Tillbaka på ruta ett

Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Tillbaka på ruta ett

Post by Trollsvans »

Har inte haft grejerna framme på ett år, och flyttat till nytt hus (ergo nya koordinater),
Jag har baske mig tappat ALLT.

Hur ska man skriva in koordinaterna i handkontrollen (HEQ5)? Jag har norpat siffrorna från Light Pollution Map.
Är det decimalgrader som måste översättas till bågminuter mm eller vice versa?
Pekade runt tio grader fel vid försök till alignment (polställningen lyckades jag i alla fall med i övrigt), fick fullskaligt hjärnsläpp och lyckades inte ens försöka styra teleskopet åt rätt håll med piltangenterna.

Känns rätt beskt med en klar, vindfri och ledig kväll åt pipsvängen.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tillbaka på ruta ett

Post by ragge »

Har själv gjort fel på detta.
Mata in longituden, tex E 11 56 och latituden N 58 22 (gäller Uddevalla). Den första siffran i resp riktning är antalet hela grader, den andra är antalet bågminuter. Bågsekunder anges inte, men om du har den uppgiften så avrundar du bara bågminuterna +1 uppåt om antalet bågsekunder >30.

Ragnar
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tillbaka på ruta ett

Post by Trollsvans »

ragge wrote:Har själv gjort fel på detta.
Mata in longituden, tex E 11 56 och latituden N 58 22 (gäller Uddevalla). Den första siffran i resp riktning är antalet hela grader, den andra är antalet bågminuter. Bågsekunder anges inte, men om du har den uppgiften så avrundar du bara bågminuterna +1 uppåt om antalet bågsekunder >30.

Ragnar
Kollade noggrannare nu, och hade matat in korrekta koordinater i grad och bågminut (E15° 40' N58° 08' för Rimforsa).
Oh well, får fippla runt lite mer ikväll, se om jag får rätsida på det här.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tillbaka på ruta ett

Post by Trollsvans »

Och rätt svar blev.. "daylight savings time", så det löste sig.
Tyvärr strejkade autoguidern istället. Hade fått till finfin fokus i förrgår, och inte rört prylarna. Igår hittade den inte fokus vad jag än gjorde.
Får nippran på sånt här.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tillbaka på ruta ett

Post by kribba »

Vi har nog alla dessa kvällar :evil: Jag hade satt SCT på M63 för två veckor sedan. Upptäckte efter kanon kvällen att jag satt focus i sidan av bild
och att allt i mitten inkl. målet var lite utanför focus. Bara och kasta bort en hel kväll ( men man lärde sig väl nått ) ...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tillbaka på ruta ett

Post by Trollsvans »

Ja, det är la det man får hoppas på; att man lär sig.
Blev tyvärr bara tre kvällar med teleskop den här säsongen, så det blev kanske inte särdeles mycket kunskap inhämtat heller.
Får ta lite vidvinkel och måne under den ljusa perioden för att inte tappa allt helt.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Return to “Nybörjarfrågor”