Första teleskop!

Post Reply
Jonas S
Posts: 5
Joined: 2015-04-07 15:33:13
spamtest: JA

Första teleskop!

Post by Jonas S »

Hej!


Registrerade mig för något år sedan på detta forum då jag hade tanken om att börja utöva en ny hobby då jag sedan så länge jag kan minnas varit högst intresserad utav Astronomi och även astrofysik.

Sagt och gjort så registrerade jag mig men tyvärr blev det inte något inköp utav teleskop för observationer eller astrofoto, fram tills nu!

Har nu införskaffat mig följande teleskop: http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... 30pm3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Väntar spänt på att detta skall levereras, tillbehör har införskaffats så som både barlowlins och månfilter. Vad anser ni om detta teleskop som ett första?
Vänder mig till er som är mer kunniga och insatta i den till en början smått förvirrande värld av astronomi.

Mitt mål är till en början att fokusera på att lära känna teleskopet ordentligt och orientera mig fram i himlen tills det att jag känner mig mogen nog att övergå till astrofoto och således även införskaffa mer kvalititativ utrustning som matchar mitt behov.

Tar gärna emot nybörjar tips över vad som är bra att tänka på både för observationer men även för astrofoto, nått specifikt jag behöver tänka på gällande mitt teleskop eller framtida val? Länkar med bra information emotses mer än gärna!

Trevlig kväll!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Första teleskop!

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,

Trevligt du ger dig in på astronomins trevliga område med foto dessutom.

Jag kan kanske bidra med ett par sidor med information från min hemsida:

Astronomiskt lexikon:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... onary.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Astronomi relaterade länkar i övrigt:
http://astrofriend.eu/links/links-astronomy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sedan är det bara att ställa frågor så kommer du få många svar här kan jag lova.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Första teleskop!

Post by Torbjörn »

Det ser ut att vara ett riktigt bra val av teleskop. Det kommer du säkert att få många intressanta observationer med.

Här är en bra sida med info om vad man kan se på himlen:

http://www.nak.se/Default.aspx?sida=PaStjarnhimlen" onclick="window.open(this.href);return false;

/Torbjörn :)
Jonas S
Posts: 5
Joined: 2015-04-07 15:33:13
spamtest: JA

Re: Första teleskop!

Post by Jonas S »

Hej!


Stort tack för länkarna, mycket nyttig information och bra översikt över kommande händelser.

Äntligen fått hem teleskopet och första molnfria natten sedan dess, blev en kortare observation såhär på morgonkvisten innan arbetet kallar. Märkte ganska omgående att balansera teleskopet kanske inte var så lätt och korrekt som det tycktes vara mid första monteringen, samt att ställa in siktet. Klart svårare att hitta objekt utan denna än vad man trott även med 25mm utan barlowlins.

Vad använder ni för att finna objekt, böcker och kartor eller appar? Om app, tips på någon bra? Kostnad eller ej spelar ingen roll.

Nästa steg blir att om en månad beställa hem kamera samt diverse filter för att få färg i bilderna vid redigering, vad jag läst mig till så tycks CCD kamera med autoguider vara ett utav de bättre alternativen. Vad rekommenderar ni generellt som ägnar tid pt astrofoto?

Många frågor och fler lär komma! Stort tack för hjälpen såhär till en nybörjare.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Första teleskop!

Post by Bengt »

Denna bok är prisvärd.

https://www.shopatsky.com/jumbo-pocket- ... igodigital" onclick="window.open(this.href);return false;


Ska du fotografera deep sky hade jag nog först sparat till lite bättre montering innan jag lagt pengar på ccd mm.
Lär dig hitta och grunderna först är mitt tips.

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Första teleskop!

Post by ragge »

Hej Jonas,

Mitt grundtips är att försöka hitta andra astro-intresserade att utöva hobbyn med "in real life". Beroende på var du bor så kan du också ha turen att ha en lokal förening inom rimligt avstånd.

Att börja djuprymdsfotografera med en ccd-kamera ihop med den utrustningen och erfarenheten du har nu är nog inte att rekommendera. De kamerorna är ganska dyra och din montering har (såvitt jag kan se) ingen ingång (kontakt) för autoguider, och den är dessutom lite väl klen. Motor finns bara i RA, inte DEC.
Men det du ändå kan göra för att komma igång är att använda monteringen/stativet och teleskopet för att fota Månen. Om du redan har en systemkamera (adapterringar krävs) eller en kompaktkamera (köp ett fäste som håller kameran framför koularet) så kan du komma igång utan större investeringar.

Sedan kan du även testa lite djuprymd. Men utan autoguider, och med den monteringen, så får det bli korta exponeringstider. Träna på att ställa in polinställningen så exakt som möjligt, och hitta rätt balans (dvs lagom obalans). Testa dig fram.
Längre exponeringstider kan du klara av om du monterar kameran direkt på monteringen (utan teleskop) och fotograferar stora objekt som tex Vintergatan med lite kortare brännvidd.

Ang filtren som du nämnde, så är det möjligtvis ett ljusföroreningsfilter som du kan ha nytta av, men vänta med det. Det behövs inte för Månen.

Lycka till med en fascinerande hobby.

Ragnar
Jonas S
Posts: 5
Joined: 2015-04-07 15:33:13
spamtest: JA

Re: Första teleskop!

Post by Jonas S »

Hej!


Tyvärr insåg jag ganska snabbt efter tipsen att jag hamnade i situationen där jag köpt mig utrustning som inte är helt utformade efter min tilltänkta aktivitet, med det sagt betyder det givetvis inte att det är fel utrustning för tillfället då jag har mycket att lära och observationer är lika intressant.

Blir istället till att lära känna teleskopen och navigera mig fram så gott det går ett tag och istället spara ihop till en utrustning som kan byggas på efterhand för just astrofoto, tänker mig ett explorer 150P 750mm/f.5 på EQ3 montering med Goto alternativt explorer 200P 1000mm/f.5 EQ5 montering med Goto.

För månobservationer köpte jag till ett månfilter som jag dock inte hunnit använda ännu, skall dock köpa till som du nämner, diverse tillbehör för att montera systemkameran och börja smått med planeter till en början.
NiboR
Posts: 5
Joined: 2017-05-04 11:09:22
spamtest: JA

Re: Första teleskop!

Post by NiboR »

Hejsan och välkommen! :D I början av sommaren införskaffade jag mig ett teleskop från stjärnhuset också, dock så har det inte blivit så mycket observerade för min del... Men tänkte se till att ändra på det nu till höst!

Jag skulle rekommendera att ladda ner programmet Stellarium.
http://www.stellarium.org/sv/
Ett perfekt program när du har tid över mitt på dagen eller när det är molnigt en kväll.
Den finns även som en app, men jag själv tycker det är lättare att navigera på datorn. Dock så kan den vara väldigt användbar ute på fält, men tänk på att ljuset från din mobil eller padda stör ditt mörkerseende!

Mvh Robin
Jonas S
Posts: 5
Joined: 2015-04-07 15:33:13
spamtest: JA

Re: Första teleskop!

Post by Jonas S »

Hej!


Ytterligare en tanke,
Har nu observerat vid 2-3 tillfällen och börjat finns mer och mer deep-sky objekt som är intressanta. Senast för en liten stund sedan observerade jag (så gott det gick) M57, M51 samt M31 med mitt Skywatcher 130PM f/650.

Nu till "problemet", får ordentligt bra skärpa men ser såklart inte detaljer med 25mm + 2x barlow och vid månobservationer så ser man kratrarna utan några suddiga kanter. Problemet uppstår vid användande utav 10mm + 2x barlow, skärpan blir inte riktigt vad den tycks bör vara, å ena sidan ger det 130x förstoring och kanske inte kan förväntas att se åtminstonde lite mer utav M31 som exempel. Ser M31 mer som en dimma och kan inte urskilja någon mindre detalj eller mittpunkten utav ljuset, det mer utav en dimmig fläck för att uttrycka det någorlunda vid bästa fokus.

Något säger mig att om fokus inte nås ordentligt vid 130x zoom så är något inte helt rätt, sen om man skall kunna urskilja mindre detaljer vid denna förstoring lämnar jag över till er mer vana.
Nanske är det så att 650mm brännvid inte är tillräckligt för deepsky med ett 130PM?
Kvaliteten utav Okularen som möjligtvis sätter stopp? Använder medföljande okular som kostar mellan 250-400 kr, skulle ett Hyperion 7.5mm - zoomokular för 2500kr göra en väsentlig skillnad?

Teleskopet är vid dessa tillfällen nedkyld i ca 1 timme innan användning samt ögonen mörkervanda under denna tid (använder ej telefon eller annst längre innan eller under observation). Runtomkring observationsplatsen är det bäcksvart och närmaste by/centrum finns ca 1.5-2 mil bort.

Har jag lämna ut någon viktig detalj så återkommer jag självklart med detta om mer info behövs.

Bifogar en ungefärlig bild av hur det ser ut med 10mm och barlow vid observation av M31, tagen bild från google. Vid observation är synen något mörkare, ljuset i mitten är inte lika skarpt som på bild.

Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Första teleskop!

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Andromeda är ett av de största objekten på himlen. När man fotograferar och får med de ljussvaga armarna är den ca 3 grader, 6 ggr större vinkel än vad månen tar upp. Med de förstoringar du nämner tror jag du bara ser en del av månen och då även likaså Andromeda. Nu är dock ögat för okänsligt relativt en lång exponerande kamera för att se de yttre delarna.

Nu tittar jag i regel aldrig på objekten så vet inte så i detalj, men de gånger jag gjort något visuellt på Andromeda har det alltid sett ut som en disig färglös fläck.

Men andra gurus här kanske sett mörka stråk visuellt, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas S
Posts: 5
Joined: 2015-04-07 15:33:13
spamtest: JA

Re: Första teleskop!

Post by Jonas S »

Troligen är det då jag som fortfarande har större förhoppningar på vad man kan se visuellt jämfört med vad man faktiskt ser.
Inte att blanda ihop med besvikelse dock då det fortfarande är en upplevelse som är svår att slå även om det är mindre suddiga/disiga fläckar som ses.

Det som fick mig att börja fundera framförallt på om allt stod rätt till är att skärpan avtar så pass väsentligt redan vid 130x förstoring av månen som annars syns väldigt skarpt med kratrar vid 52x förstoring, att detta då skulle påverkat synen av andromeda mer.
Dvs med skarpare fokus att jag kanske skulle kunnat se ljuspunkten tydligare men utan armarna/detaljerade armar. Sådana saker har jag annars läst mig till att det framkommer först vid långa exponeringar redan innan införskaffandet utav teleskop.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Första teleskop!

Post by Torbjörn »

Du bör kunna få bra skärpa vid förstoringar över 130X men ju högre förstoring du använder, desto mer påverkar seeingen (dvs turbulensen i atmosfären) och den varierar från kväll till kväll. Har du förresten kollimerat ditt teleskop? Vid högre förstoringar blir skärpan försämrad om kollimeringen är skev.

Hur bra ditt 10 mm okular är vet jag inte men jag gissar att det är ett sådant 10 mm Modifierad akromat-okular som ofta följer med ett teleskop. De är skapliga men inte fantastiska. En idé skulle kunna vara att åka på en stjärnträff och ta teleskopet med dig så kan du säkert få möjlighet att testa det med några andra okular. Det är bra om man funderar ordentligt innan man springer och köper en massa okular.

Andromedagalaxen ser alltid ut som en diffus stor ljusoval. Man ser inga detaljerade spiralarmar. Vad man däremot kan se vissa bra kvällar är mörka stoftstråk. Man ser på bilden du bifogat att galaxen "tar slut" abruptare uppåt än neråt och om du tittar ordentligt så kan du se att de ligger ett mörkt stoftstråk där och att galaxen fortsätter en liten bit ovanför stråket.

Skall du bedöma skärpa så är det bättre att kolla på månen eller stjärnhopar än på Andromedagalaxen. Den är förresten väldigt stor så använd låg förstoring. Dessutom så är den ett objekt som ser väldigt mycket finare ut från en mörk plats än från ett ljusförorenat ställe.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Första teleskop!

Post by Håkan N »

Jag är rätt ny inom astronomin själv och kan bara ge dig min syn på det hela.

Jag tror det ett bra val som första teleskop du köpte även om jag ser en kikare som enklare att lära sig hitta objekten och skanna runt med.
Men många här i landet inom astron verkar inte gilla kikare har jag insett fast de flesta kommer nog använda det ihop med ett teleskop sen. ( det blir liksom ett måste antingen i kvalitet kikare eller ej )

De flesta köper nåt liknande teleskop du gjort.
( jag gick inte själv den vägen utan satsade på en bra 60 mm kikare med IS och bygger en 18” Dobson med kvalitets delar i egen konstruktion )
Många objekt blir dessutom mycket fina i en kikare oavsett kvalitet, och med lite apertur typ 50 mm ser man många deep-sky objekt och lär sig hitta lätt ihop med en bra app i telefonen.
Större än så i diametern blir på tripod stativ och då försvinner lite av ide’n, men två ögon är trevligt för astro oavsett apertur.
Men jag köpte ett Gitzo stativ till min kikare som jag gillar.
Man kan säga diametern ger nära det dubbla med kikare, så ex 60 mm är över 100 mm apetur.
Extremt trevligt på öppna clusters och ex Andromeda är makalöst.

Jag tycker med kikare får man en bredare vy och även om jag gillar mer än 10x, är 7x att föredra för det ger större vy och enklare att hålla.
Med kring 10x behövs en kikare med stabilisator ( IS ) helst om man vill handhålla och få på marknaden har detta ( rätt dyrt )
Har dock träffat flera med inriktning på astro foto som inte är så intresserade av detta att lära sig himmelen eller ’se’ / ’uppleva’ det fysiskt, så hobbyn ter sig i olika riktningar.
-Du lär ju se vad du själv hamnar ( låt det ta sin tid )
Själv är jag inte intresserad av astro foto utan jag vill visuellt obsa och vill ha rejält med apertur och bra himmel och visste direkt att jag vill åt tekniken och ha riktigt bra optik och är villig att resa.
Svenska förutsättningar är som de är, inte direkt värdelöst men för deep-sky och större instrument vill jag nära påstå det. ( varav få finns i landet pga denna problematik )
Vinterns elände och snö, sommarens ljus och vår och speciellt höst ofta i fukt, så det blir inte många nätter, men ett bra år finns det givetvis nog med tillfällen för att lära sig och se och studera. ( men man kan få kryssa mellan molnen och åka ut vid luckor, och så kan inte jag bedriva min astronomi )
Sen beror det på vad man bor och en liten biltur ger en ofta del gratis magnituder högre direkt.

-Jag tycker det är en bra hobby som man kan lägga sig på många olika nivåer och inriktningar.
Dessutom gillar jag tekniken.


Antar du redan har typ Sky safari och ex Sky & Telescopes Sky Atlas i pocket som blir ett måste och en rödlampa och gärna en SQM mätare att kolla mörkret med.
Att gå med i en klubb är både lärorikt och kul, samt besöka star-partyn, alt resa till astro platser utomlands om man har tid & råd.


Det finns många bra observatörer i landet med ibland blygsam utrustning så himmelen räcker till, men för visuella investeringar på bra optik blir det rent generellt tufft. ( men sånt avgör man ju själv )
Man kan givetvis skåda i ex 8”- 10”- 12” apertur men objekten blir dock minimala, men det gör inte saken till ’man inte ser nåt’, men detta blir en kompromiss för vad man kan bruka där ute mellan molnen i realiteten.

Det teleskop du köpt ligger kring 2.700 kr plus moms och har 5” apertur och de säger ; okularen är ljusstarka och skarpa och monteringen är stabil och motorn i deluxe och optiken superb.
Tja, makalösa överdrifter ; -) men du har nog fått vad du betalat för, men det innebär långt ifrån att det INTE blir ett bra första instrument - tvärtom.

-Köp inga okular till detta teleskop än utan ta det för vad det är och kolla om det är visuellt obs eller foto du vill pyssla med. Många verkar till slut välja har jag insett, men inget säger ju att man inte kan ju utöva båda sakerna.

Du kan lägga in ett ex TV Ethos eller Nikon HW widefield okular ( alt tajtare Delos/Delite eller.. Zeiss som är 3-10 gånger pengarna vad du gav för teleskopet och du blir inte gladare för det ( eller lär dig mer ) men sånt avgör man själv vad man anser det är värt.
Det finns inget okular i världen som hjälper din spegel till en nivå det blir nåt direkt bättre.
Men jag hör om de som har liknande teleskop du har som gillar zoom okular av lite bättre kvalitet. Det kan ju vara värt testa ?
Dom kostar nog inte stora slanten, annars låna nåt om du kan så ser du ju själv.

Vill du in i Dob världen är ju populära storlekar 12”, 16”, 18” och med f/4-5 får man ståhöjd till okularet och ett bra teleskop med kvalitets optik och okular ( bra kollimerat på hyfsad himmel ) börjar man ju se nåt, och om man har bra optik kommer ’kontrasten’.
För mig är kontrast och ”jet-black sky” allt, och utan detta tappar det jag är ute efter.
Ett 20” teleskop ger bra drag och med ståhöjd gäller då f-tal på 3.0-3.5.
Bra teleskop är ex Teeters med ex Zambuto eller Lockwood speglar som är rimliga i pris.
Med långsammare f-tal blir det lite ( mycket ) enklare för spegel tillverkaren men i gengäld på ex 18” och ex f/5 kommer ju då en stege till.

Men får man ’smak’ på detta blir objekten väldigt små i ett ex 12” teleskop och nästa steg blir ju sas 18” och nästa 25”-28”, och det är DÅ det börja hända grejer i okularet..
Vill du ha ett bra 25” teleskop har ju Jorge Peters sitt fina Lomo ( med en Rysk tillverkade spegel i Sitall ) försedda teleskop till salu för ca 30K Euro ( billigt pris då spegeln idag kostar nära 40 )
Men tyvärr på f/4.5, men den är ytterst trevlig att titta i.
Tyvärr ( stege ) samt teleskopet inte tar en paracorr pga för kort L- mått ( diagonal spegeln till std fokus läge ), så det ger lite koma längst ut i kanten på low-power ( men han byggde det för high-power )
Nu pratar vi ex objekt som ex M57 på 600X till över 1.000X om himmelen klarar detta ( 40x/tum ) och då börjar det roliga när dessa mindre objekt börjar fylla okularet.
Ett sånt i alperna eller på exLaPalma..

Ok lite mastigt att köpa Jorges, men beskriver lite sett ur min vinkel från den visuella sidan.
Men en 16” Dob är inte helt fel.
Ex Claes i Stockholm har en Joel-försedd 15.8” på f/4 och den ger trevlig vy med Ethos okular i på många deep-sky objekt, som är rätt kompakt till rimmigt pris om man bygger själv. Men igen, Sverige och denna storlek - det är tveksamt och ovanligt, men bor man på landet och kan rulla ut det från garaget ( alt egen obs plats ) ger ju apertur ’tillbaka’.

Kommer du in på astro foto finns det mycket kunskap du kan få, för det finns många duktiga inom detta i landet.
Du kan ju även köpa in datan och processa själv.
Vem vet, du kommer kanske in på variabler ?

Men du kan lugnt köra ditt teleskop nu ett par år och simma in i hobbyn.
Kör hårt.

Return to “Nybörjarfrågor”