Helt ny - vad ska jag köpa

_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Hejsan!

Enda sen jag var ung och var ute på stjärnklara kvällar har jag stått där och bara stirrat upp på allt man kan se på himlen och jag har alltid varit otroligt fascinerad av allt man kan se med bara ögat. Nu är jag 31, står fortfarande där och stirrar, kommer på mig själv med att det kan ha gått en kvart - 30 minuter helt plötsligt.

Så, ett teleskop hade ju varit otroligt och av händelse snubblade jag in på det här forumet. Vilket guldkorn jag hittade här i internets korridorer.

Så, jag har läst en del, kollat på flera timmar youtube-material och googlat runt lite på olika teleskop. Men som den nybörjare jag är, så behöver jag lite tips/tankar på vad man ska tänka på, titta på och köpa som ett bra nybörjarteleskop.

Jag har lite små "krav", då jag reser väldigt mycket i jobbet så vill jag att det ska vara något som jag kan ta med mig. De flesta nybörjar-teleskop verkar vara hyffsat mobila mer eller mindre och rätt enkla att flytta runt på. Så där verkar väl det mesta funka, men är det något som är mer ömtåligare för rörelser än andra?

Jag har mest tittat på olika newtonian-teleskåp och refraktor-teleskop då de ligger i en bra prisgrupp. För att börja där så tänker jag mig max 2000:- nu har på första teleskopet. Dom jag har kollat mest på och läst om är sky-watcher capricorn 70 eller sky-watcher mercury 705, gillar tanken med dom då jag kan använda dom för lite djurliv och natur, och jag har fått för mig att dom är enklare att montera en kamera på. Sen har jag även kollat på Sky-hawk 114, TS-optics startscope 1149 eller i den övre budgetgränsen Meade Polaris 114mm eller Sky-watcher Heritage 130P. Nackdelen med Heritage är att i de kit jag hittat så är den utan stativ, utan enbart med det bordsstativet den kommer med. Men jag har förstått att det går att montera den på stativ senare, dock blir det ju en extra kostnad.

Vad vill jag se då? Självklart så mycket som möjligt med den utrustning jag har. Tanken är väl att ha något vettigt att börja med som jag kan lära mig på/lära mig mer om vad som finns där uppe. Jag kommer spana på dom självklara objekten så som månen och våra planeter i solsystemet men vill även kunna se mer deep space-objekt som andra galaxer, nebulosor och dylikt. Dock finns där ju ändå en gräns med dessa mindre teleskopen.

Skulle även vilja ha en goto-mekanik, men det rusar iväg i pengar samtidigt. Dock så är det ju en uppgraderings-grej för framtiden. Skulle även vilja ha utrustning för att titta på solen, då det verkar vara rätt spännande, och som nämnts lite tidigare finns där ett intresse av fotografering. Men just nu ligger det långt in i framtiden, så det är inte målet/syftet med mitt första teleskop.


Tack på förhand!

/Christoffer
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Tannerswe »

Jag skulle vilja slå ett slag för en kikare att börja med om du inte redan nu även kört med det. Det är fantastiskt vilken värld som öppnar upp sig med en sådan och du behöver inte har så stor förstoring heller. Att bara få 2x förstoring är helt magiskt. Definitivt portabelt och ett fint komplement till ett teleskop med.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Hej!

Tack för svar! Har flera stycken kikare av olika kvalitet och förstoring, lite beroende på användningsområde och visst är det ett otroligt bra hjälpmedel/verktyg :good:
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Wallevarg »

Prova leta på http://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot
Där hitta jag mina första teleskop :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Ja, har kollat lite där och det finns en Sky-watcher 130 för 1150:-, det är väl ett schysst pris? Är den schysst som först teleskop?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by AstroFriend »

Hej,
Eftersom du skriver att du kommer resa mycket med utrustningen vill man ju att den är kompakt och stabil. Ett spegel teleskop brukar man få justera in speglarna på med jämna mellanrum, kanske inte så svårt egentligen.

Här är ett populärt teleskop, en refraktor:
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 1-teleskop" onclick="window.open(this.href);return false;

Som alla refraktorer i denna prisklass ger de lite färgade ringar runt ljusstarka objekt, men de är stadigare i sin konstruktion. Stativet går i princip att sätta motor på och fota, tror dock man blir ganska besviken på resultatet. Kanske med en kamera och ett 150mm teleobjektiv kan bli bra.

Om man tar nackdelen med att spegelteleskop har behov av justering så ger de mycket större ljusöppning för pengarna och har inga färgfel. Då är nog inte 130 teleskopet du nämnde så dumt, men du behöver ju ett stativ till det. OBS! Kolla noga om du väljer teleskop, det skall ha parabolisk spegel, inte sfärisk som det kan vara på billiga teleskop.

Tror inte du skall tänka så mycket på foto i början, enbart ett bra stativ koster betydligt mer än din budget.

När jag vill vara maximalt portabel och vill fota använder jag den här:
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... adventurer" onclick="window.open(this.href);return false;

Sätter på den min systemkamera med lins. Oftast Canon 6d och Sigma APO 150mm f/2.8. Men finns väldigt många andra kameror och objektiv som är lämpliga. Och det kanske du redan har?

Om du är ute efter fynd, ha en koll på Blocket också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Hej!

Resande fot för min del är till 80% med bil, så länge teleskopet är hanterbart att bära och inte allt för bökigt att åka runt med så funkar det mesta.

När jag läst mycket kring det är med sfärisk och parabolisk spegel så har jag förstått att "förlusten" att köra med en sfärisk på de mindre teleskopen inte blir så stor som om det hade varit en större variant, har jag förstått det rätt? Kommer det att vara en så stor skillnad på en 130mm att det är värt den extra tusenlappen för mig som helt nybörjare?

Nä, fotografering är inget jag kommer att börja med nu. Det är däremot ett mål, sen om det tar ett år eller vad det nu tar innan jag kommer så långt spelar inte så stor roll, och då kommer det vara med annan utrustning mer tillämpat för fotografering.

Är det något utöver standard-prylar i något av de start-kiten man ska passa på att beställa samtidigt så jag inte missar något? Filter? Extra okular? Nån form av rengöringskit?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Det är inte storleken på Newton teleskopet som avgör när en parabolisk form måste till för att ge en korrekt bild. Det är f-talet. Uppåt f/8 och högre börjar skillnaden i kurvformen bli ganska liten, men inte något seriöst Newton teleskop använder sfärisk form ens vid höga f-tal. Höga f-tal är ju också ljussvaga teleskop mer lämpliga för mån och planet observationer.

Om du nu i början helt skall ägna dig åt visuella observationer kanske du skall titta på Dobson teleskop. De är enkla att ställa upp och dess billiga konstruktion gör att du med din budget kan få ett 6" teleskop eller kanske ett 8" beg. Dock som diskuterats tidigare, speglarna behöver justeras då och då.

Det är ett sådant här jag tänker på:
https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... 150p-6-tum" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har själv ingen erfarenhet av Dobson teleskop, men de är populära och det finns många här som kan berätta om detaljerna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Jonas »

_coffe_ wrote:Ja, har kollat lite där och det finns en Sky-watcher 130 för 1150:-, det är väl ett schysst pris? Är den schysst som först teleskop?
Hej,

Hittar inte just den du menar men om det är detta teleskop, tror jag det är ett utmärkt nybörjarteleskop. http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... tube2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På Astroboot kan du för övrigt köpa samma utrustning i två delar för totalt 1000:-. Men då ingår inte sökare.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Jonas wrote: Hej,

Hittar inte just den du menar men om det är detta teleskop, tror jag det är ett utmärkt nybörjarteleskop. http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... tube2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På Astroboot kan du för övrigt köpa samma utrustning i två delar för totalt 1000:-. Men då ingår inte sökare.

/Jonas
Ah, den såg jag inte. 620:- är ju riktigt billigt! Kan man sätta filter på en sån expanderbar tub för soltittande, eller släpper in alldeles för mycket ljus?

Om jag inte vill ha bordsmonteringen till den, hur ska man då fästa den? Där finns också en az goto stativ för 715:-, tycker jag verkar billigt. Men hur fäster man tuben där på? Jag gissar sen att den enda jag behöver till är ett sikte och själva handkontrollen va?


Den jag menade finns bland bilagor, men det är som sagt sfärisk spegel, inte parabolisk.
Attachments
sw130.JPG
sw130.JPG (82.17 KiB) Viewed 5733 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by AstroFriend »

Jag tror du tittar på lite för enkla utrustningar för att ge någon glädje, risken är mest att det blir frustration och besvikelse och sedan får du köpa ett teleskop till. Blir dyrare än om du du träffar mer rätt på en gång. Titta på Dobson igen som förslogs tidigare.

Berätta var du bor så hör säkerligen någon av sig och kan visa sitt teleskop så du får lite uppfattning vad som är bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Björn »

Hej Christoffer!

Jag har själv varit astronomi-intresserad sedan barnsben.
Under många år låg intresset dock i träda innan jag runt 2009 bestämde mig för att ta upp hobbyn igen.

Jag köpte då ett 5-tums Maksutov med GoTo styrning.
Jag använde det en del till att börja med men så småningom blev nackdelarna med det övervägande och jag tröttnade på det.
Det är bökigt att hålla på med batterier eller kraft-aggregat, sladdar m.m. Det tar tid att sätta upp, utrustningen måste alignas innan den kan användas och att låta motorn styra runt teleskopet är irriterande långsamt.

Idag har jag ett 10-tums Newton på en Dobson-montering, så jag riktar tuben helt och hållet för hand.
Det är så otroligt mycket smidigare och går så mycket snabbare att gå till de områden på himlen som jag är intresserad av.

Visst, detta kräver en del träning och det kan vara frustrerande i början att lära sig hitta på stjärnhimlen.
Ett tips är att börja med en enkel kikare, typ 7x50 och lära sig hitta med den först.
Lär dig att hitta de olika stjärnbilderna och de ljusstarkare objekten, typ öppna stjärnhopar mm.
Det finns många bra dator-program som kan hjälpa dej att hitta på himlen, typ Stellarium och Cartes du Ciel.
Även mycket smidiga böcker som man kan ha med sig ut, ex.vis Sky & Telscope's Pocket Sky Atlas.

Men jag lovar dig, när du väl får kläm på det här med stjärnhimmel och stjärnhoppning så kommer du inte sakna GoTo funktionalitet.
Så om du väljer att investera i ett teleskop utan GoTo så får du mycket mer ljusöppning för pengarna och du kommer att kunna se mera.
Men som sagt, räkna med att det krävs en del träning också men det är det värt i slutändan.

Ett sista tips, se till att du har en bra sökare på din tub. Red-dot sikten tycker jag är bara skräp. Minst en 6x30 eller ännu hellre en 9x50 sökare är att föredra.
Anledningen till det är helt enkelt för att du kommer att använda din sökare väldigt mycket när du lär dig att stjärnhoppa, så en bra sökare är guld värt.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Jonas »

Christoffer,

Ja, det är en "bordsdobson" jag föreslagit. Det hade naturligtvis varit ännu bättre med en fullstor dobson men i och med du nämnde att du gärna skulle vilja ta med det när du reser, tänkte jag att denna lilla bordsdobson skulle passa bra. (Dock får man knappast ned allt i en resväska ändå .. ;))

Om du vill komma upp i höjd, kan man säkert hitta ett smart sätt att fästa hela härligheten på ett stabilt fotostativ - om man har ett sådant!

Själva tuben levereras med fästskena av Vixen-modell. Det är en vanligt förekommande fästskena som förekommer på många olika monteringar - dock inte den montering du avbildar ovan. Den har en äldre typ av anslutningsfäste där man behöver skruva fast utrustningen med två skruvar.

Du skulle även kunna ta ett helt annat grepp! Om du har ett antal fältkikare, kan du med rätt fäste, ansluta dem till fotostativ. Om du inte har någon större fältkikare, ligger det en 20x80 på Astroboot just nu. Den är också kraftfull.
Det är ju dessutom utrustning som (ganska) lätt går ner i en resväska.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Björn wrote:Hej Christoffer!

Jag har själv varit astronomi-intresserad sedan barnsben....
Kanonbra svar, uppskattas otroligt mycket! Då skippar jag goto-funktionen, och lär mig hitta istället :good:

Där finns en hel del trevliga sikten på astroboot som knappt kostar nånting, så om jag nu nabbar den 130P som ligger där tar jag något annat sikte samtidigt. Tack för tipset!
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Jonas wrote:Christoffer,

Själva tuben levereras med fästskena av Vixen-modell. Det är en vanligt förekommande fästskena som förekommer på många olika monteringar - dock inte den montering du avbildar ovan. Den har en äldre typ av anslutningsfäste där man behöver skruva fast utrustningen med två skruvar.

Jonas
Tyvärr har jag inget stativ sen tidigare, har aldrig blivit så "avancerad" i varken mitt fotograferande eller mitt användande av kikare.

Vad heter de stativ jag ska kolla efter? Finns där något på astroboot som passar till den 130P som ligger där? Är riktigt sugen på att köpa den, men behöver få ihop grejer så att det funkar ju.