Första solteleskop - Tips

Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Första solteleskop - Tips

Post by pava0555 »

Hej,

Efter att ha köpt en EdgeHD 800 och en Mak127 så funderar jag på att köpa ett solteleskop. Speciellt nu till sommaren när nätterna inte är så mörka, och så att man kan observera under dagtid. :)

Min kusin från USA/NJ kommer på besök. Så jag spanar in på olika varianter på OPT och AgenaAstro, där det är billigare med solteleskop vs alternativen inom EU. Hon erbjöd sig att ta hit den till Sverige i Juni (jag passade också på att köpa ett Lumicon uhc filter :D ).

Jag har fastnat för Meade/Coronado solteleskopen. Först tittade jag på en PST, men efter att ha läst på lite så verkar en SolarMax II 60 mm vara bättre. Något jag dock inte förstår är vad Blocking Filter gör. Det finns på 5, 10 och 15 mm. Ska man satsa på 10 mm direkt? Sen kan man lägga på ett extra filter framför öppningen, men då blir det nog för dyrt. Kanske bör man vänta med den senare och köpa separat?

Jag har en binoviewer, som jag skulle kunna använda i framtiden. Jag antar att man kan använda vanliga okular? Har ett gäng TeleVue och ES, samt Baader zoom.

Har något här några tips på vad man bör tänka på? Orkar inte göra några felaktiga inköp. :p
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Första solteleskop - Tips

Post by Jonas »

Jag använder då och då en PST och tycker den är ganska ok för sin storlek. Jag har själv en "billig" 40 mm Lunt och tycker den är strået vassare än PST:n. Coronado har jag inte använt.
Jag är dock ingen solteleskopexpert men vet att man bör titta lite på vad man ska använda det till. Jag skulle tro allt om detta finns att läsa om på Coronados hemsida.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Första solteleskop - Tips

Post by magnahrl »

Jag har en liten 35m Lunt HaDX som jag använder visuellt för lite snabba obsar då & då. Går snabbt att göra "körklar" på exv en Vixen Porta. Med tanke på den lilla aperturen är jag mycket förvånad så mycket Ha detaljer det går att se på solen om himlen är helt fri från dis. Protuberanserna exv kan vara helt fantastiska. Tyvärr vet jag för lite om solteleskop för att svara på dina frågor om blockingfilter :S Vet bara att mitt har sk B600. Tror det har något att göra med "sweet spot", dvs hur stor del i synfältet man kan se Ha detaljerna. Framme på tuben finns också en etalon fininställning för <0.7 Ångström. Dubbelpass stack har jag inte gjort -alldeles för dyrt för detta lilla Ha solteleskop. Vidare finns det en liten genial TeleVue solsökare. Att kunna se solen i Ha ljus är fantastiskt och gör att man med stor framgång kan hålla igång observerandet och astrofoto under sommaren. Helt annan dimension än vanligt vitljusfilter! Tyvärr kostar solteleskop en slant men kan du få någon att köpa ett "billigt" i US är jag den första att gratulera :)
Lycka till!

Magnus A.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Första solteleskop - Tips

Post by pava0555 »

Hej,

Tack för era svar. Jag tittade på Meades hemsida förut, men blev inte så mycket klokare. Deras hemsida är t.o.m. lite jobbig och ofta får jag upp "discontinued" versioner av SolarMax, vilket är otroligt irriterande. Men men. Jag tror att Blocking Filter på BF5, BF10 och BF15 har att göra något med öppningen i diagonalen. Så för låg förstoring kan det vinjettera, men vad detta innebär i praktiken vet jag inte. Om jag kör på ett BF5 filter och solen får plats i ett 25 mm Cemax/Plössl så kanske det inte spelar någon roll med Bf10 och Bf15? Här blir jag osäker.

Vad är fördelen med den dyrare BF10 och BF15 filtren? Det måste finnas något mer misstänker jag, kanske för AP eller binoviewer.

Jag kommer att använda den till visuell observation, och kanske i framtiden ta bilder. Just nu sysslar jag inte med AP, det är på tok för dyrt just nu. Jag använder då och då en DSLR och tycker att det är kul med att fota t.ex. månen och dubbelklustern. Jag tror att jag kommer att ge mig in på AP senare. Därför föredrar jag att direkt köpa en 60mm istället för PST (en av anledningarna). Jag läste att det är svårare att fota med en PST.

En PST kostar ca 700 USD. En SolarMAx II 60 mm med BF10 kostar ca 1500 USD. Jag har läst att det är ändå en rätt så stor skillnad på dessa två pga. öppning. Jag kan tycka att det är värt att direkt slå till på SolarMax II, så slipper man uppgradera senare och så har man ett "lifetime" teleskop.

Magnus: Ja, dubbelpass är rätt så dyrt. Där går min gräns. :-)
Jag ser fram emot att se på solen. Jag gjorde det med ett vitt filter, det var kul, men att kunna se kromosfären måste vara betydligt coolare.
Visst menar du denna (TeleVue -sökaren) : http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=66" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Första solteleskop - Tips

Post by taipan »

Ska du fota så fundera lite på vad du vill använda för kamera till teleskopet innan du bestämmer dig. Om du vill ta full disc eller mer närbilder. (färgkameror är helt onödigt när det gäller tex HA)
Jag har en Lunt 50mm och en ASI 120mm vilket ger en full disk på sensorn. Längre brännvidd kräver en större sensor och en kanske dyrare kamera.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Första solteleskop - Tips

Post by magnahrl »

Pablo!

Japp det är exakt den solsökaren. Rekommenderas helhjärtat.
Lite om Ha solobs http://www.skyandtelescope.com/observin ... 321050923/" onclick="window.open(this.href);return false; som kanske kan intressera dig..

Magnus A.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Första solteleskop - Tips

Post by pava0555 »

God morgon!

Taipan: OK, intressant att veta att man kan behöva en större sensor på kameran, vilket kan påverka kostnad. Om jag skulle börja med AP, så skulle det vara bra om man kunde fota full disk, gärna med en DSLR om det går. SolarMax II 60 mm har en brännvidd på 400 mm. Hittade en tråd på Cloudy nights om detta, men kommer behöva studera det noggrant ( https://www.cloudynights.com/topic/6103 ... x-ii-60mm/" onclick="window.open(this.href);return false; ). Vi får se hur det blir.

magnahrl: OK. :-)
Vilken rolig artikel. Tack! Längtar tills jag får mitt lilla solteleskop. :-)

Jag kommer nog köra på en SolarMax II 60 mm. Frågan är bara vilken Blocking filter jag väljer. Skulle vara kanon om någon kunde kommentera på det.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Första solteleskop - Tips

Post by Miska »

Här kan du läsa vad single-stack och double-stack gör: https://luntsolarsystems.com/what-youll-see/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka på "skopet" på bilden så ser du vad som händer mellan single och double.
Här finns lite mer information: https://luntsolarsystems.com/lunt-solar-safety/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Första solteleskop - Tips

Post by pava0555 »

Hej Miska,

Tack för tipset. Cool att man kan jämföra med och utan double stack. Jag kommer inte börja med double stack nu, det är för dyrt.
Jag kollade också den andra länken, men blev inte klokare när det gäller öppningen på BF filter. Jag tror att det är relaterat till öppningen i diagonalen, och att BF5 har mindre öppning i diagonalen är BF10. Hade gärna velat någon mer erfarenhet att kommentera detta. Framförallt vill jag veta om solen får plats i synfältet med BF5 med låg förstoring.

Har kikat också på Lunt teleskopen. Huvudkandidaterna (förutom Solar Max II med BF10) är 60 mm öppning med B600 eller B1200. Jag lutar mer mot B1200, pga större öppning. Det står t.o.m.
----------------------------------------------------
B600 – for visual use
B1200 – for larger field of view and imaging applications
----------------------------------------------------
på deras hemsida.

Efter att ha tittar på Lunt-varienterna så såg jag att man får välja fokuserare. Här är alternativen Crayford vs Featehertouch. Är verkligen Feathertouch så bra? Jag har ingen erfarenhet av dessa, eftersom jag använder SCT och MAK teleskop. Crayford är billigare, så om jag väljer Lunt så väljer jag med Crayford.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Nybörjarfrågor”