Vad var det jag såg?

Post Reply
H-alpha
Posts: 2
Joined: 2019-11-12 12:54:41
spamtest: JA

Vad var det jag såg?

Post by H-alpha »

Det här är ett riktigt långskott och jag förväntar mig inte ett exakt svar men ser fram emot ett givande resonemang.
Till frågan: förra helgen var jag ute och obsade visuelt på Ringsö utanför Strängnäs runt kl. 22 och hade teleskopet (Sky watcher Heritage 130 P med en 25mm plössl ) riktat mot Andromeda galaxen när jag tyckte att jag förlorat fokus svepte jag med teleskopet åt höger för att hitta en lämplig stjärna att fokusera på så ser jag något som glimmar till. Det blinkar inte helt regelbundet men med intervaller runt en sekund. Objektet går inte att se med blotta ögat. Det rör sig inte i förhållande till andra stjärnor. Så här i efterhand önskar jag att jag tagit riktiga anteckningar var på himlen jag råkat rikta teleskopet men inom stjärnbilden Pegasus rakt höger om Andromeda galaxen kan jag säga med någon sorts säkerhet.
Någon som har en idé om vad jag kan ha sett? Inget svar är för dumt för den här mycket luddiga frågan.

/ Leif
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Vad var det jag såg?

Post by Shimonu »

Det är möjligt att det är lite tumlande rymdskrot, någon gammal satellit som inte fungerar längre eller liknande.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vad var det jag såg?

Post by pava0555 »

Dom flesta satelliter vi ser brukar vara i Low Earth orbit (LEO, ca 200 km). Dessa satelliter måste röra sig ganska fort för att inte "falla tillbaka" på jorden. Skulle det vara en sådan satellit så måste du ha sett att den rör sig i förhållande till andra stjärnor. Men eftersom du säger att den inte rörde sig i förhållande till andra stjärnor, om det är en satellit så måste den vara i en omloppsbana längre bort, typ närmare en geostationär omloppsbana (ca 30000 km bort). Jag är osäker om man skulle kunna se dessa satelliter med teleskop, speciellt om dom är små. Kanske går om satelliten rör på sina solcellspaneler så att solljus reflekteras mot ditt teleskop, men nu spekulerar jag..
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vad var det jag såg?

Post by timokarhula »

Geostationära satelliter syns alltid söder om himmelsekvatorn sett från Sverige. De ligger som ett pärlband kring deklination -8° och brukar lysa av ca 11-13 magnituden. Jag har råkat se geostationära satelliter vid flera tillfällen och blir alltid förvånad när jag märker att en stjärna tycks röra sig sakta österut när den i själva står stilla och alla andra stjärnor rör sig västerut. Min gissning är att det var en mycket avlägsen, roterande satellit som ändå rörde sig sakta om man studerade den en stund.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad var det jag såg?

Post by Hans Bengtsson »

Håller med Timo, det var nog någon avlägsen roterande satellit. Min kunskap om satelliter ligger nära noll, men jag vet att det finns Molnya-satelliter (minns namnet eftersom jag associerar till ”molni’a” nätter!). Kanske kan sådana uppträda på det sättet? Fast jag har egentligen ingen aning.

Man kan se satelliter överallt och hela tiden, med en viss överdrift. Om jag observerar brukar jag indela objekten i två huvudtyper: astronomiska (stjärnor, kometer, meteorer, planeter, asteroider, DSO, osv) och icke-astronomiska (satelliter, helikoptrar, flygplan, drönare, k-strimmor, fåglar, osv). De icke-astronomiska brukar jag helt enkelt bortse från, det skulle föra alltför långt att försöka identifiera exempelvis en viss satellit.

Dock kan det givetvis vara så att man är intresserad av just satelliter! Och då finns säkert möjlighet att identifiera. Men jag tror det förutsätter att man antecknat exakt klockslag och exakt position på himlen.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vad var det jag såg?

Post by Peter R »

2013 upptäckte jag en märklig geosubsynkron satellit (inte riktigt samma sak som en geosynkron eller geostationär) när jag fotograferade Orion och M42.
Thuraya 2 som den heter är/var en arabisk telekommunikationssatellit. När jag studerade den närmare så visade sig att det fanns en till, ljussvagare satellit som följde en snarlika bana. På CalSky.com lyckades jag identifiera den som Mentor 4, en amerikansk spionsatellit och för mig verkade det uppenbart vad den spionerade på: http://astronet.se/view_image.php?id=2261&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; och animationen på Vimeo https://vimeo.com/57443832" onclick="window.open(this.href);return false; .
Vidare googling kom upp med att den har en 100m stor avlyssningsantenn.
"According to Aviation Week it, "Fundamentally involves America's biggest, most secret and expensive military spacecraft on board the world's largest rocket." The combined cost of the spacecraft and launch vehicle has been estimated to be over US$2 billion."
Så det var verkligen ett spännande fynd som gjordes till en början av en ren slump.

På CalSky.com finns en mängd olika sätt att identifiera satelliter på men med tanke på alla hundratusentals objekt så måste man ha precisa koordinat, rörelseriktning och klockslag, gärna också magnitudintervall osv.
Spionsatelliter, sk. "Intelligence Satellites" har blivit svårare att hitta och jag tror att man numera måste registrera sig för åtkomst till infon på speciella sajter vilket gör det extra bökigt.

/*Peter R
H-alpha
Posts: 2
Joined: 2019-11-12 12:54:41
spamtest: JA

Re: Vad var det jag såg?

Post by H-alpha »

Tack för alla bra svar. Roterande skrot teorin passerade mina tankar när jag stod där ute. Nästa gång ska jag lägga mer tid på mitt "UFO", dokumtera positionen ordentligt och följa den under en längre tid om det visar sig att den rör sig långsamt. Nu tittade jag bara någon minut innan jag svepte vidare.

Peter: Fascinerande observation av Mentor satelliten. Det inspirerade till intressant läsning bla: https://www.thespacereview.com/article/3095/1" onclick="window.open(this.href);return false;.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vad var det jag såg?

Post by Peter R »

Peter: Fascinerande observation av Mentor satelliten. Det inspirerade till intressant läsning bla: https://www.thespacereview.com/article/3095/1" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tack Leif för länken, väldigt intressant läsning och vad spännande att få bekräftat så här många år efteråt att mina observationer och slutsatser var helt korrekta och inte bara konspirationsteoretiska :geek:
Jag minns att namnet Marco Langbroek, författare till artikeln, ofta dök upp på SpaceWeather för några år sedan. Han var alltid först med att fotografera spännande satellitspår och verkade ha järnkoll på allt som sköts upp i rymden men jag visste inte att han var en del i ett avancerat amatörnätverk som spionerade på spionsatelliter :D

Off topic: Jag följde andra intressanta länkar och hamnade som så ofta till slut på Youtube och en kort dokumentär om "How the First Spacewalk Nearly Ended in Disaster - Alexei Leonov Voskhod 2", en otroligt spännande tillbakablick https://www.youtube.com/watch?v=hzXRlCKD4Ok" onclick="window.open(this.href);return false; .

/*Peter R

Return to “Nybörjarfrågor”