Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post Reply
User avatar
Ulfbragd
Posts: 2
Joined: 2018-01-02 12:27:23
spamtest: JA

Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post by Ulfbragd »

Hej allesammans och gott nytt år!

Har äntligen efter år av att blicka mot himmelen införskaffat mig ett teleskop (Skywatcher Heritage 114p) samt en Barlov 2x och ett månfilter. Teleskopet kom tillsammans med ett 10 & 25mm okular.

Om jag förstått rätt kan jag behöva kollimera mitt newtonian teleskop, frågan är då om det finns möjlighet att låna ett kalibreringsverktyg i Örebro trakten eller om någon kan länka till ett billigt verktyg?

Stora intresset är månen, men med nuvarande utrustning har jag möjligheter att få bra bild på Jupiter och Saturnus? ImageImage

Skickat från min F5121 via Tapatalk
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post by Torbjörn »

Hej och lycka till med att bli teleskopägare :)

Det stämmer att en Newtonreflektor behöver kollimeras ibland. Du kan bilda dig en någorlunda skaplig uppfattning om hur bra kollimeringen är genom att titta på en ljusstark stjärna, centrera den i synfältet och skruva den ur fokus mha fokuseraren. Om kollimeringen är ok så kommer du att se koncentriska ringar, ser ut ungefär som en piltavla. Om ringarna ser skeva ut så behöver teleskopet kollimeras för att skärpan skall bli bra.

Jag har bara erfarenhet av att kollimera en Newtonreflektor med laserkollimator. Det går att i alla fall grovkollimera teleskopet genom att titta in i fokuseraren och se hur det ser ut. Har sett beskrivningar av det men har aldrig gjort det. Det kanske står om det i din användarmanual.

I ditt fall hade jag kollat in Astroswedens och Stjärnhusets hemsidor och kanske kontaktat dem för att fråga om råd.

Du bör kunna se Jupiter och Saturnus bra med ditt teleskop men Saturnus står väldigt långt söderut nuförtiden, och Jupiter står inte speciellt högt den heller. Du kan se Jupiter och Mars på morgonen vid gryningen i söder. Kolla in denna sida:

http://www.nak.se/Default.aspx?sida=PaStjarnhimlen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!

/Torbjörn
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post by Oortcloud »

Hej. Välkommen till en intressant hobby!

Jag finns i centrala Örebro och hjälper dig om jag kan.
Jag rekommenderar http://www.orebroastronomi.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Där är vi flera som dels delar intresset för rymden samt har erfarenhet av teleskop.

Skicka mig ett PM om du har lust.

Martin
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post by Jonas »

Här är en ganska bra guide:
http://www.astro-baby.com/collimation/a ... 0guide.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Ulfbragd
Posts: 2
Joined: 2018-01-02 12:27:23
spamtest: JA

Re: Hjälp med kollimering, andra frågor.

Post by Ulfbragd »

Tack för alla svaren, de har varit till stor hjälp! Vi får hoppas att vädret blir bra de kommande dagarna.

Skickat från min F5121 via Tapatalk

Return to “Nybörjarfrågor”