60-års present

Post Reply
rebeccawei
Posts: 1
Joined: 2018-11-16 17:28:01
spamtest: JA

60-års present

Post by rebeccawei »

Hejsan!

VI letar efter ett teleskop till vår pappa som fyller 60 år. Vi har ingen koll på detta alls och söker nu hjälp :)
Han tkr att det är intressant med rymden och brukar stå med en kikare i fönstret, så nu vill vi köpa honom något bättre ;)

Den ska alltså vara nybörjarvänlig, enkel att hantera, relativt portabel och inte vara en "skitprodukt". Vågar mig inte på att köpa något som jag inte alls kan något om, så vänder mig hit till er :)

Prisklass fortfarande oklart, men upp till omkring 3500 kr ungefär.

Skriv gärna enkelt så en "lost tjej" förstår hehe ;)
Tack!!
johanastro777
Posts: 34
Joined: 2018-11-16 18:54:48
spamtest: JA
Location: Nacka
Contact:

Re: 60-års present

Post by johanastro777 »

Hej det va snällt att tänka på din pappa en budjet på 3500kr är lägsta nivå om man ska ha ett nytt teleskop om man vill ha mest optik för pengarna så är Dobson teleskop att rekommendera lägsta vettiga jag hittar är Orion starblast 6 tum spegel 3950kr finns på Astrosweden.se mvh Johan
|Nikon Coolpix P1000|Celestron C90|WILLIAM OPTICS Megrez 88 II|Sky-Watcher Mak/Newton190mm|Celestron CPC Edge 1100|
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 60-års present

Post by Jonas »

Rebecca,

Om du bor i Södra Sverige, rekommenderar jag dig att besöka Stjärnhuset på Kivik. Jag är tämligen säker på att Robert kan få ihop något bra till dig för ett rimligt pris. Robert är mycket mån om att kunderna får vad de vill ha.
https://www.stjarnhusetonline.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du tror din Pappa skulle vilja ha ett stort (men inte speciellt portabelt) teleskop, har jag ett till salu för det pris du nämner. Sänd meddelande i forumet om du är intresserad.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Nybörjarfrågor”