Tips på kallibreringsstjärnor

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Tips på kallibreringsstjärnor

Post by taipan »

Ska försöka ge mig ut och lära mig att ställa in goto osv på min montering.
Skulle behöva tips på bra stjärnor att använda som kallibreringsstjärnor.
Gärna lätta att hitta på himmelen samt ganska utstående i sitt område så dom är lätta att urskilja vilken det är i teleskopet..

Även tips på en lämplig stjärna att ställa fokus på om man ska fota nått objekt som inte går att urskilja visuellt. Har för mig jag hört om nån dubbelstjärna i karlavagnen som är bra för detta??.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Tips på kallibreringsstjärnor

Post by Datarolf »

Hej!

När du kör GoTo-monteringens kalibreringsprogram, så får du förslag på stjärnor att sikta in. Oftast kan du bläddra och välja mellan flera men problemet brukar vara att veta vilka de nu kan vara på himlavalvet. En kväll med en bra stjärnkarta eller ett planetarieprogram (jag använder SkySafari) för att lära sig hitta på stjärnhimlen är en bra investering innan man börjar labba med GoTo-programmet.

Själv brukar jag använda sådana kändisar på himlen som Vega, Deneb, Arcturus, Capella, Rigel, Betelgeuse, Castor, Pollux och Regulus, lite beroende på årstid när jag sätter upp teleskopet och ska få det inställt.

Innan jag ens börjar med GoTo gör jag polinställning med teleskopet mot polstjärnan Polaris (jag har en ekvatoriell montering). Den är både lätt att hitta och tillräckligt stark för att synas via teleskopet och min kameras Live View. Jag gör samtidigt kvällens första skärpinställning mot Polaris med hjälp av Live View i max förstoringsläge. När teleskoipet svalnat ytterligare efter några timmar, kan det vara värt att repetera skärpeinställningen igen.

Dubbelstjärnan (egentligen kvadruppel eller fler) du tänker på är Mizar, som är nr 2 i Karlavgnens skackel. Kan lösas upp som dubbelstjärna med blotta ögat om du har god syn...

Vänliga hälsningar

Rolf J

Return to “Nybörjarfrågor”