Ovana ögon

Post Reply
Petronella
Posts: 6
Joined: 2017-12-17 02:04:14
spamtest: JA

Ovana ögon

Post by Petronella »

Halloj!
Har efter många år har jag äntligen kommit till skott och köpt första teleskopet, en skymax-102.
Provade den första gången ikväll och kan i efterhand konstatera att jag ställde in koordinaterna helt fel efter att ha läst en tråd här hur man ska göra (gör om, gör rätt).
Nästa grej jag tänkte på är om jag bara har jätteovana ögon, eller om man måste köpa till filter/ linser för att kunna se planeter och nebulosor m.m?
Grymt tacksam för tips

//Petra
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ovana ögon

Post by AstroFriend »

Hej Petra,
Vad kul, minns hur spännande det var med första teleskopen. Tänk när man såg Månens kratrar första gången.

Jag håller ytterst lite på med visuell observation, men gör ett försök att vägleda dig. Många andra rycker in här snart också.

Planeter kan det vara bra med lite högre förstoring till. Ditt teleskop kanske klarar 200 ggr med rätt okular. Man brukar räkna max 20 gånger öppningen i cm.

Ditt teleskop har 1300mm fokallängd om jag hittade rätt, men det står nog tryckt på ditt teleskop. Med ett 10 mm okular som brukar följa med som standard får du 130 ggr förstoring, med en kompletterande 2x Barlow blir det 260 ggr. Alternativt ett 5mm okular som ger samma förstoring. Kanske i mesta laget, 12 och 6 mm mer lagom.

Det brukar sägas att 200 till 300 ggr är bra för Saturnus ringar. Molnen och fläckarna på Mars o Jupiter kan ses bättre med lämpligt färgfilter, kommer dock inte ihåg vilka filter.

Ja det blev i varje fall lite tips.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Petronella
Posts: 6
Joined: 2017-12-17 02:04:14
spamtest: JA

Re: Ovana ögon

Post by Petronella »

Tack för tipset!
Ja, det ska tilläggas att jag fått med en Barlow lens 1,25", en super 10 mm och en super 25 wide angel. Och jag har lite svårt att förstå när jag ska använda vilken eller om det ska kombineras för bästa resultat. Men jag tror jag förstår lite mera nu :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ovana ögon

Post by Torbjörn »

Hej Petra,

Jag har själv bl a en 102 mm Skywatcher Maksutov, trevliga och smidiga grejer.
Om det fortsätter krångla så kan du beskriva problemet här så kan du säkert få hjälp av någon.

Dina okular och Barlow ger följande förstoringar:

25 mm: 52 X förstoring
10 mm: 130 X förstoring

Barlowlinsen är antagligen en 2 X Barlow vilken fördubblar teleskopets brännvidd, då får du dubbelt så stor förstoring med resp okular, med 10 mm okularet blir det 260 X förstoring vilket är i mesta laget med ditt teleskop. Mer än 204 X förstoring blir i regel ingen höjdare med 102 mm Maksutov. Prova dig fram och börja med att observera objekten med låg förstoring.

Du behöver inte köpa till några filter eller linser för att se planeter och nebulosor. Det finns filter som förbättrar synligheten för nebulosor men avvakta med det, det är mycket viktigare att sitta och observera på en skapligt mörk plats där man inte blir bländad av lampor mm som sabbar mörkerseendet. Det finns massor av objekt som syns jättefint utan filter. Ta t ex en titt på den stora Orionnebulosan i stjärnbilden Orion (Messierobjekt M42 om du har GoTo montering vilket det låter som du har).

För planeters synlighet rekommenderar jag http://www.nak.se" onclick="window.open(this.href);return false; Titta under ”På stjärnhimlen”

/Torbjörn :)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ovana ögon

Post by Björn »

Hej Petra!

Vad kul att du har kommit igång med astronomi igen.

Det är ganska vanligt att man som nybörjare har alldeles för stora förväntningar på vad man kan se med ett teleskop.
Tittar man på månen så kan man naturligtvis få fina vyer på kratrar mm, men i princip alla andra objekt man väljer är fortfarande väldigt små och i regel ganska diffusa.
Du kommer kunna se Jupiter som en liten, liten boll och du kommer kunna se dess 4 ljusaste månar. Tittar du på Saturnus, så kommer du kunna ana ringarna men inte så mycket mer.
När det gäller förstoring, så skulle jag nog råda dig till att använda ditt 25 mm okular så mycket som möjligt. Det ger ca 50x förstoring och ett betydligt större synfält än ditt 10 mm okular.
Problemet med höga förstoringar är dels att du får ett mindre synfält, dels att det är svårare att fokusera och dels att teleskopet blir känsligare för rörelser (minsta vindpust kan få bilden att skaka).

Det finns många fina saker att se på himlen förutom de största planeterna. Öppna stjärnhopar är tacksamma och fina objekt att se (ex.vis NGC869/NGC884).
Även en del av de klotformiga stjärnhoparna går att se (ex.vis M13 och M71) och en del lite ljusare nebulosor som M27 och M51.

Nu vet jag inte vad du har för kunskaper om stjärnhimlen men jag tycker personligen att det viktigaste (och den roligaste delen) är att lära sig hitta bra på himlen. Så en bra stjärnkarta är nödvändigt. Om du har dator så kan du installera ex.vis Stellarium, som är ett bra gratis program.
Vill du ha en smidig stjärnatlas med dig ut så kan jag rekommendera Sky&Telsecope's Pocket Sky Atlas.

Jag tycker inte att du behöver köpa till några filter eller andra tillbehör just nu. Använd dina prylar ett tag så kommer du så småningom kunna känna om det är något du saknar. Du kanske vill köpa till lite bättre okular i framtiden men de du har duger ganska bra att börja med.
Dock, ett bra komplement till teleskopet när man lär sig stjärnhimlen är en helt vanlig 7x50 kikare som man kan skaffa sig för ett par hundra-lappar.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Petronella
Posts: 6
Joined: 2017-12-17 02:04:14
spamtest: JA

Re: Ovana ögon

Post by Petronella »

Tack o bock för svaren! Jag känner att jag förstår lite mer nu. Ut i mörkret och gör om, gör rätt :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ovana ögon

Post by AstroFriend »

Hej igen Petra,
Jag googlade lite på filter och fann denna information:
https://agenaastro.com/choosing-a-color ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv har jag bara testa filter för visuellt några gånger och då mest på Månen.

Men kan ju vara intressant att läsa om det i varje fall.

Du verkar annars ha det du behöver. Testa din Barlow och 10 mm okular tillsammans. Prova på dagtid att fokusera på något avlägset för att se var fokusläget ligger. Som du kanske vet får du absolut inte titta på Solen, synen blir för alltid förstörd direkt!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Petronella
Posts: 6
Joined: 2017-12-17 02:04:14
spamtest: JA

Re: Ovana ögon

Post by Petronella »

Tack Lars! Jag ska klicka in på länken du skickade och läsa på lite :)

Return to “Nybörjarfrågor”