Kollimering av Newton med coma corrector

User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by AstroFriend »

Hej,
Mina erfarenheter:

10" Newton f/5.3:
Med standard 2" coma corrector på 10" Newton och fullframe blev det kraftig vinjettering utanför APS-C formatet. Bildkvaliten inom APS-C mycket bra enligt min åsikt.

5" refraktor f/7:
2.5" Riccardi field flattener och 0.75x klarar upp till APS-H eller ca 33mm. Mycket hög kvalite.

3" x1 klarar fullformatet galant och antagligen mellan format upp til 60 mm image circle enligt datablad. Blir otroligt bra på fullformat, har aldrig sett så låg vinjettering på varken teleskop eller kamera objektiv tidigare.

Ett teleobjektiv för fullformat, till ex en 600 mm f/4 har i regel en utgångslins på omkring 45 mm och ändå fyller det upp fullformatet. Här har man tydligen en annan konstruktion. Misstänker dock att den vinjetterar kraftigt precis som alla längre teleobjektiv jag haft.

Min APO f/2.8 150 mm klarar ju fullformatet och har hög kvalite. Skall jag få lika låg vinjettering som på nuvarande teleskop får jag blända ned till f/8.

Har man en vinjettering på 50% i hörnen och flatkalibrerar kan man visserligen få bilden platt, men man skall ju vara medveten att man bara har halva exponeringen i hörnen med medföljande brus, så bra blir det inte. Ovanpå detta har man den optiska korrigeringen, men det tycker jag i regel blir bättre i ett större område än vad vinjetteringen är acceptabel.

Vad gäller vinjettering så stämmer praktiska resultat med mina enkla raytrace jag gjort.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by Robert Habolin »

stoffe wrote:Robert, ja röda kanalen blöder lite. Bilden är tagen med en helt omodifierad Nikon D600. Nu har det kommit en del astromods till den bland annat monokromsensor och programvara för att få ut en äkta råbild. Du skulle kunna få mina råbilder om du vill hjälpa mig att behandla om bilden vid tillfälle.
Det gör jag gärna! tycker det är kul, och har ju ingen data själv förrän jag fått laserkollimator o nya brackets till motorfokus så lär dröja ett tag innan jag får igång ny tuben.

Den har f.ö 3 tums fokuser som klara helt plant bildfält i fullformat! vore häftigt att testa en sån kamera på nångång.. lite dyrt med fullformat bara.. full uppsättning astrodon filter i fullformat kostar ju som en lägenhet i innerstan typ. :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by stoffe »

AstroFriend wrote:Hej Stoffe,
Vad menar du med monochrome sensor? Att man skrapar bort bayerfiltret eller löder dit en ny monochrome?

Länge sedan man såg något från dig, andra hobbies, eller?

Lars
Nej jag har 150% sysselsättning och jag har tyvärr inte kraft att göra så mycket med astronomi längre och det har varit dåligt väder dessutom. Men det kommer nya tider i framtiden.

Jag tror Herra bytte sensor i sin D600. Men det är otroliga bilder han får med sin mono DSLR.

https://nikonhacker.com/viewtopic.php?f ... 6c786a9e98" onclick="window.open(this.href);return false;
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by jwarell »

stoffe wrote:Hej

Jag har alltid kollimerat mina teleskop utan korrektor. Det finns säkert andra metoder och specialversioner av allt. Men jag tycker du ska ta en titt på Nils Olof Carlins webbsajt.

http://w1.411.telia.com/~u41105032/skolli/skolli.htm

Förresten, kan SAAF ta och dokumentera den då Nils-Olof ej är i livet längre och sajten kanske försvinner?
@jwarell
Lycka till med kollimeringen Robert! Jag gör också alltid sådant utan extraoptik monterad.

Rena turen att jag såg din fråga Stoffe, den hade kunnat försvinna långt ut i cyberrymden... jag såg till att vi arkiverade en komplett kopia av Nils Olofs webbsida i höstas, så den finns i tryggt förvar på SAAFs webb.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer och Johan,
Jag läste på Nils Olof hemsida och den var mycket bra skriven. Var finner jag länken till den på Astronets sida ifall den försvinner från original platsen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by gorang »

Hej Robert!
Vad är det för Newton teleskop du har?
Jag har själv ett TS 10" Newton f/4 med 0.7x ASA korrector så det blir f/2.8
Jag använder en Howie Glatter laserkolliminator med TuBlug och Barlow projektionsskiva
Den kostar en del men är värd varenda krona och håller en mycket bra precision.
En billigare laser måste kalibreras så att den är centrerad.
Tar bara en eller max 2 minuter att kolliminera teleskopet.
Tuschmarkeringen på sekundärspegeln är till för att hitta offsetpunkten på spegeln om du skulle montera loss den någon gång.
Själv har jag tagit bort en del av tuschen eftersom den lätt kom i vägen för laserstrålen och det blev lite diffraktion av laserstrålen
Själv köpte jag från Astrosweden och spegeln var lösmonterad för att bättre klara frakten.
Det borde finnas Howie Glatter laserkolliminator för 3" men jag har inte kollat.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by Robert Habolin »

Hej Göran!

det är en TS tub, N-ag8. kolfiber tub men feathertouch focuser. typ TS flaggskepp!

fick hem laser kollimator idag, den som TS själva rekommenderade. Självklart fick jag kollimera den först .. haha. laserpunkten gick i en cirkel på spegeln när man skruvade på kollimatorn. Men det va lätt åtgärdat! Testade oxo att dra in o ut fokus, o laserpunkten rörde sig inte en mm, så kul att ha en fokuser som gör va den ska... äntligen. :) tog bara 5 teleskop att komma dit... :D

Men nu är allting kollimerat o klart! Tack för alla tips i tråden. Så fort jag fått motorfokus brackets från Peter på Lakeside ska den testköras. När vädret tillåter...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by Robert Habolin »

ja first light va ju lite knepigt... kuling här på ön, ett mount som saknar ca 5-6kg i motvikt för att få balans, och ingen motorfokus än så manuellt ställd fokus i vinden utan bathinov mask. ja ni hör, egentligen idiotiskt att ens fota men ville ju ändå testa! men tycker kollimering ser rätt så jäkla bra ut...!

en 15 sekunders bild på ljusstark stjärna för att se form på spikes mm. focus är långt ifrån perfect, och pol inställning helt väck så detta är bara en crop på mitten av bilden då resten hade field rotation så det sjöng om det...
first light ag8 man foc.tif

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by jwarell »

AstroFriend wrote:Hej Christoffer och Johan,
Jag läste på Nils Olof hemsida och den var mycket bra skriven. Var finner jag länken till den på Astronets sida ifall den försvinner från original platsen?

/Lars
Hej Lars,

NO:s sida ligger på SAAF:s webb:

http://www.saaf.se/Carlin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hälsn Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kollimering av Newton med coma corrector

Post by Robert Habolin »

en lucka i molnen, nu med balanserad rigg, bra guidning, ingen vind. fort manuell fokus dock.

och detta är nog smått otroligt.. CCDInspector visar 0% tilt!!!

har aldrig haft såna här stjärnor.. 5 min sub på m45 som test. Lum filter.
flat 2.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop