Hjälp att välja teleskop.

Post Reply
Magisk
Posts: 4
Joined: 2017-11-04 09:28:11
spamtest: JA

Hjälp att välja teleskop.

Post by Magisk »

Har kollat runt lite tips och trix, behöver studera en hel del mer men inser att här lär finnas gott om experter som kan hjälpa mig på vägen.

Söker ett bra teleskop för framför allt planet observationer som saturnus ringar och månen tex. Nummer två skulle vara att kolla närmare på stjärnsystem som tex pleaderna och liknande men vad jag har förstått kräver det helt olika utrustning.

Har hittat detta teleskop som fångat mitt intresse: http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... -2001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men är ej säker på om det möter mina krav så hjälp tages emot med stor tacksamhet.

Prisnivå är för min budget runt 5000lappen.
EDIT: Kan även tillägga att det är observation som jag är intresserad av och ej foto.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Bengt »

Med den budgeten är det ett bra val för visuella tittar av både planeter och deepsky.

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by anivision »

det finns ett som passar din budget i säljes-sektionen här på forumet:

viewtopic.php?f=32&t=15567" onclick="window.open(this.href);return false;
Magisk
Posts: 4
Joined: 2017-11-04 09:28:11
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Magisk »

anivision wrote:det finns ett som passar din budget i säljes-sektionen här på forumet:

viewtopic.php?f=32&t=15567" onclick="window.open(this.href);return false;
Jättebra tips och hade vart mycket bättre än det tilltänkta, problemet är att jag har allt för långt till skåneland och av förklarliga skäl vill de flesta inte skicka dessa prylar. Har dock inte förhastat mig så jag skall hålla utkik både här och där efter ett bra begagnat som kan toppa det jag initialt hade tänkt mig.

Hur är det med motorstyrning för nybörjaren dock? Läste någonstans på detta forum tror jag att det kunde vara ett rent h-vete att få det och funka som man vill. Men det kanske gällde lite mer avancerade saker.

Mvh Micke.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Jonas »

Magisk wrote: Hur är det med motorstyrning för nybörjaren dock? Läste någonstans på detta forum tror jag att det kunde vara ett rent h-vete att få det och funka som man vill. Men det kanske gällde lite mer avancerade saker.

Mvh Micke.
Hej Micke,

Jag tror det är ett missförstånd grundat på att det i vissa fall kan vara problem att få GoTo att fungera bra mellan dator och teleskop. man behöver dock inte koppla en GoTo-montering till en dator. Om man köper ett teleskop med GoTo-funktion, följer det alltid med en fjärrkontroll och det är mycket sällan det inte fungerar.
Der som kan vara ett problem är ett handhavandeproblem, vilket innebär att man inte ställer in fjärrkontrollen på rätt sätt eller, inför observation, inte ställer in teleskopet på rätt sätt. Allt dessa inställningar finns beskrivet i den instruktion som medföljer ett GoTo-teleskop.

Med detta sagt, tror jag ändå du får mest "ljus" för pengarna om du köper ett dobsonteleskop - men det innebär en annan svårighet - att lära sig hitta på stjärnhimlen.
Om du har en vanlig fältkikare, skulle jag därför rekommendera dig att köpa en enkel stjärnkarta och lära dig hitta på stjärnhimlen innan du inhandlar ett teleskop. Du kan natorligtvis använda båda parallellt genom att först hitta objekten med fältkikaren och sedan rikta teleskopet mot dem. Det kan ge dig en WOW-känsla!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magisk
Posts: 4
Joined: 2017-11-04 09:28:11
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Magisk »

Hej Micke,

Bästa hälsningar

Jonas
Tack för den utförliga informationen den gav mig mer kött på benen. Stämmer nog bra som du säger att jag missförstått det hela.

Jag har dåligt med kikare, har en mini reklam kikare jag fått och den duger inte till mycket.
Men kanske skulle köpa en observations kikare såg de fanns för dryga tusenlappen... Kan det vara något att ha?

Mvh Mikael
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Jonas »

En vanlig 7x50 eller 10x50 duger bra. En vettig sådan kan man nog köpa för runt 500 - 700:-. Dessutom använder du båda ögonen när du använder en sådant och det är ofta mer vilsamt än att använda en fågel- eller observationskikare. Du behöver heller inget stativ till en vanlig kikare.
Titta på denna sida: http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false; Där finns en del vettiga kikare.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magisk
Posts: 4
Joined: 2017-11-04 09:28:11
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Magisk »

Okej perfekt, billigare dessutom. Nu ska jag börja läsa en bok jag kommit över så jag lär mig navigera i skyn, och inte bara kollar på random objekt som jag inte vet vad eller vart dem är så att säga.

Stort tack för all hjälp!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Hjälp att välja teleskop.

Post by Katarina H »

Hej, sent svar men såg denna text och tänkte på dig:

http://www.wwnorton.com/college/astrono ... right.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De pushar lite väl mkt för Sky & Tel-kartorna i texten men lite liknande finns gratis på

http://skymaps.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är inte fel att köpa denna:

https://www.adlibris.com/se/bok/sky-tel ... 1931559317" onclick="window.open(this.href);return false;

då den är både bra och prisvärd och du kan ha nytta av den vilken inriktning du än hamnar inom.

Du skrev att du var intresserad av att se planeter. Saturnur+Juptier ligger inte så bra till att obsa här för tillfället, du får vänta flera år för att de ska hamna bättre till.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Nybörjarfrågor”