Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post Reply
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Tänkte köpa ett teleskop till min sambo i julklapp. Efter mycket research landade jag på SKYLINER-150P 6 tum. Går denna att resa (flyga) med? Eller är den för stor/tung/otymplig?

En annan fråga: har någon testat att obsa på Billingen i Skövde? Eller i Boråstrakterna? Några bra platser att rekommendera?

Allt gott!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by Torbjörn »

Det är säkert ett riktigt bra teleskop men det är inte så lätt att resa med det för det är ganska stort. Tuben är förmodligen längre än 1,2 m och vaggan är stor den med. Det blir specialbagage/extrabagage och tub + vagga väger 15,8 kg. Dessutom så skall du lyckas få ner det i något emballage. Blir inte lätt, och det vore kanske nervöst att checka in den med tanke på hur bagage hanteras.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... sic-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://skywatcher.com/product/dob-6-traditional/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har själv flygtransporterat en 200 mm Dobson men då var det ett specialbygge där jag och en kompis hade plockat en 200 mm Newtontub på speglar och fokuserare och byggt helt nytt i plywood och aluminiumstag där allt var demonterbart. Det var mycket arbete.

Ärligt talat så skulle jag föreslå ett mindre teleskop för resor, någonting som är lättare att ta med, och då ta de ömtåligaste delarna i handbagaget. För hemmabruk så låter däremot en 150 mm Dobson jättebra.

/Torbjörn
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Torbjörn wrote:Det är säkert ett riktigt bra teleskop men det är inte så lätt att resa med det för det är ganska stort. Tuben är förmodligen längre än 1,2 m och vaggan är stor den med. Det blir specialbagage/extrabagage och tub + vagga väger 15,8 kg. Dessutom så skall du lyckas få ner det i något emballage. Blir inte lätt, och det vore kanske nervöst att checka in den med tanke på hur bagage hanteras.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... sic-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://skywatcher.com/product/dob-6-traditional/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har själv flygtransporterat en 200 mm Dobson men då var det ett specialbygge där jag och en kompis hade plockat en 200 mm Newtontub på speglar och fokuserare och byggt helt nytt i plywood och aluminiumstag där allt var demonterbart. Det var mycket arbete.

Ärligt talat så skulle jag föreslå ett mindre teleskop för resor, någonting som är lättare att ta med, och då ta de ömtåligaste delarna i handbagaget. För hemmabruk så låter däremot en 150 mm Dobson jättebra.

/Torbjörn
Tusen tack för snabbt svar!
Då kanske man får skaffa ett annat för resor i framtiden då, i övrigt, är det något annat som jag behöver ha utöver teleskopet och ett månfilter? Ska man köpa någon sökare eller något? Detta blir mitt första köp i Astrovärlden.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by Torbjörn »

Ja det kanske är läge för att skaffa ett annat mindre reseteleskop i framtiden för det är lite synd att kompromissa på den punkten. Hemma vill man ju gärna ha skaplig storlek på grejerna.

Det här är ett stort, stabilt och bra teleskop för hemmabruk och det är inte heller några problem med att ta med det i bil på utflykter.

Sökare följer med teleskopet och förmodligen ett okular eller två så man har vad man behöver för att komma igång. Du kanske behöver en laserkollimator för att justera speglarna. Det är inte svårt, det lär man sig snabbt.

En stjärnkarta och en liten lampa som ger rött ljus behöver man också. I övrigt så finns nog allt med som behövs.

/Torbjörn
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Vad är den röda lampan till?
Mvh
Timmy
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Torbjörn wrote:Ja det kanske är läge för att skaffa ett annat mindre reseteleskop i framtiden för det är lite synd att kompromissa på den punkten. Hemma vill man ju gärna ha skaplig storlek på grejerna.

Det här är ett stort, stabilt och bra teleskop för hemmabruk och det är inte heller några problem med att ta med det i bil på utflykter.

Sökare följer med teleskopet och förmodligen ett okular eller två så man har vad man behöver för att komma igång. Du kanske behöver en laserkollimator för att justera speglarna. Det är inte svårt, det lär man sig snabbt.

En stjärnkarta och en liten lampa som ger rött ljus behöver man också. I övrigt så finns nog allt med som behövs.

/Torbjörn
Glömde quota, men vad behövs lampan med rött Ljus till?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by Martin F »

För att inte förstöra mörkerseendet när du behöver lysa för att hitta något, kolla på stjärnkarta och liknande.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Martin F wrote:För att inte förstöra mörkerseendet när du behöver lysa för att hitta något, kolla på stjärnkarta och liknande.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jahaaaa! Smart :D
Tack för det!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by Torbjörn »

Ett litet tips: Använd en stjärnkarta med låg förstoring när du lär dig hitta på stjärnhimlen, eller hitta en översiktskarta. Jag började med en karta som rymdes på ett A4-papper, hittade den på nätet. Ju mer detaljerad en stjärnkarta är, desto svårare blir det att orientera sig på himlen med den...speciellt i början. Sedan märker man själv när man behöver bättre kartor :)

/Torbjörn
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Tackar så ödmjukt för alla svar, teleskopet är inhandlat och monsterlådan står nu och väntar på att slås in.. Hoppas jag har tillräckligt med papper :green:

Jag köpte en planisfär för nordliga breddgrader också, kan ju inte skada att ha lite koll på vad man gör.

God Jul på er allihopa
Mvh
Timmy
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by Katarina H »

Det blir inget dåligt paket det!! Bra med planisfär också. Kan varmt rekommendera rödlampan de säljer billigt på Kjell och co just nu. Har använt den i höst. Liten och smidig och gummi så man tappar den ej. Batterier ingår. Och man får ju med en lika smidig vitlampa vid varje köp (ja som du hör vad jag tvungen att köpa fler...och till barnen också) vilket inte är fel om man är lagd åt prepperhållet vilket jag misstänker att du med ditt användarnamn är :)

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... por-p63535" onclick="window.open(this.href);return false;

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
NuclearWinter
Posts: 7
Joined: 2017-12-17 11:37:10
spamtest: JA

Re: Är skyliner 150p 6 tum för stor för att resa med?

Post by NuclearWinter »

Katarina H wrote:Det blir inget dåligt paket det!! Bra med planisfär också. Kan varmt rekommendera rödlampan de säljer billigt på Kjell och co just nu. Har använt den i höst. Liten och smidig och gummi så man tappar den ej. Batterier ingår. Och man får ju med en lika smidig vitlampa vid varje köp (ja som du hör vad jag tvungen att köpa fler...och till barnen också) vilket inte är fel om man är lagd åt prepperhållet vilket jag misstänker att du med ditt användarnamn är :)

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... por-p63535" onclick="window.open(this.href);return false;

Katarina
Hej Katarina, ja det blev ett rejält paket. Två paket julpapper gick åt. :green: jag har beställt en röd pannlampa från Wish, får se om den är något att ha när den kommer fram! Tusen tack för tips.

God Jul!

Return to “Nybörjarfrågor”