Är detta Jupiter?

frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Hej!

Jag är verkligen en extrem nybörjare på astronomi så ursäkta för den eventuellt dumma fråga. Men jag var precis ute för första gången med mitt första teleskop (Sky-Watcher EXPLORER-130mm) och riktade teleskopet mot S/SE vid 23.00 tiden. Där såg jag detta objekt:
IMG_1119.JPG
IMG_1118.JPG
Va det Jupiter jag såg, som ska vara synlig i ungefär det området, eller va det nått annat?

Tack på förhand!
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Är detta Jupiter?

Post by Tannerswe »

Visst är det där jupiter. Riktningen och tiden stämmer bra och bortsett från månen, så bör det varit det ljusstarkaste objektet på himlen.

På första bilden ser man att du har med två av dess månar och de andra två ska ligga på ligga motsatt sida om Jupiter vid denna tidpunkt. Lek lite med exponeringstid och justera med fokus och testa olika tidpunkter så bör du kunna se alla fyra av dem.


Jag vet inte om det bara är skärpan eller om du har rörelse i bilden med, då du har lite utdragna objekt. Kanske läge att se över kollimineringen av tuben om du inte gjort det tidigare.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Som sagt av Tannerswe: Testa lite olika exponeringar och kontrollera kollimeringen. Gärna när tuben är riktad ungefär mot Jupiter (för att undvika att kollimeringen rubbar sig en smula när du riktar om teleskopet).

Jupiter är inte rund, den är lite oval pga sin snabba rotation och det kan i alla fall delvis förklara formen.