett perfekt objekt för modifiering. Har också planer på att ta bort spegeln, men inte för vibrationernas skull utan för att den orsakar vinjettering som på alla fullframe DSLR med vissa större teleskop. Man ser det lätt när man tittar in i kamerahuset att det inte kan fungera, alldeles för tight runt sensorn för att ljuskonen skall nå fram utan att skymmas.
Raytrace mirroshadow small.jpg
Raytrace mirroshadow small.jpg (22.4 KiB) Viewed 6399 times
Ett problem med att använda sig av de allra äldsta Canon DSLR kamerorna är att de inte stänger av strömmen till förstärkaren och man därmed får ett ampglow längs högersidan.Tror denna avstängning infördes med 450D och 5DII men inte riktig säker, det är nog så att detta åtgärdats i flera steg på olika modeller.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by bjorsa »

MSaarikko wrote:Det där med fördröjning på 3 sekunder blir en lång väntetid om man kör flera bilder. Jag har inte möjligheten att köra Bulb + fjärr utan kör genom ML (Magic Lantren) och då är max slutartid 32 sekunder åt gången.
Hej !
Jag kör också med magic latern till mina canon 50d och astromoddad 700d och jag kan ställa in bulbtid upp till 8 timmar med magic så du kan få längre tider du behöver bara ändra i bulb och sen även i intervalometer och i intervalometer brukar jag ta en 15-30 sekunder extra .

Att ändra i bulb gör jag genom att trycka på Q knappen på min 700d och sen tidsjustering med främre hjulet och då justerar den med 15 sek per justering vill man sen justera det så trycker jag på ok knappen då kan man justera per sekund men är ju olika på olika modeller .

Med vänlig hälsning/bjorsa
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Marcus »

Även jag har kollat mycket på Sonys spegellösa a7s, a7r2 eller en Canon 6D. Dock har man ju läst många rykten om 6D mark ii som "skall" komma till våren.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by AstroFriend »

Vad är det för spännande rykten som går till 6D ersättaren?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Köpråd Canon vs Sony

Post by Miska »

bjorsa wrote:
MSaarikko wrote:Det där med fördröjning på 3 sekunder blir en lång väntetid om man kör flera bilder. Jag har inte möjligheten att köra Bulb + fjärr utan kör genom ML (Magic Lantren) och då är max slutartid 32 sekunder åt gången.
Hej !
Jag kör också med magic latern till mina canon 50d och astromoddad 700d och jag kan ställa in bulbtid upp till 8 timmar med magic så du kan få längre tider du behöver bara ändra i bulb och sen även i intervalometer och i intervalometer brukar jag ta en 15-30 sekunder extra .

Att ändra i bulb gör jag genom att trycka på Q knappen på min 700d och sen tidsjustering med främre hjulet och då justerar den med 15 sek per justering vill man sen justera det så trycker jag på ok knappen då kan man justera per sekund men är ju olika på olika modeller .

Med vänlig hälsning/bjorsa
Sjyst. Det där visste jag inte ens om. Får ta och testa nästa gång när vädret tillåter något och se hur det fungerar. :good:
Marcus wrote:Även jag har kollat mycket på Sonys spegellösa a7s, a7r2 eller en Canon 6D. Dock har man ju läst många rykten om 6D mark ii som "skall" komma till våren.
AstroFriend wrote:Vad är det för spännande rykten som går till 6D ersättaren?

/Lars
Inte mer än att det är 3Mp mer på sensorn och tiltdisplay. Annars är det samma egenskaper som föregångaren. Inte ens en ny processor verkar den få.

Undrar hur sjutton jag ska fixa bort mina heta pixlar från sensorn dock. Någon som har tips? Eller vet vad det kan kosta?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Köpråd Canon vs Sony

Post by Martin F »

3 Mp mer = 24 Mp? Sonysensor? :)


Sent from my phone using Tapatalk