Fråga ang. montering!

Post Reply
Skywalker
Posts: 2
Joined: 2018-01-08 14:17:44
spamtest: JA

Fråga ang. montering!

Post by Skywalker »

Hej!
Fick ett telekop likvärdigt Sky-watcher Astrolux 76 utav min sambo i julklapp och vart naturligtvis extremt ivrig att komma igång.
Som total nybörjare tog det sin lilla stund innan jag fick ordning på det mesta. Allt ifrån vilket okular som skulle användas till att lista ut hur jag fokuserar skärpan. Tillslut fick jag ordning på det och kunde (med svårighet) observera månen.

Nu till problemet.
Hur jag än gör så känns hela instrumentet aningen skakigt. Råkar jag vara när okularet med ögat sabbar jag genast utsikten som blir väldigt skakig.
Eftersom att jag ändå är extremt fascinerad utav rymden och stjärnorna hoppas jag att jag kan få ordning på detta på något sätt.
Jag har fastslagit att monteringen utav mitt teleskop kallas för AZ1 och är en mycket enkel(och billig) konstruktion. AZ2 verkar bra mycket stabilare.
Frågan är: Går det att bygga om hållaren till själva teleskopet? Känns som att det borde gå att köpa tillbehör av denna sort.

Tacksam för svar!

Vänligen
Christian
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fråga ang. montering!

Post by AstroFriend »

Hej Christian,
Förstår att det är lite trist när allt skakar vid minsta beröring.

EQ3 monteringarna med runda stålrörsben är ganska stadiga. Men de kostar ju en del, du måste dessutom antagligen köpa några tillbehör för att få fast teleskopet på monteringen.

Kolla in här:
https://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;

Till och från kan man göra fynd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fråga ang. montering!

Post by Jonas »

Hej Christian,

Som Lars säger, finns det bättre alternativ men det är ju trist att lägga ut mer pengar så snart man fått en ny grej.
Det ligger en lite kraftigare AZ-montering på Astroboot just nu: AZ3 Altazimuth mount 430 kr.
Tyvärr är det så då att du behöver tubringar och skena också - och då blir kostnaden kanske det dubbla.
Det finns ett alternativ. Denna ligger också på Astroboot: SW Explorer 130 OTA only 370 kr.
Det enda du då saknar är en skena och en sökare.
Skena: https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... lates.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sökare: https://www.stjarnhusetonline.se/AstroB ... dle=finder" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du ser går det snabbt till pengar men du får ett större teleskop och stabilare montering,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Skywalker
Posts: 2
Joined: 2018-01-08 14:17:44
spamtest: JA

Re: Fråga ang. montering!

Post by Skywalker »

Tack för svaren!
Så, egentligen klarar jag mig genom att köpa ett nytt stativ(AZ3 eller liknande), en skena och tubringar?
Hur vet jag vilka som passar? :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fråga ang. montering!

Post by Jonas »

Vad gäller tubringar, rekommenderar jag att du tar ytterdiametern på tuben och meddelar leverantören denna så att han kan leta upp rätt dimension.
Utan att veta ytterdiameter på din tub, tittade jag lite bland de ringar Stjärnhuset har. De minsta ringar de har är Di=90 mm.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Fråga ang. montering!

Post by pstymne »

Skywalker wrote:Tack för svaren!
Så, egentligen klarar jag mig genom att köpa ett nytt stativ(AZ3 eller liknande), en skena och tubringar?
Hur vet jag vilka som passar? :)
AZ3-monteringen är bra och lätthanterlig. Jag har själv haft den, och var väldigt nöjd med den.

Just nu har Stjärnhuset AZ3-monteringen i sin plockavdelning Astroboot (längs ned i menyn på deras webbsida). AZ3-monteringen har inte fäste för vanlig skena ("Vixen/Skywatcher-skena"), så det behövs en anpassning. Ring och fråga; de kan säkert pussla ihop det du behöver för en billig penning.

Per
JonasVV
Posts: 6
Joined: 2018-01-07 08:42:01
spamtest: JA

Re: Fråga ang. montering!

Post by JonasVV »

Har du tyngdpunkten rätt? Dvs teleskopet vill inte falla fram eller bak när du lossnat lite på positions skruvarna.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fråga ang. montering!

Post by Bengt »

Tills du har skaffat en bättre montering så prova häng på eller lägg på lite extra vikt på brickan under 2-3 fyllda 1,5 liters petflaskor kanske . Kommer göra det något mindre skakigt i väntan på du får fixat en bättre montering .

Bengt
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Fråga ang. montering!

Post by pstymne »

JonasVV wrote:Har du tyngdpunkten rätt? Dvs teleskopet vill inte falla fram eller bak när du lossnat lite på positions skruvarna.
Monteringen har friktionskopplingar som gör att tuben inte tippar.

Return to “Nybörjarfrågor”