Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by bjosch »

Någon som har erfarenhet (har tydligen funnits astrotracer på första K-3:an, men denna ska vara bättre) av den här kameran ?
Läste på cyberfoto att de släppte den här kameran (10 000 kr) och att den har en inbyggd astrotracer. Började googla och fick upp bilder , omdömen och funktionsbeskrivning. Kameran har gps och gyro inbyggt och man ska först tilta kameran mer än 180 grader åt samtliga tre håll (upp-ner, höger-vänster samt rotation. Därefter är det bara att sätta kameran på stativet, rikta den mot objektet och fota (i bulbläge) Kamerans sensor följer nu objektet med jordrotationshastighet i upp till fem minuter !!!
Ingen polinställning, ingen balansering av montering, kameran står still under exp. tiden. Fick upp bilder tagna med 50-300 mm objektiv med helt runda stjärnor. Finns det någon på Astronet som har erfarenhet av detta undrar jag (som precis fått hem en staradventurer och köpt ett EF 300 mm L usm för att bygga min lättviktsrigg. Har precis hunnit provköra ett par bilder och det
ser bra ut upp till 3 minuter, men det finns lite att jobba på med polinställningen. Pentaxkameran skulle dock vara ultralätt-portabel om den funkar (vilket den verkar av det jag läst). Någon som vet mer kanske ?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by Jonas »

Om det låter för bra för att vara sant är det förmodligen på det sättet. ;)
Det kanske fungerar upp till 5 minuter med en extrem vidvinkel men vad händer när du sätter på ett 300 mm objektiv?
Jag kan naturligtvis ha fel men det finns säkert en hake.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by bjosch »

Letat lite på nätet och hittat lite blandad kompott. Några riktigt bra bilder på M31 med ett 250 mm objektiv, dock med
exp tider på 30 sek och stackad i DSS. Har inte hittat någon bra 250-350 mm bild med exp tider på 120 sek eller mer, men den är
ju rätt ny och de bilder jag hittat verkade mest vara av fotointreserade som testade nya funktioner med sin kamera. Det skulle vara intressant och se vad den kan göra i mera kompetenta "astro" händer som några av våra medlemmar på den här sidan tex .
Dessutom är ju tekniken ny och kan säkert förbättras om den blir populär både av pentax och av de stora jättarna Canon eller Nikon. Jag har i vart fall hittat tillräckligt med bilder och info för att bli rejält intresserad och nyfiken.
mvh Björn
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Canon och Nikon har satsat på att bygga sina system med optisk stabilisering i objektiven. Att de skulle komma med en sensorbaserad stabilisering håller jag inte för omöjligt men rätt osannolikt. Sony har stabilisering i sina SLT hus och i senaste A7II så där kanske man kan hoppas på något liknande. Olympus är ett annat märke med samma möjlighet.
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by Wolfgang »

Hittade denna sida där man kan läsa om den, samt foton tagna med Pentaxen.
http://www.digitalcamerareview.com/revi ... de-easier/
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by Nokturner »

Du kan prova söka på o-gps1, vilket är vad denna enhet hette som extern modul monterad i blixtskon innan den nu byggdes in i K3II. Vad jag förstår är det samma prestanda.

Hittade denna forumtråd: http://www.dpreview.com/forums/post/54617583
Detta inlägg kanske besvarar din fråga: http://www.dpreview.com/forums/post/54619814
Detta kanske också tillför något: http://www.dpreview.com/forums/post/54627191
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by bjosch »

Tack för tipsen på de sidorna Nokturner. Nu känner jag mig lugnad att mitt val med Staradventurer som lättviktsrigg är det rätta. Första kvällen jag provade(med en polinställning modell Kochab-klockan, där jag bara syftade Kochabs plats rent visuellt)
Fick jag helt runda stjärnor med 120 sek exp tid på 300mm. Har fått tips om free polar alignment på nätet där man får Kochabs exakta position minut för minut, så jag tror att det går att pressa monteringen lite till, men har inte testat än då vädret försämrats.
I vart fall så verkar det som 30 sekunder med 300 mm på K-3:an var max och det är ju en viss skillnad. Det är dock en ny teknik som det ska bli spännande att följa, det brukar ju komma förbättringar på nya tekniker efter ett par år. Stort tack för tipset, nu lägger jag lyset på att trimma in min Staradv så mycket jag hinner innan säsongen är slut.
MVH Björn
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by bjosch »

Glömde tacka Wolfgang också, det var en av de sidor jag tittat på, men tack för tipset och engagemanget
mvh Björn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by AstroFriend »

Jag läste om sensorer som medgav något liknande för kanske 5 år sedan. De byggde på tekniken att kunna flytta laddningarna (elektronerna) mellan pixlarna utan att behöva läsa ut dem, därmed slippa extra utläsningar och utläsningsbrus.

Om jag uppfattat det rätt så utnyttjar denna kamera det i x och y led, medans de andra 3 axlarna (x, y tilt och z axel) bemästras genom att fysiskt förflytta hela sensorn.

En ren astrokamera med dessa finesser skulle ju vara väldigt intressant. I x och y led slipper man involvera mekaniska förflyttningar av monteringen som alltid är komplicerade att hantera med precission och hastighet, motorn i RA får gå i sin egen hastighet och avvikelserna som uppstår hanteras elektroniskt i sensorn, guidekamera och styrprocessorn. Såsom denna kamera är uppbyggd med 5 styraxlar så skulle man även kunna få en enklare AO, adaptiv optik. Fokus kunde följas med stor precission.

Ett problem som uppstår är att dark och flatcalibrations blir svårt att utföra eftersom förflyttningen av laddningarna mellan pixlarna sker slumpmässigt. Å andra sidan får man ju Dithering på köpet.

Antagligen är det långt till att någon utvecklar en ren astrokamera enligt ovan, men det börjar ju dyka upp opensourche kameror. Den vägen skulle det med ett antal entusiaster gå att lösa.

Men tills vidare låter det ju som redan idag att det finns användningsområden för kameran inom astrofotografering. Blir intressant om att höra när fler reviews kommer in om hur bra det fungerar i praktiken.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Pentax K-3 II dslr-kamera med inbyggd Astrotracer

Post by bjosch »

Visst ska det bli spännande. Att få en kamera och objektiv fixerade helt stilla är ju bra mycket lättare än att få hela paketet balanserat och alaignat innan det bär iväg !!
mvh Björn

Return to “DSLR-kameror”