Ska du använda teleskopet visuellt så kan det så klart vara kul med fler okular speciellt som de som följer med är si-så-där.
Själv använder jag Meades lilla svarta väska med deras Serie 4000-okular (som är klart sämre än deras äldre Super-Plössl - nästan lite lurendrejeri - gör inte så mycket för mig då jag inte tittar så ofta eller "seriöst" i teleskopet) till mitt 150pds.
Den innehåller okular med brännvidderna 6, 9, 13, 18 och 32 mm som är bra komplement till den 28 mm 2-tums som följde med min tub.
Märks att det inte är superkvalitet men ger en hel del möjligheter att hitta vilket område som är intressantast och där kan man kanske uppgradera.
Jag märker att vissa nu för tiden föredrar zoom och det är "bara" att läsa igenom olika tester av dessa - några ganska billiga (allt är relativt) har fått omdöme att vara klart användbara

På tal om kollimering så är det viktigt men har du en oskadad 130p så är denna process både smärtfri och snabb om du t.ex. använder dig av en enkel laserkollimator. Som sagts tidigare så lägg gärna tuben horisontalt (eller lite nedåt) i monteringen vid justering av sekundärspegeln så du inte tappar ned insexnyckeln i tuben (och på primärspegeln).
Själv tycker jag kollimering är kul - men det beror kanske på att jag brukar använda laserpunkten efteråt för att busa med grannkatterna.