Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by pava0555 »

Hej,

Nu när sommaren är på g så vill jag köpa ett solteleskop, så man har någonting att göra under dagarna. :-)
Jag startade en tråd tidigare där jag ställde frågor om blocking filter. Jag var lite osäker på för- och nackdelarna mellan BF5 och BF10 på Coronados blocking filter. Nu vet jag att detta kan påverka field of view (pga. vinjettering). Med samma okular vid låg förstoring har BF5 mindre field of view än BF10 (om jag förstått detta rätt). Därför antar jag att BF10 är att föredra om man kör manuellt med alt-az. HURSOMHELST, så har jag bestämt mig för att köra på BF10 (Coronado) ELLER B1200 (Lunt).

Notera: jag kommer köra single stack till att börja med och visuellt. Fotografering får nog vänta några år (för dyrt).

Den stora frågan är nu: Ska jag välja Lunt 60 mm eller Coronado SolarMax II 60 mm. Jag har tre dagar på mig, eftersom OPT har en 5% rabatt (alltid något). Jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig att välja, håller på att få panik här. Ni kan t.ex. hjälpa genom att bara svara vilken ni själva hade valt och motivera varför. :-)

Val 1:
Märke: Coronado, SolarMax II
Öppning: 60 mm
F-tal: F/6.6
Blocking filter: BF10 (10 mm)
Fokuserare: Helical
Extras: En CEMAX 25 mm, Solar finderscope, väska.
Pris: 1499 USD
Hemsida: https://optcorp.com/collections/sun-sol ... scope-bf10" onclick="window.open(this.href);return false;

Val 2:
Märke: Lunt, tilt-tuned version
Öppning: 60 mm
F-tal: F/8.3
Blocking filter: B1200 (12 mm)
Fokuserare: Crayford
Extras: Väska
Pris: 1649 USD
Hemsida: https://optcorp.com/collections/sun-sol ... rd-focuser" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har hört bara dåliga saker om Coronados fokuserare. Hörde också att okularet som kommer med är en "abomination", och är inte mycket att ha. Coronados Solar finder har jag hört är OK. Annars verkar solobservatörer som har Coronado rätt så nöjda med SolarMax II.

Om Lunt har jag läst bra recensioner. Dom flesta verkar föredra "pressure tuning" istället för tilt-tuner. Men priser är högre och över min budget. Fördelarna med Lunt är 2 mm större öppning i blocking filter samt en Crayford fokuserare. MEN inget okular eller Solar finder ingår. Här kan jag t.ex. köpa Tele Vues solar finder, som jag hört bra om, fast det blir nog senare.

Tackar på förhand till er som svarar. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by megrez 90 »

Kan inte hjälpa med val av tub, men några tips! Zoomokular är suveränt i solteleskop! Lätt att få exakt förstoring för max detaljrikedom.
Solsökare.jpg
Och varför köpa en dyr solsökare?? Gör en själv vetja! Principskissen finns i inlägget. Simplast i trä och papp! Efter montage på tuben tar man in solen i tuben. Därefter ritas cirkeln på projektionsplattan! Obs! den behöver inte vara mer än ~8cm lång. Liten grej med andra ord!
Galen i refraktorer :)
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by taipan »

Har en Lunt 50mm själv vilken funkar utmärkt att nåde titta på solen med och att fota om msn använder en kamera med mindre sensor typ asi120mm
Kör 600 blockfiltret till det.
60mm har en bättre fokuserare och du kommer säkert bli nöjd med det.
Tänk på att tull och moms tillkommer på priset.
Satt och blev sugen på ett filter gör att dubbelstacka själv :).
/m
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by Peter R »

Jag kan inte tipsa dig om solteleskop men jag köpte en sådan här sökare till mina vanliga teleskop som fungerar utmärkt och är prisvärd:
https://www.astromarket.org/solar-astro ... oe-5787142" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by pava0555 »

Hallå

Megrez99: Yes. Har en Baader 8-24 mm zoom som väntar. Tack för tipset att bygga en egen finder med enkla medel som papp och kartong. :D

Taipan: OK. Min släkting från New Jersey kommer på besök och tar med sig den. Inga tullar alltså. :)
Fråga; får hela solen plats i dina bilder? Hade du haft nytta av en blocking filter med större öppning?
Dubbelstack låter nice, men får nog spara pengar först. :)

Peter: Åh tack för tipset. Den hade jag missat.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by taipan »

Med den kameran jag har och mitt LS50 på 350mm brännvidd får jag plats med hela skivan med marginal.
Får hela sensorn belyst med det blockfilter jag har så tror inte det hade gjort skillnad med ett större.
Fast som sagt. LS60 ligger väll på ca 500mm och då behövs nog en större sensor, kanske ett större filter behövs då. Jag är inte påläst om datan på de olika. Skriv till butiken och fråga vad dom rekommenderar.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by pava0555 »

Det blev Lunt 60 mm med tilt tuner och 1200 blocking filter. Nu har jag äntligen klickat på "Complete order" knappen. :-)

Tror att det är säkrare med ett större blockingfilter, speciellt vid låg förstoring och om jag ska ta bilder med DSLR. Det som avgjorde att det blev en Lunt var nog fokuseraren. Är skeptisk till SolarMAx II fokuseraren. Men men...

Längtar tills first light...
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Lunt vs Coronado - Hjälp med att välja

Post by magnahrl »

Grattis Pablo!

Du har många fascinerande obstimmar/imagening som väntar under ljusa varma förhållanden 8) Solen i Ha ljus kan vara bedårande.
Lycka till!

/Magnus A.
Lunt 35Ha B600

Return to “Nybörjarfrågor”