Helt ny - vad ska jag köpa

User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Bengt »

Bordsdobson är mitt tips med. Har alla dessa som jag tipsar om nedan
Heritage 130 är en suverän smidig dobson till lågt pris . Nackdelen är fokuseraren men den funkar som den ska. Mycket lätt och sätter man en pappskiva runt så slipper man ströljus in i den och ökar kontrasten .
Inte helt lätt få ner i en normalstor resväska med dobson stativet .

Skyhawke 114. Inget större fel på den men har betydande koma med okular som har större synfält .

I jämförelse med Orion 100 https://www.astroshop.eu/orion-dobson-t ... ob/p,23287" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det minimal skillnad . Ska man trycka ner den i en lite resväska funkar denna lilla tub utmärkt .
Vill man ha stativ med ben funkar det utmärkt hänga den på ett litet smidigt ihopfällbart fotostativ .
Denna sista har blivit min resetub.


Är pengar inga problem köp en Sumarion Optics dobson . Grymt rejält byggd och kan bäras som handbagage på flyg . Bild nedan min 10" dobson i hoppfällt skick .
Attachments
IMG_1180.JPG
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Björn »

Christoffer,

Man kan säkert hitta bra och billiga grejor på Astroboot, men det kan ju också vara så att du hamnar i en situation där grejorna du har köpt inte riktigt 'lirar' ihop.
Det är ex.vis inte alls säkert att du enkelt kan montera en riktig sökare (typ de jag förslog tidigare) på en tub som från början har en röd-punkts-sökare.

Om din budget har en hård gräns på 2000 kr så är kanske en 'bords'-Dobson som Jonas föreslog det bästa, alternativt en mindre refraktor som du var inne på själv.
Om du kan utöka din budget med någon 1000-lapp, så är ex.vis Lars förslag på en 6-tums Dobson utmärkt.
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 150p-6-tum" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du en någorlunda rymlig bil så är det inga problem att få med sig den tuben och Dobson-vaggan. De väger inte särskilt mycket heller.
Och fördelen är att du får en 'riktig' sökare också.

Men som sagt, mycket hänger på hur pass mobilt det ska vara och hur du har tänkt att transportera det.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Bengt wrote:Bordsdobson är mitt tips med. Har alla dessa som jag tipsar om nedan
Heritage 130 är en suverän smidig dobson till lågt pris . Nackdelen är fokuseraren men den funkar som den ska. Mycket lätt och sätter man en pappskiva runt så slipper man ströljus in i den och ökar kontrasten .
Inte helt lätt få ner i en normalstor resväska med dobson stativet .

Skyhawke 114. Inget större fel på den men har betydande koma med okular som har större synfält .

I jämförelse med Orion 100 https://www.astroshop.eu/orion-dobson-t ... ob/p,23287" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det minimal skillnad . Ska man trycka ner den i en lite resväska funkar denna lilla tub utmärkt .
Vill man ha stativ med ben funkar det utmärkt hänga den på ett litet smidigt ihopfällbart fotostativ .
Denna sista har blivit min resetub.


Är pengar inga problem köp en Sumarion Optics dobson . Grymt rejält byggd och kan bäras som handbagage på flyg . Bild nedan min 10" dobson i hoppfällt skick .
Tack för feedback! Kul med någon som testat bägge som jag funderat på.

Vad menar du med att fokuserade är en nackdel? Går såna saker att uppgradera i framtiden?

Mellan Heritage 130 och Sky-Watcher 114, vilken skulle du rekommendera och varför? Vet du om det på ett enkelt sätt går att fixa stativ till Heritage istället för bordsstativet? Hur gör man när man tar med det ut i naturen, blir ju knepigt med ett bordsstativ tänker jag?
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Björn wrote:Christoffer,

Man kan säkert hitta bra och billiga grejor på Astroboot, men det kan ju också vara så att du hamnar i en situation där grejorna du har köpt inte riktigt 'lirar' ihop.
Det är ex.vis inte alls säkert att du enkelt kan montera en riktig sökare (typ de jag förslog tidigare) på en tub som från början har en röd-punkts-sökare.

Om din budget har en hård gräns på 2000 kr så är kanske en 'bords'-Dobson som Jonas föreslog det bästa, alternativt en mindre refraktor som du var inne på själv.
Om du kan utöka din budget med någon 1000-lapp, så är ex.vis Lars förslag på en 6-tums Dobson utmärkt.
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 150p-6-tum" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du en någorlunda rymlig bil så är det inga problem att få med sig den tuben och Dobson-vaggan. De väger inte särskilt mycket heller.
Och fördelen är att du får en 'riktig' sökare också.

Men som sagt, mycket hänger på hur pass mobilt det ska vara och hur du har tänkt att transportera det.
Hård och hård, jag har en fruga att övertala/smyga runt :good: jag känner henne sen tidigare. Haha.

Transporterar gör jag i en VW Caddy eller en Mercedes Vito, så plats finns det gott om. Tänker att man har nån form av väska med bra vaddering så man kan bära runt på grejerna, så det ska inte vara några direkta problem.

Annars som jag nämnde ovan är mer hur det funkar med ett bordsstativ å naturen, vad hittar man på att ställa upp den på. Därav frågan om stativ.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Hans Bengtsson »

Den 6-tums dobson som Björn länkar till känns som ett i högsta grad prisvärt teleskop. Skulle jag själv mycket gärna observera med. Den långa brännvidden ger en avsevärd fördel när det gäller bildkvalitet, om än inte när det gäller portabilitet.

Bra sökare är A och O. Jag har själv observerat med 6-tums Newton med sökare 6x30. Den sökaren var i minsta laget. Stjärnhoppning går mera effektivt med lite större sökare, numera har jag 9x50 till 8-tummaren och skulle inte längre kunna tänka mig att använda mindre sökare. Så en uppgradering av sökaren till den 6-tummaren det länkas till vore en fördel, dock ingen nödvändighet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Bengt »

_coffe_ wrote:
Bengt wrote:Bordsdobson är mitt tips med. Har alla dessa som jag tipsar om nedan
Heritage 130 är en suverän smidig dobson till lågt pris . Nackdelen är fokuseraren men den funkar som den ska. Mycket lätt och sätter man en pappskiva runt så slipper man ströljus in i den och ökar kontrasten .
Inte helt lätt få ner i en normalstor resväska med dobson stativet .

Skyhawke 114. Inget större fel på den men har betydande koma med okular som har större synfält .

I jämförelse med Orion 100 https://www.astroshop.eu/orion-dobson-t ... ob/p,23287" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det minimal skillnad . Ska man trycka ner den i en lite resväska funkar denna lilla tub utmärkt .
Vill man ha stativ med ben funkar det utmärkt hänga den på ett litet smidigt ihopfällbart fotostativ .
Denna sista har blivit min resetub.


Är pengar inga problem köp en Sumarion Optics dobson . Grymt rejält byggd och kan bäras som handbagage på flyg . Bild nedan min 10" dobson i hoppfällt skick .
Tack för feedback! Kul med någon som testat bägge som jag funderat på.

Vad menar du med att fokuserade är en nackdel? Går såna saker att uppgradera i framtiden?

Mellan Heritage 130 och Sky-Watcher 114, vilken skulle du rekommendera och varför? Vet du om det på ett enkelt sätt går att fixa stativ till Heritage istället för bordsstativet? Hur gör man när man tar med det ut i naturen, blir ju knepigt med ett bordsstativ tänker jag?

Du kan inte byta ut fokuseraren på en heritage 130. Trots det är den trevlig sitta på trädäcket spana i . Den är märkbart ljusstarkare än 114 tuben .

Ja det finns gott om alternativ om man vill byta till markstativ . Jag hade valt ett porta Vixen statativ . Men din budget kommer skena iväg rejält då.


Skywatchern har bättre fokuserare men den är längre och svår få ner i en kabin väska .

På min Orion köpte jag detta stativ .
https://www.netonnet.se/art/foto/kamera ... 7242.9025/" onclick="window.open(this.href);return false;

Får lätt plats i väskan på flyget denna kombo .

Men man ska inte ha så stora förväntningar på se så mycket med så här små teleskop . Själv sitter jag mest på balkongen på hotellet i ett varmt land med den med en whiskey handen och letar öppna stjärnhopar
Ska man leta galaxer krävs lite större prylar .
Ska du inte flyga med teleskopet och orkar bära hade jag valt minst 6" dobson som föreslås . Gärna en 8"
Tycker det gnälls onödigt på rödpunkt sökare . Själv använder jag det nästan alltid . Tycker det är fullgott till dessa små teleskop som har stort synfält .

Varför inte besöka en klubb och se innan i ett teleskop och se vad du köper innan du slänger iväg dina slantar. Vem vet du kanske fastnar för kikare som start istället .
Attachments
IMG_0934.JPG
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Tack alla för att ni hjälper mig :good:

Jag bor strax utanför Halmstad, nån som har koll på vad/vem som finns i närheten?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Bengt »

HAS ligger nog närmast dig då.
Jag är medlem där men ska erkänna hinner nästan aldrig besöka dem


Bor inte så långt ifrån dig om du har vägarna neråt Skåne Örkelljunga om du vill känna på lite olika teleskop .




Bengt
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Jag har läst, läst och läst, och det lutar ganska mycket åt Heritage 130p då den verkar riktigt simpel och inte så stor som 6"-aren och verkar enkel att sätta upp och använda. En fråga knuten till den, vad ska man titta på för okular till den, nästa område jag inte har minsta koll på :D
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Wallevarg »

Jag hade valt CE cosmos med heritage 130p tuben och några okular och barlows där

Mitt första teleskop va http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... scope.html
Det va jag väldigt nöjd med och glad att jag lärde mig lite grunder hur EQ montering funkar och om du gillar det lär du ändå köpa en ny montering snart :)

PS
Jag har det fortfarande uppställt
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Wallevarg wrote:Jag hade valt CE cosmos med heritage 130p tuben och några okular och barlows där

Mitt första teleskop va http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... scope.html
Det va jag väldigt nöjd med och glad att jag lärde mig lite grunder hur EQ montering funkar och om du gillar det lär du ändå köpa en ny montering snart :)

PS
Jag har det fortfarande uppställt
Jättedum fråga, men vad är CE cosmos? :shy:

Anledningen till varför ja frågar om okular är att där ligger en 130p på astroboot, men den är utan okular
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Bengt »

Den hade jag köpt blir ju inte mer än 1000kr för den med tillhörande stativ .
Så får du råd köpa det som är lika viktigt okular av bättre sort . De flesta okular av vettig sort kostar ofta minst 1000kr st .
Är du hej på Engelska ring ner till Robert på stjärnhuset så hjälper han dig plocka ihop ett vettigt paket.
En mycket reko försäljare som inte kränger på dig onödigt dyra saker.
Bengt
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Bengt wrote:Den hade jag köpt blir ju inte mer än 1000kr för den med tillhörande stativ .
Så får du råd köpa det som är lika viktigt okular av bättre sort . De flesta okular av vettig sort kostar ofta minst 1000kr st .
Är du hej på Engelska ring ner till Robert på stjärnhuset så hjälper han dig plocka ihop ett vettigt paket.
En mycket reko försäljare som inte kränger på dig onödigt dyra saker.
Bengt
Nej, var lite så jag tänkte också. 1000:- för den, plus okular och sikte. Ju mer man läser om den ju fler hittar man som är imponerade och tycker att den är mycket teleskop för pengarna. När jag får kläm på det sen och lärt mig mer så kommer ju säkert en uppgradering, men jag tror inte det kommer kännas att det behövs i första taget.

Ska absolut ringa, det är han som gör alla videos på youtube va? Har legat och tittat på dom flera kvällar i rad nu, otroligt informativa och han får fram budskapen väldigt bra.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Wallevarg »

Ce Cosmos är celestron goto som styrs med telefon/wifi istället för en handkontroll


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Wallevarg wrote:Ce Cosmos är celestron goto som styrs med telefon/wifi istället för en handkontroll


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ah, tack :D :good: