Svårighet att rikta teleskopet

Post Reply
Guran89
Posts: 1
Joined: 2017-06-03 13:02:38
spamtest: JA

Svårighet att rikta teleskopet

Post by Guran89 »

Jag införskaffade nyligen mitt första teleskop (mer korrekt: jag fick det i födelsedagspresent av min flickvän), och har efter många års önskan äntligen tagit tag i att börja titta upp mot himlen. Teleskopet är ett F70076 (det är i alla fall det jag kan hitta på det som skulle kunna vara modellen). Jag trivs väldigt bra med det hittills, men har upptäckt en sak som håller på att driva mig till vansinne, och jag tänkte att någon här kanske har en lösning på det.

Så här ligger det till. Jag hittar något jag vill titta på, exempelvis månen. Jag använder siktet för att rikta teleskopet. Jag drar åt skruvarna lite lagom för att hålla det på plats. Så snart jag släpper greppet om teleskopet flyttar sig det några millimeter upp eller ned (kan inte minnas vilket det var just nu), så att siktet inte alls hamnar där jag ställt in det. Så varje gång jag vill titta på något måste jag försöka ställa siktet lite för högt (eller lågt) och hoppas att siktet hamnar rätt när teleskopet ställer om sig. Det kan ta många minuter att få det helt rätt, och det börjar bli riktigt frustrerande. Finns det något man kan göra för att förhindra det här?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Svårighet att rikta teleskopet

Post by Torbjörn »

Det låter som om det är lite glapp någonstans. Försök och undersök saken i dagsljus, sikta t ex på en mobilmast, TV-mast eller skorsten långt bort och se om det går att meka lite med stativet.

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Svårighet att rikta teleskopet

Post by ragge »

Jag googlade på F70076 och tycker mig se att det är en väldigt enkel/billig konstruktion som håller teleskopet, så det är kanske inte helt oväntat att det rör sig lite när du drar åt vreden på sidorna.
Men ett litet tips kan jag bidra med, som jag själv använder ibland när jag fotograferar med ett långt teleobjektiv på ett vanligt fotostativ :
Placera stativet så att du har ett ben vänt bakåt (mot dig själv) och de andra två framåt. Se till att det bakre benet inte är helt "utvinklat" så kan du finjustera altituden genom att putta till det stativbenet lite med ena foten, framåt eller bakåt. Det går givetvis att utveckla med ett spännband eller likande.
Men det funkar nog bara med måttligt hög förstoring.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Svårighet att rikta teleskopet

Post by Peter R »

Hej,

Är det den här eller liknande modell du har?
I så fall antar jag att du lossar skruv A när du vill höja eller sänka teleskopet och drar sedan åt den när du har centrerat det du vill titta på.
Är det då den åker upp eller ner så att du hamnar fel?
Jag är inte säker men tror att B är gängad så att du kan finjustera upp-och-ner rörelsen av tuben genom att skruva på den.

/*Peter R
Screen Shot-2.jpg
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Svårighet att rikta teleskopet

Post by Gunnar K »

Guran89, först och främst ska du VERKLIGEN visa din flickvän uppskattning för att hon har fått igång dig och gett dig möjlighet att uppfylla din gamla dröm!

Allt du behöver göra nu är att arbeta dig igenom det trassliga nybörjarsnåret...

Jag trodde också först att justerstaven (märkt B i bilden ovan) var gängad. Efter att ha kollat lite andra bilder kan jag dock inte se att så skulle vara fallet. Detta betyder att i stort sett det enda du kan göra med just denna montering är att efterdra alla skruvar och muttrar, se till att benen är utfällda ända tills stagen "tar emot" (med okularhållaren monterad - den hjälper till att stabilisera), och att de tre benen står stadigt mot underlaget.

Teleskopet är ett 76 mm/700 mm Newton-teleskop. Ett sådant ska ha en paraboliskt slipad spegel för att alla från oändligheten inkommande strålar skall brytas i en punkt. Vid enklare teleskop förekommer det att tillverkaren nöjer sig med att använda en sfäriskt slipad spegel (blir förstås billigare), vilket högst sannolikt är fallet här. Detta är visserligen inte optimalt, men gör dock inte alls teleskopet oanvändbart. Nackdelarna är att man får sfärisk aberration och bildfältskrökning, och för att inte felen ska bli för besvärande väljer tillverkare dels att göra teleskopet ljussvagt (liten reflektordiameter i förhållande till brännvidden) och begränsar dess synfält. Med en sfäriskt slipad spegel blir det användbara synfältet litet, vilket man brukar dölja genom att skicka med okular med smalt synfält. Vill dock betona att man mycket väl kan börja med ett sådant här teleskop. Det går att se Jupiter och dess fyra största månar t.ex.

Huvudproblemet med denna kombination är således monteringen. Anledningen till att detta närmast är ett normalt problem med lågpristeleskop är att en montering som "matchar" ett specifikt teleskop vanligen kostar minst 3-4 gånger så mycket. Och då blir det där tillverkaren sparar.

Jag skulle säga att INGEN träffar rätt med det första teleskop man skaffar. Vi måste alla pröva oss fram. Och det som är perfekt det första året kanske inte alltid är så under det tredje.


Enligt min erfarenhet är nedanstående de två vanligaste nybörjarmisstagen:

1) Att köpa en för enkel utrustning. Teleskop som kostar under kanske 1.200 kr inklusive montering i nypris har nära nog alltid för rangliga stativ. Då riskerar man att tröttna för tidigt och tycka att det här med praktiska observationer inte är så mycket att hänga i granen.

2) Att köpa en för fin, stor, tung och dyr utrustning, samt dessutom kanske anpassad för att kunna börja med djuprymds-astrofotografering direkt. Man blir överväldigad av att behöva lära sig allting på en gång. Man tappar sugen. De flesta behöver köra med enbart visuella observationer under de första säsongerna, för att lära sig grunderna. Man behöver hålla ner storlek, vikt och komplexitet i inledningsskedet för att ha kvar tillräckligt med energi för att vilja/orka gå vidare. Utrustningen blir annars ofta liggande kvar oanvänd i skåpet.
De fundamentala grundkunskaperna lär man sig precis lika bra med ett relativt litet teleskop, som inte blir överväldigande ansträngande att forsla ut och in åtskilliga gånger, tills det som i början kändes besvärligt blir till vanor, som inte kräver någon energi alls.


Ett tillägg till råd 1)
Köp inte ett teleskop med en montering som saknar fininställning i de båda axlarna, som du redan har observerat.

Ett tillägg till båda:
Det är MYCKET dyrare att göra nybörjarmisstag nr 2) än nr 1) ...


Till sist, ifall jag hade varit i samma situation som din flickvän, dvs haft obetydliga kunskaper inom stjärnskådningsområdet, och velat ge dig någonting fint och bra, så skulle jag också utan vidare ha valt detta teleskop efter att på deras hemsida läst vad de säger om sig själva och detta teleskop:

* Proven quality
* Thousands of customers Worldwide
* Professional customer support

Stjärngnistrande "alternativa fakta" !

.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Svårighet att rikta teleskopet

Post by Peter R »

Jag trodde också först att justerstaven (märkt B i bilden ovan) var gängad. Efter att ha kollat lite andra bilder kan jag dock inte se att så skulle vara fallet.
Jag tror inte att du kan se detta på bilder för den är enligt mig gängad på insidan, och börjar då bara synas när man har gängat ut den några varv.
Jag hittade dessa instruktioner på snarlika monteringar där det står att det jag hade markerat som "B" är en "Altitude Fine Adjustment Control"
http://www.kasg.org/pdf/All%20About%20T ... atcher.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R

Return to “Nybörjarfrågor”