Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post Reply
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by TessG »

Hej på er!

Jag hade för många år sedan ett Bresserteleskop 90/900 som jag i överlag var nöjd med, något litet kanske men det kan ha varit jag som inte riktigt satte mig in i det då jag upplevde att stjärnhimlen var något svårnavigerad så intresset svalnade allteftersom tiden gick. Nu fyller dock sonen 8 år och en av hans största intressen är astronomi vilket givetvis ska uppmuntras :)
Har kikat väldigt mycket på denna modell: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 20teleskop" onclick="window.open(this.href);return false; men jag undrar hur den står sig gentemot mitt gamla Bresserteleskop? (https://www.skyhunters.eu/Refraktora-Te ... C4%93jumu/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kravet jag har är att det ska finnas en go-to funktion för att underlätta för honom (och mig) samt att det ska vara någorlunda portabelt. Priset kan variera lite (upp till 7k är helt ok).

Kan ni snälla hjälpa mig att hitta rätt i den här djungeln? Är rädd för att välja ett för klent teleskop så att vi inte ser något annat än månen ordentligt (hans dröm vet jag är att se Saturnus ringar)

Tack på förhand!

Mvh
Therese (& Hampus)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by kribba »

Du får ju in mycket ljus i reflektorn som du länkar till hos Astrosweden, mycket mer än din refraktor.
Reflektorn måste dock kollimeras (kalibrera speglarna), men det kanske ni kan lära er. Annars tips
är väl att hålla ögonen efter en begagnad NextarC5 eller C6 här, blocket eller ebay. En SCT är väl lite enklare
och kollimera (3 skruvar ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by TessG »

Tack så mycket för svar!
Att reflektorn måste kollimeras har jag koll på och jag fick ett tips om att köpa en laserkollimator för att underlätta detta? (Jag har skruvat ihop x-antal ikeamöbler i mitt liv och klarar man av det så klarar man nog av det mesta ;)

Jag är såklart också helt medveten om att det är många faktorer som spelar in för en lyckad observeration men däremot så vill jag inte riskera att köpa ett teleskop som från början inte kan ge oss möjlighet att observera planeterna (och framförallt ringarna runt Saturnus) Det hade blivit lite snopet :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by Torbjörn »

Planeterna och Saturnus ringar bör synas bra med 90 mm Bresser-refraktorn men det klart att en 150 mm reflektor är rejält mycket ljusstarkare. Framför allt så bör den vara kraftfullare om ni vill titta på djuprymden utanför solsystemet.

Jag tror inte att ni skulle bli missnöjda med en 150 mm reflektor, den klarar mycket.

Just Saturnus står ganska lågt på himlen de närmaste åren men det går att se den om man väljer en plats med fin sydhorisont. Den ser lite dallrig ut men man ser ringarna.

På den här sidan hittar man bra info om vad som händer på himlen:

http://www.nak.se/Default.aspx?sida=PaStjarnhimlen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!

/Torbjörn :)
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by TessG »

Tack för länken Torbjörn, den ska jag genast klicka in på :)
Ja jag är ju mer intresserad av djuprymden och pojken av planeterna, så om 150mm passar för båda ändamålen så vore det ju toppen. Angående Saturnus så har jag också (tyvärr) läst att den står lågt en bit in på 2020-talet, dock så har vi en stuga mitt i den dalsländska urskogen högt uppe vid ett kalhygge vilket ger oss en vidunderlig vy över både stjärnhimlen/horisonten. Där är den plats jag har tänkt att min kille ska få lyckan att se planeterna nu i vinter :)

Men då känns det ändå som att Skywatchern är ett bra köp med tanke på att den har go-to funktionen som jag verkligen vill ha. Kul!
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by TessG »

Behöver jag tänka på att kolliminera teleskopet direkt ur kartong? Eller är det något man brukar justera efter hand? Tänkte på ifall man ska inkludera en laserkollimator i samband med ett eventuellt köp.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by Torbjörn »

Reflektorn är nog ganska allround skulle jag tro. GoTo är bekvämt och praktiskt, speciellt om man skall vara flera som tittar och om man skall använda hög förstoring som på planeterna.

Dalsland innebär fina möjligheter till mörk himmel. Tyvärr har nog Saturnus försvunnit till vintern men det finns ju annat att titta på. Saturnus kommer ju tillbaka nästa år.

Här har du en karta som visar var det är mörkt och fint:

https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... 0FFFFTFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skulle nog rekommendera en laserkollimator redan från början. Reflektorer brukar man få kollimera (eller i alla fall kontrollera) ganska ofta men det går rätt snabbt när man gjort det ett par gånger.

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by stoffe »

Jag har en maksutov 6 tum till salu om intresse finnes. Det är ett Orion Maksutov teleskop med 1800 mm brännvidd. Helt okej optik. Priset har jag inte bestämt mig för ännu men det är ett relativt litet och portabelt teleskop. Det går ner i en resväska och har fått rest tur och retur till Teneriffa utan att tappa kollimering.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by pava0555 »

Hej Tess,

Jag hade också rekommenderat en Nexstar C5 eller C6. Dom är väldigt portabla, kompakta och tillräckligt ljusstarka för många deep-sky-objekt. Men dessa ligger närmare 12 000 kr + batteri och kablar.

För att se Saturnus ringar och ha bra upplösning behöver du ett teleskop på minst 5 tum (tycker jag). Jag har en Maksutov på 5 tum och med den kan jag tydligt se Saturnus ringar (och en måne), band på Jupiter samt månar, Venus faser och massor med detaljer på månen. Jag håller mig till en förstoring på ca 120-150 med ett zoomokular. Ett teleskop på 4 tum är nog för klent. Om ni vill se Saturnus får nu skynda er innan man måste vänta till nästa sommar. :)

Teleskopet som du hade tänkt köpa, Skywatcher Star Discovery, rekommenderade jag till en vän i Belgien, och han är supernöjd med den. Teleskopet är relativt enkel att transportera med tanke på dess storlek/öppning. Han köpte också en Baader Zoom okular (8-24mm) som passar perfekt till detta teleskop (han köpte också Barlow linsen). Fördelen med ett sådant okular är att man behöver bara bära med sig en. Man kan senare komplettera med ett okular under 8 mm samt ett wide-field okular som t.ex. 24mm/68 grader (OBS! Detta teleskop tar bara 1.25 tums okular). Synfältet med Baader på 24 mm är 50 grader, vilket är relativt smalt.

Jag tror att ni kommer bli nöjda med detta teleskop. Ni kommer definitivt att kunna se Saturnus ringar plus lite till. Vet inte om din son klarar av att sköta teleskopet själv, men så småningom. Jag tror inte heller att det finns ett annat teleskop med GoTo i denna prisklass med fin prestanda. Kanske denna:

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering" onclick="window.open(this.href);return false;

men den är 130mm i öppning och inte ens en tusenlapp billigare. Jag hade kört på Star Discovery och Baader zoomokularet.

Jo en sista detalj: Star Discovery kan man styra med mobiltelefonen. Även om detta verkar vara en smart lösning, så rekommenderar jag att man köper handkontrollen till istället. En Smartphone är ganska ljusstark och det tar tid för ögonen att vänja sig vid mörker. Dessutom slipper man vara uppkopplad med WiFi (som drar på batteriet). Min kompis tyckte också att uppkopplingen var något instabil.

Lycka till!
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Köpråd (åt en mamma och hennes 8-åring)

Post by pava0555 »

BTW så har jag för mig att Star Discovery inte kan kollimeras. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=mhhs65AWdCk" onclick="window.open(this.href);return false;

Den ska ha permanent kollimering, vad det nu innebär. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Nybörjarfrågor”