Nybörjare Astrofotografering frågor

Post Reply
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

Hejsan alla!

Jag har en Explorer 150-PDS tub monterad på min EQ3-Pro montering. Litet guidescope utan autoguider. Canon 1100D o-modifierad DSLR kamera.

Var ute en sväng i går kväll och försökte fota lite. Har aldrig lyckats ta några bilder med längre exponeringar (30-60sek), dels pga o-kunskap, tidsbrist då man är småbarnspappa samt jäkla moln på himlen.

Efter mycket om och men med polsökning och 3 star calibration lyckades jag knäppa några exponeringar på Andromedagalaxen samt M42. Men sen om de blev rätt inställningar eller inte i kameran, ja de vette tusan. Allt blir så himla gult (light pollusion?). Även om jag bor en bit utanför stan så blir det ju lite föroreningar. Eller kan det vara att jag ställt vitbalansen fel i kameran? Men att jag faktiskt fick fram någonting på datorskärmen gjorde mig helt paff! Blev så j-kla glad när jag äntligen hade lyckats knäppa några bilder på Andromeda. :good:

Jag har ju dock insett att jag behöver en autoguider för att få dom där långa exponeringstiderna. Som det är nu är jag begränsad till 60-90 sekunder innan jag får trailing.

Är precis novis när det gäller Astrofoto eller observation över lag. Photoshop ska vi inte ens tala om. Men har stackat bilderna i DSS efter att kollat många youtube tutorials men om om de vart rätt, de vet jag inte heller :| Har lekt lite med levels och curves, men får det inte att bli någorlunda bra ens. Har det någon betydelse om jag editerar RAW filerna innan jag stackar dom i DSS ?

Filerna jag laddat upp är alla stackade i DSS. Sedan konverterade till 16 bit i Photoshop och sparats som JPG. Har ingen möjlighet att länka några TIFF filer på 300mb. Så dessa är helt obehandlade efter DSS.

Andromeda 20x90s ISO1600 (20 dark)

M42 20x90s ISO1600 (12 dark)

Har ni några tips på hur jag ska gå vidare i Photoshop?


Tack för att ni tog er tid att läsa om mina dumma frågor. Men frågar man inte så får man inget svar.

EDIT: Flytta gärna tråden om den ligger i fel forumsdel. Var osäker på om jag skulle lägga den i nybörjarfrågor eller bilder.
Attachments
M42 Orion Nebula
M42 Orion Nebula
Andromeda
Andromeda
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by kribba »

Välkommen till Astronet o grattis till första bilderna!
Tror det går att jobba fram en del information i dina bilder. Dock är det svårt med jpegar. Gjorde ett försök och dra i M42 men spricker snabbt.
Kan du lägga upp en "wetransfer" länk till original tiffarna så är det lättare. Du verkar ju kommit igång bra. Men har du tagit
Dark, Bias och Flat frames? Man ser lite vinjettering i bilderna så därför jag undrar. Detta är viktigare än man kan tro att ta
kalibrerings frames. Viktigt är att ha ungefär samma temperatur som dina Light frames. Men det går att göra dagen efter, så slipper du
slösa molnfri himmel (-:
Jag hade en EQ3-Pro för ett par år sedan. Sålde den rätt snabbt. Så lite dåliga nyheter är väl att det inte är den bästa astrofoto
monteringen ( även om vissa svenska företag envisas med att sälja in den som sådan ).
Jag lyckades som du ta ungefär 30-60 sek bilder med den. Tror det är ungefär vad den klarar. Kanske kan gå lite längre med
guidning. Men jag rekommenderar att du börjar spara till en HEQ-5 eller bättre om du får blodad tand och vill fortsätta med AP.
Sen är efterbearbetningen är mer än halva jobbet (-:
Attachments
astronet_ m42b.jpg
astronet_ m42b.jpg (41.54 KiB) Viewed 7096 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

kribba wrote:Välkommen till Astronet o grattis till första bilderna!
Tror det går att jobba fram en del information i dina bilder. Dock är det svårt med jpegar. Gjorde ett försök och dra i M42 men spricker snabbt.
Kan du lägga upp en "wetransfer" länk till original tiffarna så är det lättare. Du verkar ju kommit igång bra. Men har du tagit
Dark, Bias och Flat frames? Man ser lite vinjettering i bilderna så därför jag undrar. Detta är viktigare än man kan tro att ta
kalibrerings frames. Viktigt är att ha ungefär samma temperatur som dina Light frames. Men det går att göra dagen efter, så slipper du
slösa molnfri himmel (-:
Jag hade en EQ3-Pro för ett par år sedan. Sålde den rätt snabbt. Så lite dåliga nyheter är väl att det inte är den bästa astrofoto
monteringen ( även om vissa svenska företag envisas med att sälja in den som sådan ).
Jag lyckades som du ta ungefär 30-60 sek bilder med den. Tror det är ungefär vad den klarar. Kanske kan gå lite längre med
guidning. Men jag rekommenderar att du börjar spara till en HEQ-5 eller bättre om du får blodad tand och vill fortsätta med AP.
Sen är efterbearbetningen är mer än halva jobbet (-:
Hejsan och tack för svar!

Kollade upp det där med wetransfer men har så brutalt dåligt internet, så får nog skicka det över natten. Kan lägga upp dom nya bilderna under morgondagen.

Dom bilderna jag tog så var det endast Dark. Har faktiskt inte en susning om vad dom andra är för något. Det jag gjorde med Dark var att ja satte på locket på tuben och tog ungefär lika många exponeringar med samma inställningar som dom andra bilderna.

Jo har läst mig till att denna monteringen inte är den bästa. Men jag köpte den beg för en spottstyver. Klart man sneglat på HEQ-5 men ekonomin tillåter inte det (just nu).

Hur fungerar det med autoguider ? Säg att jag ska ta bild på m42, kan ja då tex säga till autoguidern att tracka en stjärna som är synlig i guidescopet ? Känns lite som att polinställningen inte behöver vara lika precis då antar jag ?
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by kribba »

Du gjorde exakt rätt med Darks. Bias är som Darks men du tar dom med kamerans kortaste exponeringstid t.ex. 1/4000sek.
Flats är dom som korrigerar vinjetteringen i optiken. Enklast är att du riktar teleskopet mot en jämngrå/mulen himmel och
exponerar till 30-50% på histogrammet ( grå bild ska det bli ). Ta iallafall 20 st av varje sort.

Finns olika typer av guidning. Dom flesta kör nog PHD som dock kräver dator ( du kopplar den till hand kontrollern på EQ3
om jag inte minns fel ). Annars finns fristående guiders såsom Nexguide m.m.
Jo du kan välja en stjärna på datorskärmen eller displayen. Grunden är en bra pol inställning. Guidern ska främst korrigera för fel
i monteringens precision.

En bra bok jag rekommenderar är "The Astrophotography manual" av Chris Woodhouse.

Annars har Jerry Lodriguss bra PDF böcker oxå på http://www.astropix.com" onclick="window.open(this.href);return false; för nedladdning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

Stort tack!

Dator har jag med mig ute på fält då jag styr kameran via Backyard EOS, så det där PHD kanske kan vara något att kika på. Vet att jag köpte en kabel av någon på forumet (tror han heter stoffe) för något år sedan som hade med ASCOM att göra, men jag fick det aldrig att fungera. Förmodligen o-kunskap där med.

Med Bias så kör jag ISO-tal fast med ultrasnabb exponering. Och detta gör jag när jag är ute samma kväll eller kan man ta det vilken dag som helst ? Tänkte om det har med temperaturen att göra.

Ska dra hem PDF böckerna. Samt se om jag hittar boken på Adlibris. Kan vara perfekt kvällslektyr.

Återigen, stort tack. Laddar upp Autosave bilderna under natten.

kribba wrote:Du gjorde exakt rätt med Darks. Bias är som Darks men du tar dom med kamerans kortaste exponeringstid t.ex. 1/4000sek.
Flats är dom som korrigerar vinjetteringen i optiken. Enklast är att du riktar teleskopet mot en jämngrå/mulen himmel och
exponerar till 30-50% på histogrammet ( grå bild ska det bli ). Ta iallafall 20 st av varje sort.

Finns olika typer av guidning. Dom flesta kör nog PHD som dock kräver dator ( du kopplar den till hand kontrollern på EQ3
om jag inte minns fel ). Annars finns fristående guiders såsom Nexguide m.m.
Jo du kan välja en stjärna på datorskärmen eller displayen. Grunden är en bra pol inställning. Guidern ska främst korrigera för fel
i monteringens precision.

En bra bok jag rekommenderar är "The Astrophotography manual" av Chris Woodhouse.

Annars har Jerry Lodriguss bra PDF böcker oxå på http://www.astropix.com" onclick="window.open(this.href);return false; för nedladdning.
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

https://we.tl/t-8oGZIyj1Y0" onclick="window.open(this.href);return false;

Där är wetransfer bilderna
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by ragge »

Hej Nialya,

Du har fått bra resultat från din oguidade EQ3:a, många korta exponeringar kan man komma rätt långt med. Jag skulle rekommendera att du tar saker i prioritetsordning och där tycker jag att prio 1 är att skaffa ljusföroreningsfilter (det var obeskrivligt illa med M31-bilden), prio 2 är att åka till en mörkare plats (behåll filtret på ändå). Prio 3, skaffa en komakorrektor som rättar till de deformerade stjärnorna i hörnen.
Parallellt med detta, studera bildbehandling på Youtube. Personligen tycker jag du kan vänta med darks, flats och bias (kalibreringsbilder) - har själv aldrig använt detta.
Om du har ett teleobjektiv så tänk på att många motiv gör sig bra med lite kortare brännvidd än 150-PDS:en och då kan du förlänga exponeringarna en del.
Jag testade lite med din M31 tif-bild (som var på 50 Mpixel, hur gick det till ?), bra data förutom färgerna (pga ljusföroreningarna) och koma-stjärnorna :
Autosave001_DBE2.jpg
Ragnar
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

ragge wrote:Hej Nialya,

Du har fått bra resultat från din oguidade EQ3:a, många korta exponeringar kan man komma rätt långt med. Jag skulle rekommendera att du tar saker i prioritetsordning och där tycker jag att prio 1 är att skaffa ljusföroreningsfilter (det var obeskrivligt illa med M31-bilden), prio 2 är att åka till en mörkare plats (behåll filtret på ändå). Prio 3, skaffa en komakorrektor som rättar till de deformerade stjärnorna i hörnen.
Parallellt med detta, studera bildbehandling på Youtube. Personligen tycker jag du kan vänta med darks, flats och bias (kalibreringsbilder) - har själv aldrig använt detta.
Om du har ett teleobjektiv så tänk på att många motiv gör sig bra med lite kortare brännvidd än 150-PDS:en och då kan du förlänga exponeringarna en del.
Jag testade lite med din M31 tif-bild (som var på 50 Mpixel, hur gick det till ?), bra data förutom färgerna (pga ljusföroreningarna) och koma-stjärnorna
Ragnar
Hej och tack för svar!

Vilket resultat du fick till med M31! Enorm skillnad mot det jag lyckats skrapa fram i Photoshop. Jag har försökt lära mig lite genom youtube, men tycker det är bara kladdigt av allting. Antingen blir allt för mörkt, ljust eller att det spricker totalt. Kanske är för hårdhänt i curves och levels.

Så det enorma ljuset som blir i bilden är pga ljusföroreningar? Och är det sånt clip-in filter som jag ska kolla efter ? Har sett att endel kör H alpha clip filter till sina dslr kameror. Problemet är väl med att jag inte vill modifiera denna kamera, då jag har den i vardagslivet med. Men kanske går bra endå! Komakorrektor har jag läst lite om så det står med på önskelistan.

Vad menar du med 50 Mpixel ? Jag tog raw filerna direkt från kameran å körde in dom i DSS. Har jag gjort något konstigt ? Kör på max upplösning i kameran 12mp 4272x2848
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by ragge »

Nilaya wrote: Så det enorma ljuset som blir i bilden är pga ljusföroreningar? Och är det sånt clip-in filter som jag ska kolla efter ? Har sett att endel kör H alpha clip filter till sina dslr kameror. Problemet är väl med att jag inte vill modifiera denna kamera, då jag har den i vardagslivet med. Men kanske går bra endå! Komakorrektor har jag läst lite om så det står med på önskelistan.

Vad menar du med 50 Mpixel ? Jag tog raw filerna direkt från kameran å körde in dom i DSS. Har jag gjort något konstigt ? Kör på max upplösning i kameran 12mp 4272x2848
Det ser ut som ljusföroreningar (gul-brun färg enbart) men det kan även bero på om du sparat DSS-filen på fel sätt (rätt sätt är "embedd settings but do not apply them").
Den stackade tif-filen är 50 MP stor, troligen har du bockat för "Drizzle" i DSS - den kan du ta bort så blir det enklare att bearbeta filerna.
En moddad kamera gör bäst nytta på emissions-nebulosor (med H-alfa), så galaxbilder blir rätt bra utan. Min moddade kamera funkar bra även till vanligt foto, man får bara justera färginställningen på den (men exakt som en omoddad blir det inte).
H-alfa filter är ett smalbandsfilter som ger bara en våglängd (färg) och är inte avsett som ljusföroreningsfilter. Själv använder jag ett sådant här mot ljusföroreningar, men det finns även clip-in https://www.astroshop.eu/broadband-filt ... er/p,16746

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by kribba »

Det här filtret kör jag i min EOS, funkar bra;
http://www.altairastro.com/SkyTech-CLS- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns en starkare variant oxå;
http://www.altairastro.com/SkyTech-CLS- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänk bara på att färgbalansen förändras lite ( framförallt vid starkare varianterna ). Filtret tar trots allt bort vissa färger i spectrat.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Nybörjare Astrofotografering frågor

Post by Nilaya »

ragge wrote: Det ser ut som ljusföroreningar (gul-brun färg enbart) men det kan även bero på om du sparat DSS-filen på fel sätt (rätt sätt är "embedd settings but do not apply them").
Den stackade tif-filen är 50 MP stor, troligen har du bockat för "Drizzle" i DSS - den kan du ta bort så blir det enklare att bearbeta filerna.
En moddad kamera gör bäst nytta på emissions-nebulosor (med H-alfa), så galaxbilder blir rätt bra utan. Min moddade kamera funkar bra även till vanligt foto, man får bara justera färginställningen på den (men exakt som en omoddad blir det inte).
H-alfa filter är ett smalbandsfilter som ger bara en våglängd (färg) och är inte avsett som ljusföroreningsfilter. Själv använder jag ett sådant här mot ljusföroreningar, men det finns även clip-in https://www.astroshop.eu/broadband-filt ... er/p,16746

Ragnar
Okej ja 2 x Drizzle använde jag mig utav när jag stackade. Dom där embedd settings ändrade jag aldrig något på, om du tänkte på histogrammet osv. Utan så fort den renderat bilden så sparade jag den utan att göra några mer ändringar.

Väldigt tacksam för info. Ni är guld värda!
kribba wrote: Det här filtret kör jag i min EOS, funkar bra;
http://www.altairastro.com/SkyTech-CLS-Canon-E" onclick="window.open(this.href);return false; ... ilter.html

Finns en starkare variant oxå;
http://www.altairastro.com/SkyTech-CLS-CCD-Can" onclick="window.open(this.href);return false; ... ilter.html

Tänk bara på att färgbalansen förändras lite ( framförallt vid starkare varianterna ). Filtret tar trots allt bort vissa färger i spectrat.
Tackar! Ska kolla om jag hittar något svenskt företag som har dessa! Frakten brukar bli så jävulskt dyr om man köper utomlands.
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS

Return to “Nybörjarfrågor”