Äntligen skall det köpas teleskop!

Post Reply
Kimay
Posts: 19
Joined: 2018-08-15 05:52:58
spamtest: JA

Äntligen skall det köpas teleskop!

Post by Kimay »

Tjena! Jag har under hela mitt liv varit otroligt fascinerad över rymden och har alltid haft glädje av min fars fältkikare vid alla slags astronomiska händelser som den senaste blodmånen och Mars! :)
Efter att ha städat ur min farmors gamla hus fick jag och mina kusiner syn på hennes gamla teleskop, jag och mina kusiner tog ut teleskopet och fann mycket glädje i att kunna kolla på månen & Mars när den var synlig nyligen. Tyvärr är detta teleskopet väldigt gammalt, det har tappat sitt "Finderscope" och bara 2 av linserna är i tillräckligt bra skick för att kunna användas. Vid väldigt bra omständigheter kunde man knappast urskilja Saturnus ringar.

Jag har då bestämt mig för att skaffa ett nytt teleskop, och som många studenter där ute har jag inte en väldigt hög budget. Har tänkt mig upp till 3.500kr, men ifall det finns något otroligt prisvärt därute så kan jag tänka mig att hamna på absolut max 4.000kr, är inte riktigt ute efter ett teleskop att fotografera med då jag inte har någon bra kamera.

Jag vill gärna kunna se planeterna bra (Mars, Saturnus & dess ringar, Jupiter & dess månar). Kanske något nebula ifall det är möjligt?

Har nu i flera dagar sökt runt efter tips & råd men har inte kommit mycket längre än att det antagligen är en "Reflector" jag söker med en 130mm diameter spegel eller högre

Jag har hittat 2 stycken teleskop som verkar intressanta.

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -med-motor" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett Sky-Watcher Explorer 130

https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... 150P1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett Skyliner 150P 6" Parabolic Dobsonian telescope

Jag har inget större behov av någon slags "Motor", men skulle vara ett plus. Bara teleskopet är lätt att hantera och sikta in
( https://www.youtube.com/watch?v=rV_2nl8VHwg" onclick="window.open(this.href);return false; - vid 3:15 nämner han "Slow motion controls" ) som jag absolut skulle kunna leva med.

Tips och rekommendationer om allt från teleskopet till linser uppskattas väldigt mycket!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Äntligen skall det köpas teleskop!

Post by Martin F »

Kul med teleskop! :)
Var i landet finns du? Jag rekommenderar starkt ett besök hos Astrosweden eller Stjärnhuset. Jag har fått mycket bra hjälp på bägge dessa ställen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Kimay
Posts: 19
Joined: 2018-08-15 05:52:58
spamtest: JA

Re: Äntligen skall det köpas teleskop!

Post by Kimay »

Hej!
Befinner mig så långt sydväst det går i Falsterbo, Skåne. Kan möjligen pendla cirka 2h till stjärnhuset vid något tillfälle, fast då köper jag nog teleskopet när jag väl är där. Låter som en bra idé, behöver göra lite research först då :good:
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Äntligen skall det köpas teleskop!

Post by pava0555 »

Hej,

Personligen så gillar jag inte ekvatoriella monteringar för visuellt bruk. För bara visuellt bruk skulle jag hellre använda en alt-az montering, som oftast är lättare än en motsvarande ekvatoriell montering och är mycket enkel att använda (upp-ner och höger-vänster). Jag skulle bara köpa en ekvatoriell montering om; 1. Det är ett stort och tungt teleskop eller 2. jag vill fotografera objekt.

Med en budget på 4000 kr så tror jag inte att du kommer att hitta en bra montering med GoTo, kanske i andrahandsmarknaden. För 4000 kr skulle jag därför satsa på ett teleskop runt 5-6 tum på en manuell alt-az montering, alternativt en manuell ekvatoriell montering om du skulle föredra det. En lösning skulle vara SkyWatchers Star Discovery, som är en 6 tums Newton med GoTo montering (alt-az). Men den ligger på 5500 kr.

Om min budget skulle vara 4000 kr så skulle jag satsa på en 6 tums Dobsonian, t.ex. den du länkade till. En öppning på 6 tum är tillräckligt bra för att observera flera Messierobjekt också. Jag skulle hellre köpa denna dobsonian än SkyWatcher Explorer 130.

Om du bestämmer dig för den andra varianten, Skywatcher Explorer 130, dubbelkolla att spegeln är parabolisk och inte sfärisk. Jag rekommenderar att undvika sfäriska speglar. En liknande variant, men som kommer med en alt-az montering är denna: https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -5/p,55150" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har själv denna alt-az montering och kan rekommendera den. Spegeln på detta teleskop är parabolisk.

Glöm inte att de okular som kommer med teleskopet inte är så bra, speciellt dom med hög förstoring. Försök gärna att köpa nåt bättre okular med brett synfält. Vilka okular du behöver beror på teleskopet, så när du har bestämt dig för vilket teleskop du vill ha kan vi prata om okular. :-)

Lycka till!
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Nybörjarfrågor”