Teleskop till dottern

Post Reply
Mikael P
Posts: 2
Joined: 2017-06-27 18:45:31
spamtest: JA

Teleskop till dottern

Post by Mikael P »

Hej.

Dottern fyller 8 om några dagar och hon har börjat visa ett stort intresse av planeter och andra saker i rymden, speciellt
Saturnus (häftigt med ringarna antar jag).
Så jag tänkte köpa ett teleskop till henne, budgeten ligger på max 2000kr, vet ju inte hur länge intressen sitter kvar i den åldern så bara dumt att lägga flera tusen.

Är lite inne på detta, ska dock inte ta kort utan tanken är att ha min Iphone monterad på den och vi helt enkelt tittar på skärmen. Underlättar ju en hel del om vi ska kolla båda två, om det nu funkar att göra så?
http://m.astro.astrosweden.se/sv/articl ... eraadapter
Vad tror ni, kommer man kunna se ringarna på Saturnus hyfsat bra med den och lite annat smått och gott i solsystemet?
Vill ha ett teleskop som både är lätt att transportera och använda.

Ha en bra dag / Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop till dottern

Post by Bengt »

Visst ser man Saturnus ringar med ett sånt teleskop , har ett liknande instrument liggandes. Tror dock inte det är rätt teleskop hantera på egen hand för en 8 åring . Hade hellre valt ett AZ monterat kanske rentav hellre en med lite större spegel med större ljusinsläpp än detta . Finns en uppsjö med små såna idag som jag tror blir en roligare upplevelse för din dotter under fler år än detta "postorder teleskop ."

Bengt
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Teleskop till dottern

Post by DavidS »

Mycket hellre http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... n-teleskop (eller så spara några hundralappar och ta den billigare 114mm-varianten).

Det teleskopet kommer att vara jättekul flera år framåt, särskilt om man som förälder hjälper till lite att leta objekt. Superenkelt att använda, lätt att flytta rätt tillbehör (kanske bra att komplettera med en bok så småningom). Jätteplaneterna, Orionnebulosan, kul stjärnhopar och kanske om man tar det med ut till landet till och med nån galax.
Mikael P
Posts: 2
Joined: 2017-06-27 18:45:31
spamtest: JA

Re: Teleskop till dottern

Post by Mikael P »

Hej.

Får tacka ödmjukast för svar.

VI drog en roadtrip ner till stjärnhuset i Kivik och det slutade med ett sånt här
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... uoso1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pratade med Rob (eller rättare sagt han pratade) och helt otroligt vilken pedagogisk och trevlig människa det var.

Köpte även till en Barlow x2.

Än så länge har inte vädret varit på vår sida så det har mest blivit att sitta vid köksfönstret och träna på att sikta på trädtoppar
och tv-masten 4.7 km bort

Mvh Mikael
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop till dottern

Post by Bengt »

Blir säkert ett trevligt instrument till din dotter. Har ett likadant och den är väldigt lätt använda .

Håller med Robert på stjärnhuset är mycket trevlig och hjälpsam .

Bengt

Return to “Nybörjarfrågor”