Mjukvara till EOS450

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Frazze »

stoffe wrote:Borde gå att köra klient och server på samma maskin och sedan styra klienten över VNC över t ex SSH?

Då behöver man bara en Linuxburk och VNC klienten kan köras på Windows, MacOS eller till och med AmigaOS förutsatt att nätverksanslutning finns :good:
Det går, men då måste man köra minst en Raspberry Pi 2, annars är den för klen för att köra KStars på. Jag vet att folk kör med Odroid som är en kraftfullare variant.
TinyAstro är bl.a. en dist för bl.a. RPi 2 och Odroid där både klient och server finns förinstallerat.
Kolla in tråden här: http://indilib.org/forum/general/757-ti ... mitstart=0
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Frazze »

Quilding wrote:Tack för alla tips. Tänkte testa Indi på min gamla mini-laptop, men det var visst Mint 16 på den, baserat på Ubuntu 13.10 vilket Indi inte riktigt fungerade med. Nåja, nytt försök nån annan dag.

/Q
Ja, senaste KStars kräver minst Ubuntu 15.04.

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mjukvara till EOS450

Post by stoffe »

Ett billigare och vad jag förstått det som kraftfullare alternativ än RPi. Verkar vara helt nytt, vet ej om den hittat ut på marknaden ännu.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.645029/pine-a64
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Quilding »

Frazze wrote: Ja, senaste KStars kräver minst Ubuntu 15.04.

/Daniel
Jahapp, jag bytte till ett större CF-kort och installerade senaste Mint och Indi. Testade CCDCiel på en Windowsburk men bildöverföringen krånglade. Första bilden i varje sekvens kom, men sen var det stopp. Kameran hängde liksom kvar i överföringsläge även när jag försökte stänga av den så jag fick lov att rycka ur sladden för att få den att slockna.

För att lista ut om problemet sitter i servern eller klienten så installerade jag KStars på "servern", en gammal Aspire One. Men KStars gick inte igång :| Splash-screenen syntes och sen blev det inget mer. Fortsättning följer.

/Q
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Frazze »

Quilding wrote:
Frazze wrote: Ja, senaste KStars kräver minst Ubuntu 15.04.

/Daniel
Jahapp, jag bytte till ett större CF-kort och installerade senaste Mint och Indi. Testade CCDCiel på en Windowsburk men bildöverföringen krånglade. Första bilden i varje sekvens kom, men sen var det stopp. Kameran hängde liksom kvar i överföringsläge även när jag försökte stänga av den så jag fick lov att rycka ur sladden för att få den att slockna.

För att lista ut om problemet sitter i servern eller klienten så installerade jag KStars på "servern", en gammal Aspire One. Men KStars gick inte igång :| Splash-screenen syntes och sen blev det inget mer. Fortsättning följer.

/Q
Om du vill testa utan att installera en massa kan du ladda ner en färdig virtuell maskin med allt förinstallerat och sen köra den i t.ex VirtualBox på din PC
http://indilib.org/download/virtual-machines.html
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Quilding »

Ok, installerade Mint KDE istället för MATE och KStars hoppade igång. Trodde att det räckte med kdelib eller så missade jag nåt. Hursomhelst, samma fel här. Kör alltså Indi och KStars lokalt och kameran eller något annat hänger sig efter första exponeringen. Bilden kommer fram men kameran fortsätter att hänga i transferläge och lägger inte av förrän jag rycker ur USB-kabeln. Testade EOS Utility för säkerhets skull och det fungerade utmärkt.

Jag krånglar vidare.

Edit: Stängde av jpg så fungerar det :green: Fungerar även med CCDCiel i Windows.

/Q
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Quilding »

...men hur är det egentligen med FWHM och live view? Finns det inga linuxprogram som klarar det?

/Q
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Frazze »

Quilding wrote:...men hur är det egentligen med FWHM och live view? Finns det inga linuxprogram som klarar det?

/Q
Jag antar att du vill kunna använda live view för att fokusera?
I Indis fokusmodul kan du välja manuell fokus, då kommer kameran ta bilder och mäta HFR (som ska vara lite mer robust än FHWM vid fokusering). Sen justerar man fokus manuellt allt eftersom tills man får ett så lågt HFR som möjligt.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Mjukvara till EOS450

Post by Quilding »

Efter att ha testat ett antal varianter känns det som att virtuella USB-portar över nätverket är det rätta för mig här och nu. Transparent och flexibelt. Man kan använda sin favoritklient både med avseende på OS och programvara.

Först försökte jag med usbip på min Aspire One mini-laptop med Mint. Efter en halv dags försök och diverse googlingar som alla antydde buggar i Ubuntu gav jag upp.

Valde istället VirtualHere som installerade klockrent på första försöket på linuxdatorn. Klienten installerade jag på en Windows-dator men den finns även för OSX och Linux. Kameran anslöts till servern vilken i sin tur gick på mitt trådlösa nätverk. Går troligen att köra Ad Hoc också om man tycker det passar bättre. Windowsklienten hittade kameran direkt och EOS Utility och APT fungerade som om kameran var ansluten lokalt. Nåja, 4-5 fps i live view var väl kanske ingen höjdare, men det funkar.

usbip är förvisso gratis om man orkar krångla vidare med det. VirtualHere kostar bara 39 USD så det är väl överkomligt. Kvarstår att prova en Raspberry Pi som server istället. Kanske blir ett varv till med usbip på den också.

/Q