Äntligen. Första försöket.

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Äntligen. Första försöket.

Post by taipan »

Så, äntligen har jag lyckats få tummen ur och åka ut en sväng och testa att polställa (Polemaster) AVX'en, aligna goto och kalibrera Starsence. Kunde varit noggrannare med polinställningen och gjort det en gång till men då det började mulna på ville jag försöka ta ett par exponeringar oxå. Skönt att känna sig säker på hur grejerna funkar tills nästa gång..

Bifogar två bilder. en 30s och en 180s tagna med EOS 60D och EDGEHD800 med 0,7 Reducer 1540mm.. ISO800.
Vad är de små svansarna på vissa stjärnor på 180s bilden?? Hur undviker jag dom och varför fins dom inte på 30s exponeringarna?
Attachments
IMG_2898.jpg
IMG_2896.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Äntligen. Första försöket.

Post by ragge »

Riktningen på svansarna stämmer med RA-riktningen. Man skall alltid ha lite backlash i både RA (och DEC) och troligen har du råkat ut för en vindpust som rubbat tuben kortvarigt. Se till att ha lite obalans ("east heavy") så minimerar du risken.

Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Äntligen. Första försöket.

Post by taipan »

Ok, så det skulle bli så om man kom emot stativet eller liknande? Inget optiskt spöke alltså? Ser det inte på 30s och 60s. Blev bara en 180s innan jag åkte hem så har inget att jämföra med..
Ska sitta mer still nästa gång. Ha ha..

Return to “Nybörjarfrågor”