Fokuserare - Olika varianter

Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Fokuserare - Olika varianter

Post by pava0555 »

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå olika fokuserartyper. Jag har tittat på refraktorer och sett att det finns följande fokuserare på olika modeller:

1. Helical focuser
2. Crayford Focuser
3. Rack and Pinion focuser
4. Feathertouch focuser

Finns det något speciellt man ska tänka på när man köper teleskop när det gäller fokuseraren? För visuellt bruk eller AP? Jag antar att Helical focuser är den billigaste, och Feathertouch den dyraste, men har ingen aning om vilka fördelar man får med en Feathertouch. Om man t.ex. tänker sig att man tar en billigare variant, kommer det vara problem med att nå fokus? (Observera att jag har aldrig använt en refraktor eller dobson, har bara SCT/MAK).

För en APO/triplett refraktor, TS 80 mm, som jag kikar på kan man välja en variant med Rack and Pinion, och en annan variant med FeatherTouch. Det är rätt så stor prisskillnad. Samma sak för en Lunt Solar scope (60 mm), där man kan välja Crayford eller Feathertouch. SolarMax II 60 mm kommer, som jag förstår, med en helical focuser.

Skulle vara tacksam om någon kan kommentera på detta. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Fokuserare - Olika varianter

Post by ragge »

pava0555 wrote:Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå olika fokuserartyper. Jag har tittat på refraktorer och sett att det finns följande fokuserare på olika modeller:

1. Helical focuser
2. Crayford Focuser
3. Rack and Pinion focuser
4. Feathertouch focuser

Finns det något speciellt man ska tänka på när man köper teleskop när det gäller fokuseraren? För visuellt bruk eller AP? Jag antar att Helical focuser är den billigaste, och Feathertouch den dyraste, men har ingen aning om vilka fördelar man får med en Feathertouch. Om man t.ex. tänker sig att man tar en billigare variant, kommer det vara problem med att nå fokus? (Observera att jag har aldrig använt en refraktor eller dobson, har bara SCT/MAK).

För en APO/triplett refraktor, TS 80 mm, som jag kikar på kan man välja en variant med Rack and Pinion, och en annan variant med FeatherTouch. Det är rätt så stor prisskillnad. Samma sak för en Lunt Solar scope (60 mm), där man kan välja Crayford eller Feathertouch. SolarMax II 60 mm kommer, som jag förstår, med en helical focuser.

Skulle vara tacksam om någon kan kommentera på detta. :-)
Hej Pava,

Med reservation för ev felaktigheter skulle jag säga att
1. Består av en roterande fokus-ring som sitter utanpå den optiska axeln (ungefär som på ett kamera objektiv). Enklare typer låter kameran/okularet rotera med fokusringen medan lite dyrare inte gör det. Kan funka på mindre/enklare teleskop typ guideteleskop.
2. Justeringsratten driver en axel, som i sin tur driver (med friktion - inga kuggar) dragtuben i fokuseraren. Detta kan slira, vilket motverkas genom att spänna åt justerskruvarna hårdare.
3. Som 2:an men med kuggstång i stället för friktion. Rejälare konstruktion.
4. Starlight Instruments har en serie fokuserare som de kallar Feathertouch, men de kan vara både typ 2 och 3.

Jag har själv en Crayford och har spänt åt den rätt hårt, vilket förutsätter en bra design med infällda stålplattor i dragtuben där kullagren ligger an.

Ragnar
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Fokuserare - Olika varianter

Post by pava0555 »

Hej, och tack för svar.

OK, så Feathertouch är bara en variant av hög kvalite. Det är en rätt så hög prislapp för denna, så jag antar att den är riktigt bra.

Anledningen till att jag frågar är för att jag tittar på refraktorer, och jag vet inte om jag ska direkt satsa på en refraktor med bättre fokuserare eller att jag nöjer mig med en standardvariant. I detta fall tittar jag på:

-TS 80 mm APO triplett. Denna går att köpa med R&P eller Feathertouch. Kostnad: 798 vs 1299 EUR. Jag mejlade TS och frågade om det bara var fokuseraren som var skillnaden mellan dessa två teleskop, och svaret blev JA. Tveksam om feathertouch är värt mellanskillnaden.

-Sen tittade jag på Lunt Solar Scopes och Coronado SolarMAx II. SOlarmax kommer med en helical focuser som folk inte gillar. Lunt kommer med Crayford eller Feathertouch (här är det också en stor prisskillnad). Jag valde till slut Lunt med Crayfordfokuserare (beställde idag).

Som jag förstår det, om man har råd bör man kanske undvika billiga och standard helical focuser och satsa på Crayford eller R&P åtminstone.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Nybörjarfrågor”