Bra eller dåligt val?

User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Bengt »

Se nedan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Bengt »

Ramla in ett dödsbo igår på Astropixlar köp och säljsidan med ett äldre celestar 8" komplett med wedge och montering för 7000kr kanske nått för dig ?
De har råkat lägga det under en annan tråd (fokuserare till salu)



Bengt
Attachments
IMG_1106.JPG
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Hans Bengtsson »

Mycket har hänt när det gäller teleskop sedan Celestar 8. Här är en tråd om begagnade teleskop av den modellen:

https://www.cloudynights.com/topic/3104 ... this-much/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Xatte
Posts: 9
Joined: 2017-08-13 22:26:10
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Xatte »

Känns som att en Skyliner 250-PX skulle kunna vara ett första steg. den är manuell men det kanske jag kan leva med om jag bara vet hur jag tar reda på vart allt finns på himelen. vad kan man tänkas se i en Skyliner 250-PX(Planeter, Nebulosor, Galaxer, Stjärnhopar, mm)?

eller är det så att den som Bengt postat är bättre val (celestar 8"')?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Bengt »

Som visuell nybörjare är skyliner 250 bättre val anser jag .

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Hans Bengtsson »

Man kan väl säga att en 25 cm Newton inte bara är ett första steg för visuellt observerande utan även ett andra steg och ett tredje osv! Det kommer inte att vara utrustningen som i första hand bestämmer hur många intressanta objekt du kan se med ett sådant teleskop, utan mycket mera vilken tid och energi du lägger ner på att lära dig observera. I all synnerhet som du, om jag förstått saken rätt, har goda förhållanden alldeles hemmavid.

Något som du måste ha är goda stjärnkartor. Sådana finns fritt tillgängliga på nätet, nästan intill det absurda. Exempelvis kan man ladda hem bilder som visar alla objekt (och många många fler) som du visuellt kan se med världens allra största teleskop.

Men man behöver också en översiktlig stjärnatlas, som denna:

http://www.adlibris.com/se/bok/sky-tele ... 1931559317" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligen skulle jag alla dagar i veckan föredra en ny 25 cm dobson (som Skyliner-teleskopet) framför en begagnad 20 cm Celestar vars kondition är okänd.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bra eller dåligt val?

Post by timokarhula »

Exakt ett sådant 25cm SkyLiner teleskop använder jag Down Under och jag är mycket nöjd med den. Under två veckor i februari 2016 observerade jag 100 timmar i bushen.

https://www.cloudynights.com/topic/5266 ... australia/" onclick="window.open(this.href);return false;

Flyger ner igen i oktober.

/Timo K
Xatte
Posts: 9
Joined: 2017-08-13 22:26:10
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Xatte »

Ok nu säger vi att jag kommer köpa SKY-WATCHER SKYLINER-250PX 10 TUM(För det var den som rekommenderades av många) vad behöver jag då köpa mer för att komma igång så lätt och snabbt som möjligt? för att kunna kolla på tex Planeter, Nebulosor, Galaxer, Stjärnhopar osv (om det går vill säga)

Ta gärna med länkar så jag vet exakt vad jag ska kolla efter.


Denna hade jag tänkt då
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 0px-10-tum" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Bra eller dåligt val?

Post by anivision »

Det du kommer vilja ha framöver är nog andra okular, med lite bättre kvalité och vidare synfält, eller kanske ett behändigt zoom-okular. Men för att komma igång behöver du inte så mycket annat än tålamod med att lära dig att hitta.

Något som är A och O är bra stjärnkartor, men detta kan du hitta gratis på nätet. Tar du med dig en laptop så finns t.ex. programmet stellarium.org.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Hans Bengtsson »

Det gäller att ta allting steg för steg. En bra början är att kolla lämpliga Messier-objekt:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Messier_objects" onclick="window.open(this.href);return false;

Messier-objekten finns markerade på den stjärnatlas som jag länkade till ovan, och givetvis på massor av andra stjärnkartor.

Ett objekt som är särskilt enkelt att hitta är M57, Ringnebulosan. Den ligger nästan exakt mitt emellan stjärnorna Beta Lyrae och Gamma Lyrae. Båda dessa stjärnor ser du för blotta ögat, de ligger nära Vega (den mycket ljusstarka stjärna som nu under sensommaren och hösten ligger högt i söder/sydväst).

Du använder sökaren för att ställa in teleskopet på rätt ställe. När du därefter kollar med låg förstoring i teleskopet kommer du omedelbart att lägga märke till den lilla nebulosan. Med högre förstoring ser du den sedan ännu bättre.

Andra Messier-objekt letar du upp på motsvarande sätt, även om alla inte är lika lätta som M57 att lokalisera. Men med lite träning går även detta utan problem.

En sak du behöver är en ficklampa med rött sken, det ska vara rött för att mörkerseendet inte ska förstöras. För egen del har jag alltid använt cykelbaklykta, fungerar utmärkt och kostar bara några tior.

På sikt kan du också vilja ha bättre okular, de som följer med ett teleskop är alltid enkla och billiga. Precis som Timo använder jag ett bra zoom-okular (kostar omkring 2000 kr) och för högre förstoringar Baader 5 mm (ungefär en tusenlapp om jag minns rätt). Men det är saker som kan komma efterhand, det viktigaste är att du kommer igång med grundutrustningen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bra eller dåligt val?

Post by AstroFriend »

Hej Pierre,
Nu har du hamnat på ett helt annat spår än vad vi diskuterade i början. Att fota med en Dobson blir mycket begränsad. Den är tänkt för visuellt bruk.

Jag hade en 10" Newton tidigare, i princip samma som du länkar till men monterad i en annan tub, en aluminiumtub. Den kan man montera på lämplig montering och i detta fall behöver du en EQ6 montering, minst! Kostar ungefär 15000kr och det är för att fota.

Vet inte om denna Dobsontub är lämplig att montera på en EQ montering, förr i tiden var de tuberna gjorda i papp.

Hursomhelst, ett jättebra teleskop och det till lågt pris om du skall observera visuellt. Men räkna med att du får sälja det och skaffa nära allt nytt när du vill börja fotografera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Xatte
Posts: 9
Joined: 2017-08-13 22:26:10
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Xatte »

Tack så mycket för alla svar. Jag ska ta mig en funderare på detta och se om jag köper någon.

@Anivision Tack för tipset om annan okular.
@Hans Tack för alla tips om vad man kan kolla på och även boken (och för tipset om ny okular såklart).
@AstroFriend Tack till dig med för alla tips om vad jag behöver när jag ska börja ta bilder. Just nu så är inte det så viktigt vill se om jag har något intresse för detta så vill inte lägga ut förmycket pengar på att köpa utrustning just nu.

@Alla andra som tipsat och kommit med förslag så tackar jag såklart er med uppskattas som bara den. :good: :D

/Pierre
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Hans Bengtsson »

Vill bara lugna dig med att Skyliner-tuben är gjord av aluminium (inte papp!).

Mvh
Hans Bengtsson
Xatte
Posts: 9
Joined: 2017-08-13 22:26:10
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Xatte »

Hans Bengtsson wrote:Vill bara lugna dig med att Skyliner-tuben är gjord av aluminium (inte papp!).

Mvh
Hans Bengtsson
Vad bra ;) tråkigt hade det annars varit.

@Hans Bengtsson fick du mitt pm?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra eller dåligt val?

Post by Hans Bengtsson »

Bra att du påminde mig att kolla mina PM! Är rätt dålig på det. Har svarat nu.

Mvh
Hans Bengtsson