Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post Reply
Windows
Posts: 2
Joined: 2018-08-25 10:44:51
spamtest: JA

Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by Windows »

Bor i Vallentuna utanför Stockholm. Finns det någon som kan visa vad som finns att se om jag köper utrustning. Det känns som att köpa i blindo. Köper man billigt för att det känns osäkert så kanske det hamnar i garderoben. Köper man dyrt kanske man ändå blir besviken och då har man kastat alla pengar i sjön?
Alla bilder som visar det ni "ser" verkar vara photoshoppade och man kanske inte kommer att se ex Saturnus ringar tydligt ? Finns det bilder tagna med överkomliga teleskop som ni kan ange vad ni använder och visa med en bild vad jag kan se? (ej photoshoppade utan som man ser det).
Hoppades att det går bra med refraktor för att inte behöva ställa in speglar varje gång. Rätt tänkt?
Tack!
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by bengtr »

Hej !

Foton är ofta tagna med långa exponeringar och visar mycket mer än man kan se.
Här är en sida att läsa lite på vad man kan se.

http://www.deepskywatch.com/Articles/wh ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/bengtr
Windows
Posts: 2
Joined: 2018-08-25 10:44:51
spamtest: JA

Re: Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by Windows »

Tack bengtr
Det var ett snabbt svar. Har skummat över och det är precis svaret på mina funderingar.
Nu skall jag detaljstudera sidan.
Stort tack
mvh
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by kribba »

Så här ser en delbild oretuscherad ut från Stockholms förorter på Andromeda Galaxen tagen med ett 200mm objektiv
( färdiga bilden ligger uppe på sidan ).
Efterbearbetningen tog längre tid än fotograferingen ( flera hundra delbilder o kalibreringsbilder ) om man räknar in datorns beräkningstid vid stacking.
I ett okular kan du väl förvänta dig en grå ljussvag kärna. Finns andra här som är bättre på det visuella. Men kort, ska du fotografera
så var beredd på att det krävs en viss minimum peng för att kunna börja ( om du inte kör med vanlig kamera/objektiv ). Visuellt är nog
billigare o starta med en ljusstark Dobson typ. Refraktor är dyrare o sämre ljusstyrka.
Attachments
andro_sub.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by Peter R »

Det bästa är att gå med i en astronomiklubb.
Då kan du få en kompetent guidning och säkert få titta på olika objekt genom teleskop i olika prisklasser. Du kan bilda dig en uppfattning av vad du kan förvänta dig och undvika dyra felsatsningar.

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Intressant att läsa men törs jag gå vidare?

Post by ThomasK »

Som jag fattar det undrar du över hur olika objekt ser ut när du tittar på dem genom ett teleskop. Du kan få rätt bra uppfattning på http://www.deepsky-archive.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Det är en sida där man kan ladda upp sina skisser av vad man ser genom teleskopet. Arkivet innehåller dock bara teckningar av deep-sky objekt, så inga planeter. Det som är bra är att det står listat hur stort teleskop och förstorning som använts samt gränsmagnitud som talar om hur mörk platsen är. För t.ex. Andromedagalaxen söker man på "Messier 31".
Thomas Karlsson

Return to “Nybörjarfrågor”