Helt ny - vad ska jag köpa

Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Jonas »

_coffe_ wrote:
Bengt wrote:Den hade jag köpt blir ju inte mer än 1000kr för den med tillhörande stativ .
Så får du råd köpa det som är lika viktigt okular av bättre sort . De flesta okular av vettig sort kostar ofta minst 1000kr st .
Är du hej på Engelska ring ner till Robert på stjärnhuset så hjälper han dig plocka ihop ett vettigt paket.
En mycket reko försäljare som inte kränger på dig onödigt dyra saker.
Bengt
Nej, var lite så jag tänkte också. 1000:- för den, plus okular och sikte. Ju mer man läser om den ju fler hittar man som är imponerade och tycker att den är mycket teleskop för pengarna. När jag får kläm på det sen och lärt mig mer så kommer ju säkert en uppgradering, men jag tror inte det kommer kännas att det behövs i första taget.

Ska absolut ringa, det är han som gör alla videos på youtube va? Har legat och tittat på dom flera kvällar i rad nu, otroligt informativa och han får fram budskapen väldigt bra.
Ja, 1000:- är ett bra pris för en komplett dob i den klassen. Att det är en bordsdob kan ha sina fördelar också. Tar mindre utrymme.

Bengt, du har rätt i att man behöver kvalitetsokular för att ge teleskopet rättvisa men tror inte man ska behöva ge över 1000:- för ett 1,25"-okular av vettig kvalitet.
Visst, man blir lite mer kräsen så småningom men ett bra 1,25"-okular behöver inte kosta mer än ca, 5-600:-.

Christoffer, jag tycker också du ska ta ett snack med Robert om ett paketpris för tub, montering, ett par vettiga okular med, säg ungefär 12 och 32 mm brännvidd, en 2x Barlow samt en rödpunktssökare som passar tubens fäste för en sådan.
Känner jag Robert rätt, kommer du att få ett vettigt pris på hela paketet.

Hälsa gärna Robert och Maria från mig!

Bästa Hälsningar

Jonas Carlsson
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by Bengt »

Jag skrev ofta hamnar okular på minst 1000kr . Men det finns klart ok okular i den prisklassen med som Jonas nämner.

OptImalt okular till denna tub 13 mm widefield. Baaders kostar strax över 1000kr .Jag tycker man hittar sweet spot i denna förstoring med ett sånt här widefield okular på just denna tub.
Men vill man variera förstoring är Jonas helt rätt på det med sitt förslag .

https://www.teleskop-express.de/shop/in ... -feld.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_coffe_
Posts: 16
Joined: 2017-11-25 19:36:07
spamtest: JA
Location: Oskarström

Re: Helt ny - vad ska jag köpa

Post by _coffe_ »

Tack allihop för er feedback!

Pratade länge med Robert igår, otroligt kunnig och fantastiskt trevlig! Han pratade länge om fördelar/nackdelar angående dobson, az, gem, refraktorer, newtonian och allt där mellan. Det slutar nog med att jag ska försöka slänga in ungarna i bilen när jag kommer hem nån dag och susa ner till honom, så man får titta, klämma och känna på saker. Det är också enklare att stå öga mot öga, klämma och fråga.

:good: