Julklapps tips önskas prisklass upp till 2000kr

Post Reply
Noas
Posts: 2
Joined: 2017-12-16 17:03:06
spamtest: JA

Julklapps tips önskas prisklass upp till 2000kr

Post by Noas »

Hej!

Jag har en snart 5-årig son som är otroligt intresserad av månen och stjärnor. Han är riktigt duktig och vi läser många böcker om rymden. Har själv läst lite astrologi i skolan och tycker med det är väldigt intressant. Nu till frågan:

Jag tänker att det blir något vi kan göra tillsammans och han önskar sig alltså ett ”teleskåp” för att kunna titta på månen och utforska den. efter att läst varje tråd i detta forum om bla inverkan av temperaturskillnad mellan teleskåp och uteluft mm för bildkvalitet, alla komponenter i dessa osv så anser jag att det kanske är lite väl avancerat för honom med något stort teleskåp ala skyliner 150P men han vill så gärna ha något som han kan utforska månen med :) vad är är lämpligt teleskåp för ett barn? Målet är ju att han ska kunna se kratrar på månens yta eller räcker det kanske med en bra monokikare för detta?

Tack för svaret! :)
Noas
Posts: 2
Joined: 2017-12-16 17:03:06
spamtest: JA

Re: Julklapps tips önskas prisklass upp till 2000kr

Post by Noas »

Glömde tillägga:

Något man ser bra med, lätt att hantera och fyller sin funktion utan att behöva ratta för mycket :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Julklapps tips önskas prisklass upp till 2000kr

Post by Jonas »

Svårt att råda då din son endast är 5 år gammal och knappast kan ratta ett riktigt teleskop.
Jag var i 7-årsåldern när jag fick min första kikare - en teaterkikare. Jag hade mycket kul med den.
Jag skulle dock rekommendera en något större handhållen kikare. Kanske en 7x50-kikare. Finns att köpa från ca. 299:-
När man är i den åldern, vill man se månen och stjärnorna utan att leta efter specifika astronomiska objekt. Då passar en handhållen 7x50-kikare bra.
Den passar bra även för landobservationer för hela familjen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Nybörjarfrågor”