Är detta Jupiter?

frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Hej!

Jag är verkligen en extrem nybörjare på astronomi så ursäkta för den eventuellt dumma fråga. Men jag var precis ute för första gången med mitt första teleskop (Sky-Watcher EXPLORER-130mm) och riktade teleskopet mot S/SE vid 23.00 tiden. Där såg jag detta objekt:
IMG_1119.JPG
IMG_1118.JPG
Va det Jupiter jag såg, som ska vara synlig i ungefär det området, eller va det nått annat?

Tack på förhand!
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Är detta Jupiter?

Post by Tannerswe »

Visst är det där jupiter. Riktningen och tiden stämmer bra och bortsett från månen, så bör det varit det ljusstarkaste objektet på himlen.

På första bilden ser man att du har med två av dess månar och de andra två ska ligga på ligga motsatt sida om Jupiter vid denna tidpunkt. Lek lite med exponeringstid och justera med fokus och testa olika tidpunkter så bör du kunna se alla fyra av dem.


Jag vet inte om det bara är skärpan eller om du har rörelse i bilden med, då du har lite utdragna objekt. Kanske läge att se över kollimineringen av tuben om du inte gjort det tidigare.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Som sagt av Tannerswe: Testa lite olika exponeringar och kontrollera kollimeringen. Gärna när tuben är riktad ungefär mot Jupiter (för att undvika att kollimeringen rubbar sig en smula när du riktar om teleskopet).

Jupiter är inte rund, den är lite oval pga sin snabba rotation och det kan i alla fall delvis förklara formen.

Jupiter är ljusstark och lätt att överexponera. Färgspridningen med röda och blå kanter beror på att Jupiter står lågt på himlen, det enda du någorlunda enkelt kan göra för att minimera det är att fota när den står som högst i söder. Läs om Peter R:s bild av Jupiter, Saturnus och Mars så kan du se exempel på det.

Med rätt exponering bör du med lite tur kunna få med Jupiters tydligaste band. Däremot så lär du knappast kunna fota månarna med samma exponeringstid. För att få med dem får du överexponera Jupiter kraftigt...och sedan kan du ju klippa ihop bilderna så att du får med månarna från den ena bilden och Jupiter från den andra :)

Lycka till!

/Torbjörn
frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Fantastiskt, tack för alla råd!

Jag ska se över kollimineringen och se om det går att få till lite bättre resultat. Bilden tog jag endast med en iPhone mot linsen men jag skulle gärna vilja experimentera lite mer med fotograferingen.
Jag har en Fujifilm X70 (http://www.fujifilm.com/products/digita ... fications/) och en Sky-Watcher 130mm med EQ2 montering, skulle denna kombination fungera för enklare fotografering av planeterna? Och i så fall vad skulle jag behöva köpa för tillbehör?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Mina första planetbilder, av Saturnus, tog jag med en mobiltelefon.
Bild0005.jpg
Jag har aldrig fotat planeterna med systemkamera så jag vet inte hur det funkar men det kan säkert någon annan svara på.

Du kan ta "snapshots" av planeterna med en systemkamera men oftast brukar man filma video och stacka hundratals eller tusentals bilder för att skapa en bra planetbild. Det är möjligt att det går bra att ta en video av Jupiter med din systemkamera men, som sagt, sånt har jag aldrig provat. Sedan får du stacka bilderna med någon lämplig programvara. Återkom här på Astronet i så fall så kommer du säkert att få goda råd av någon.

För att sätta ihop kameran med teleskopet behöver du en T2-ring och en adapter, exakt vad du behöver får du nog prata med t ex Astrosweden eller någon annan om.

Det kan vara problem med att få en kamera att nå fokus med en Newtonreflektor. I så fall kan det ofta funka att sätta en Barlowlins framför kameran, det flyttar fokusläget. Det behöver du nog ändå göra om du skall fota Jupiter, för att få upp förstoringen och Jupiters storlek.

/Torbjörn
frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Tack för svar Torbjörn!

Du nämnde innan att Jupiter är väldigt ljusstark och lätt att överexponera, men hur exakt kan jag justera exponeringen (ursäkta för dum fråga)?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Ingen av dina frågor är dum...det finns mycket man undrar om astronomi och det tar aldrig slut :D

Jag vet inte hur kameran i en I-phone fungerar men på en systemkamera kan du ställa in ISO-talet (ljuskänsligheten) manuellt och exponeringstiden manuellt. Om du riggar upp din systemkamera i teleskopet så kan du testa med att fota Månen, det är ett tacksamt objekt. Prova dig fram, och ta olika ljusstarka bilder, för ofta är det i efterhand som man ser vad som blev bäst.

Jag har för mig att jag fotade fullmånen med ett ISO-tal på 100 och en exponeringstid på 1/500 sekund men det var med ett 200 mm f/6.3 teleskop. Jag har tagit en del månbilder på sista tiden och lagt upp på Astronet och där kan du se hur jag har fått ta kortare och kortare exponeringstider i takt med att Månen har "vuxit".

Å andra sidan så kan du ju ta lite widefieldbilder av stjärnhimlen med kamerans vanliga objektiv och labba lite med olika ISO-tal och exponeringstider där för att testa kameran lite. Använder du för lång exponeringstid blir stjärnorna streck men det märker du.

/Torbjörn
frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Perfekt, då testar jag att laborera lite med ISO-tal och exponeringstider!
Finns det nått jag kan göra när jag tittar i okularet för att få en mindre ljusstark bild av Jupiter, som du såg ser det ju mer ut som en stjärna när man tittar med blotta ögat. Skulle kollimering och bättre okular hjälpa?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Om Jupiter ser ut som en stjärna så får du öka förstoringen. Jag vet inte vad du har för okular men de är säkert helt OK.

Har du fått med ett 25 mm och 10 mm okular? En 2x Barlowlins?

Du får prova lite..men om atmosfären är väldigt dallrig så är det inte säkert att du ser några band på Jupiter. Den kan i värsta fall se ut som en ljus dallrande "blobb". Prova olika kvällar. Vissa dagar är bra, andra är kass...och det kan variera snabbt. En dålig kväll kan ha OK atmosfär korta stunder.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är detta Jupiter?

Post by Torbjörn »

Kollimering och nedkylning av teleskopet till omgivningens temperatur är viktigt när det gäller planeterna. Men även om du gör det så är turbulens i atmosfären det största problemet när en planet står så lågt på himlen som Jupiter gör nu.

/Torbjörn
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by Martin F »

På mitt teleskop (150-pds) så finns det två mindre hål i frontlocket. Man kan då sätta på locket men låta ett litet hål vara öppet. Det blir som att blända ner. Testade just på Jupiter som bara var en vit boll innan "nedbländningen". Efteråt såg jag dess ränder.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Jag fick med en 25mm, 10mm och en 2x Barlow, fotot tog jag med ett nerkylt teleskop och en 10mm + Barlowlins.
Men som du säger Torbjörn så ska nog lite kollimering och bättre förhållanden hjälpa! Ska även testa det du nämnde Martin och öppna upp ett av hålen på frontlocket och se om det hjälper.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by kribba »

Du kan kolla i manualen om din Fuji kamera har en digital zoom. Min ( visserligen Canon ) har 10x digital zoom vid filmning. Har inte
hunnit testa än på nån planet, men har läst att det ska funka rätt bra. Då filmar du några tusen frames med kameran
och T2 adapter/teleskop, och stackar sen i typ Registax.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Är detta Jupiter?

Post by Peter R »

Hej Frallan,

Som andra har sagt så är det definitivt Jupiter du har fångat.
Jag har förstärkt dina bilder och då dyker flera månar upp men dina båda bilder visar olika vilket var lite märkligt eftersom de är båda tagna inom samma minut prick kl. 23 enligt EXIF-filen.
Jag tog en skärmdump från mitt astroprogram StarryNightPro+ och då ser man att bilden IMG-1119 visar månarna Europa och Ganymede till vänster och nedanför planeten. Deras inbördes positioner stämmer väldigt väl däremot borde Ganymede vara ljusare och i din bild är det tvärt om.
Din bild IMG-1118 borde ju visa exakt samma sak men där syns istället månen Callisto och Europa men inget spår av de 2 övriga månarna.
Det finns två små ljusa prickar i det röd-orangea precis nedanför planeten men det verkar inte vara något.

Enda förklaringen som jag kan komma på är att när du håller en mobiltelefon framför okularet så är det väldigt svårt att hitta bästa position och avstånd från okularet, en lite rörelse kan tända eller släcka ner delar av bilden.
IMG_1119-2.jpg
IMG_1119-2.jpg (24.07 KiB) Viewed 6116 times
IMG_1118-2.jpg
IMG_1118-2.jpg (23.31 KiB) Viewed 6116 times
Screen Shot 2018-04-30 at 09.36.16.png
Beträffande din kamera Fujifilm X70 så verkar den ha ett fast objektiv och då tror jag inte att du kan ansluta den med en T2-ring utan du får titta på lösningar för digiscoping eftersom du måste köra "afokalt", dvs med objektivet i förlängningen av okularet precis som när du håller din mobilkamera framför okularet.
Hur bra det fungerar med din Fujifilm X70 är svårt att säga, min erfarenhet säger att det fungerar bäst med små linser på kameran. Det är därför det trotts allt fungerar så pass bra med mobiltelefoner.

/*Peter R
frallan
Posts: 6
Joined: 2018-04-27 23:42:50
spamtest: JA

Re: Är detta Jupiter?

Post by frallan »

Va roligt att du lyckades hitta vilka månar jag såg Peter, tack så jättemycket för analysen!
Som du säger så var det väldigt väldigt svårt att ta en ordentlig bild med telefonen mot okularet, speciellt när man va exalterad över att se Jupiter för första gången!

Jag pratade lite med dom på Astrosweden och dom säger som du att kameran inte riktigt passar för astrofotografering, så jag tror att jag kör med telefonen ett litet tag till och eventuellt köper till nån liten ställning till den för att få lite mer stabilitet.

Det blir ett nytt försök på onsdag, Jupiter ligger aningen högre på himmelen och atmosfären ser ut att bli helt okej! Så förhoppningsvis kan jag få se Jupiters band med hjälp av alla tips i den här tråden :)