Recension av Nikon D810A

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Recension av Nikon D810A

Post by AstroFriend »

Hej Göran!
Tack för att du testar och lägger upp bilder så man kan jämföra. Nikonen ligger tyvärr inte i en prisnivå som idag (men kanske som beg i framtiden) är överkomlig så extra kul att få se prestanda. Du testade vid väldigt högt iso tal, vid de nivåerna finns inte mycket dynamik från kameran kvar (åtminstone för Canon 6D med sitt unitygain runt iso400, men antar Nikonen har något liknande). Har du gjort något motsvarande test vid till ex. 400, 800 och 1600iso? Visserligen svårare att se bruset direkt då men kamerans andra egenskaper tas mer tillvara då samtidigt som kamerans brus fortfarande är mycket viktigt.

På min Canon 6D har jag konstaterat att den kraftfulla processorn värmer upp kameran betydligt mer än gamla Canon 5D om man nu kan lita på den inbyggda termotern, 7 relativt 4 grader över omgivningstemperatur. Möjligen att det går att stänga av mer funktioner som jag annu inte listat ut hur man gör och därmed minska uppvärmningen. Har du märkt något liknande på Nikons kameror?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasG
Posts: 5
Joined: 2015-11-29 15:19:46
spamtest: JA
Location: Alnö

Re: Recension av Nikon D810A

Post by ThomasG »

Tack Stefan! Då har jag en del att läsa på och pyssla med över jul.
/Thomas