Klimat i hemma-observatorium?

Post Reply
laban77
Posts: 12
Joined: 2020-12-22 19:47:53
spamtest: JA

Klimat i hemma-observatorium?

Post by laban77 »

Ni som har byggt eller köpt ett eget observatorium att ha i trädgården... Blir det inte en massa problem med insekter, värme, kyla och fukt i ett sånt?

Jag har länge funderat på att bygga något, men eftersom vi kanske inte har flyttat färdigt än så väntar jag. Men då tänker jag mig att det måste bli problem med de här sakerna.

Insekter?
Det blir säkert aldrig helt tätt, speciellt med tak som ska glida av etc. Jag tänker mig att mitt dobsonteleskop skulle vara det perfekta stället för spindlar att bygga bo i. Och visst är det svårt att få även själva teleskopet helt tätt?

Värme/kyla?
Litet skjul, kanske med plåttak... borde bli kollosalt varmt under soliga sommardagar, och nästan lika kallt som ute mitt i vintern. Tål teleskopen båda extremerna och pendlandet mellan varmt och kallt dag ut och dag in?

Fukt?
Samma här. Otätt utrymme, temperatursvängningar och fukt?
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by hellbom »

Kanske en liten luftvärmepump som är inställd auto läge. Den kan avfukta också. I alla fall min ide' :)
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by Bengt »

Viktigt ha bra ventilation . Byggs upp fukt och kondens lätt annars som inte är bra . Hade två ventiler i nocken som räckte i mitt fall.
Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by Timo »

Jag haft eget observatorium, friggebod, i flera år. Ytterst sällan det blir fuktigt och det märks i så fall bara på metallytor som ex. monteringen. Visst kommer det in någon spindel då och då men de slänger man ut igen. Har luftspalter med insektsnät längs med undersidan av taket. Absolut ingen värme så utomhustemperatur råder där.
Själv skulle jag inte lägga plåttak som du nämner, trä och takpapp för mig.
Instrumenten har inte tagit skada under årens lopp.
DSLR och CCD tar jag in efter varje fotopass.
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by Corpze »

Har haft mitt obs (ca 13kvm) igång i sju år nu, har inte haft några problem med fukt mer än på metallpiren vid snabba temperaturskiftningar.

- Väl ventilerat, med två ventiler i nock med filter.
- oisolerat för snabbare nerkylning av instrument.
- tätat med borstlister längs med taköppningen för att hålla borta damm/pollen mm.
- kanalfläkt som blåser in filtrerad luft för ett litet övertryck (håller också damm borta)

- teleskopet har en fläkt som suger luft ur teleskopet för att fukt inte ska kunna fastna på optiken
- daggvärmare är påslagna hela tiden (automatik via Pegasus power box)

MVH Daniel, Arvika
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
laban77
Posts: 12
Joined: 2020-12-22 19:47:53
spamtest: JA

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by laban77 »

Ok, lite teknik för att få det att funka, men det låter som att det funkar rätt bra då.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Klimat i hemma-observatorium?

Post by anivision »

Jag har gjort som de flesta andra här men jag har också sytt upp en uppsättning fodral till teleskop samt montering. Detta skyddar mot just insekter 8)

Return to “Nybörjarfrågor”