Grön laser pekare

Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Grön laser pekare

Post by Håkan N »

Jag har inte varit en vän av optiska sökare även om det blir utan batterier på fältet och bibehållet mörker seende.

Jag har svårt att lokalisera mig och de jag tittat i har varit i dålig kvalitet och man står ofta i skum ställning och man får ingen känsla vid en dob.
Jag tyckte Telrden störde mig lite också med sin röda ring även om jag ställer ner ljuset. Även där en skum ställning men man har lokalisering bättre.
I mitt obsande ( lärdom ) jobbar jag med Sky Safari för snabb info men gillar inte slå på telefonen vid själva obset.
Jag tycker allt i datorväg, även i rödsken förstör mörker seendet.
Jag har noterat astro-foto gubbar inte bryr sig om det här utan de kör vitljus men för visuellt DSO gillar man ju inte ströljus sas i nån form.
Men för lärdom är det ju bättre att använda dator/telefon-padda/app på fältet givetvis. Då får man offra lite mörker syn.
Har nu insett dobbar flyttar bilden så framtida obs i dobson blir med förbestämda val med pappers utskrifter och svagt rödljus.
Då kan man enkelt vända papperet och se stöd stjärnor vs lokalisering.
Min tjocka field star atlas ( interstellarum ) jag köpte gillar jag inte alls. För många sidor i upplägg ( och svårt att greppa ) och ingen ’direkt’ förstoring och texten är dessutom otroligt liten vs sökning till rätt sida. Nix, inget för mig. Känns 1800-tal.

På LaPlma fanns det en vissen optisk sökare på Mead 16" dobben med glappt okular och rost på spegeln, typisk.
Tänkte ta med mig min Telrad.
Men såg jag en liten grej och insåg Hosinsky monterat en laser.
Jag frågade Aram om det var lagliga och han sa det var ok. Han sa den var svag och gick kanske 15 meter högt.
Jag har aldrig använt, sett på en grön laser men hört om bus-streck på radion om detta. Rätt allvarligt faktiskt.
Hursom.
Meaden var lätt att svinga och bra i balans. Eftersom man hade ståhöjd svingar man teleskopet dit man vill 360 grader på sekunder.
Sånt gillar jag. Väl dit man vill slog man på lasern i nån sekund max. Välkända objekt och stjärnor var man vid enormt snabbt.
Inga skumma ställningar med nacken och inget stört mörker seende. Väl där hade man låg förstorings okular i, och sedan sökte man objektet och ev bytte okular.
Mycket smidigt.
Ex Eskimå nebulusan fick jag söka ett tag efter, men när jag väl förstått objektets form tog det mig inte lång tid återsöka det.

Jag sökte nu på internet och en grön laser penna kostar ju inte många kronor.
Det finns fästen att köpa dito ( ex en med adapter mot en Telrad hållare ) och man kan enkelt tillverka ett rör med skruvar i själv också.
Ex ; http://www.scopestuff.com/ss_sfind.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

På CN verkar det som i US är det lagligt men är nåt av ett problem ändå.
Har aldrig här hemma nån nämna detta - varför ?

Som sagt, jag gillade arbetssättet.
Men vill inte få problems och vem vet om högt gående plan ?
På CN sa de att dessa går 'miles' upp, inte 15 meter som Aram sa.

Nån med insikt i dess laglighet här, astro use etc.
Som sagt, jag vill vara batteri lös och i mörker ( helst ) men är inte sökar-typen med böjd hals.

Min ide innan om detta vara att ha en kikare vid dobben. Men även om jag är en kikar snubbe är det inte en 'sökare' sas.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Juicy6 »

Jag köpte en på eBay från Kina och den är definitivt inte laglig. Lyser säkert 1000 m och man ser den gröna fläcken hundratals m även i solljus. Så den vågar jag inte använda. Stor som en liten ficklampa, ca 15 cm lång. Men lyser svagare vid minusgrader. Annars egentligen väldigt bra grej, skoj att peta på stjärnor med strålen...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Miska »

Jag har en pennliknande laserpekare från Ebay som jag köpte för resor. Lyser också ca 200-300 meter bort och är skadlig mot ögonen om den riktas där dvs. Sen har jag en annan laser, ett sikte, som jag får definitivt inte resa med då dess räckvidd är långt över 1000 meter, men den syns inte med blotta ögat utan kräver IR-optik för att ses med.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Quilding »

Tillståndet i Sverige kostar 500:- och gäller i tre år. Bara att handla :good: Se Strålskyddsmyndigheten.

/Q
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Martin F »

Bara så att ni vet - det är olagligt bara att inneha de där kraftiga pekarna. Även om de inte används.

Angående tillstånd, är det verkligen så enkelt? Nån som sökt och fått?

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Miska »

Martin F wrote:Bara så att ni vet - det är olagligt bara att inneha de där kraftiga pekarna. Även om de inte används.

Angående tillstånd, är det verkligen så enkelt? Nån som sökt och fått?

Sent from my phone using Tapatalk.
Det är inte direkt så att jag sitter vid datorn och pekar runt genom fönstret med mina lasrar. I värsta fall om jag använder IR-lasern så kan det säga kaboom dit det pekas. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Martin F »

Nej det trodde jag inte heller men som sagt, inte ens innehav är tillåtet. Ifall det var någon som inte hade koll och tänkte beställa.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Miska »

Vad är laser?
Laser är en förkortning av Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation det vill säga ljusförstärkning genom stimulerad strålning.
Ljus finns i olika våglängder. Människan ser det synliga ljuset, med en våglängd på 350-680nm. Laserljus skiljer sig från vanligt vitt ljus (synligt ljus) genom att det INTE är diffust, utan monokromatiskt, av en enda våglängd. Jämför med ljuset från en vanlig hushållslampa där ljuset sprids i alla olika riktningar.
Andra egenskaper som är speciellt för laserljus är att det är parallellt och även koherent vilket innebär att frekvensen är stabil. Ljuset är alltså fokuserat och samlat i ett strålknippe. Tillsammans gör dessa egenskaper att laserljuset har en hög intensitet per tids- och ytenhet.

Är laser farligt?
Man delar in laserljus i olika säkerhetsklasser beroende på effekt och fokus. På varje laserenhet finns tydliga instruktioner på vilken klass lasern tillhör. Latronix AB säljer lasrar upp till laserklass 4 vilka även är farliga för huden.

Är det farligt att lysa med laser på kroppen?
En laser av klass 3R är farlig för näthinnan i ögat. Latronix AB säljer lasrar upp till laserklass 4 vilka även är farliga för huden.

Kan en laserpekare vara farlig?
En vanlig laserpekare (av den typen som finns att köpa i vanliga affärer) är normalt inte farlig för ögat. Det innebär dock INTE att man skall titta rakt in i en laserstråle! Detta eftersom det på marknaden finns billiga lasrar av tvivelaktig kvalitet. Det är inte omöjligt att dessa lasrar är felmärkta!

Vilka våglängder är synliga för ögat?
Ögat kan uppfatta ljus från 350nm (violett) till ca 680nm (djuprött).

Är ögat känsligare för grönt ljus än för rött?
Ja, så är det faktiskt. Ögat är som känsligast för grönt ljus (runt 500nm) och känsligheten avtar ju längre bort från grönt man kommer. Det innebär att en 6mW, 532nm (grön) laserlinje ser ungefär lika ljusstark ut som en 18mW, 638nm (röd) laserlinje.

Vad ska man tänka på när man använder laser?
En laser av klass 3R är farlig för ögat. En laser av klass 4 är även farlig för huden. Under inverkan av optik, till exempel ett förstoringsglas, så kan även en laser av en lägre säkerhetsklass bli farlig. Det är därför viktigt att aldrig låta barn leka ensam med en laser!

Vilken laservåglängd ska jag välja för min kamera?
Det beror helt på kameran. Många CCD-kameror är känsligast för rött (600nm) eller till och med infrarött (högre än 700nm). En del av de nyare kamerorna på marknaden har en känslighet som mer liknar ögats, dvs. är känsligast för grönt. Du kan få mer information från kameraleverantören.

Finns det något sätt att öka signal/brusförhållandet i min kamera/laserapplikation?
Använd ett smalt färgfilter som släpper igenom laserns våglängd men stoppar övrigt ljus.
Läs mer om filter vi erbjuder

Till vad används en modulerad laser?
Med en modulerad laser kan man till exempel styra pulsfrekvensen, dvs. hur lasern tänds och släcks. Man kan alltså på det sättet få den att blinka på önskat sätt. Det är även möjligt att reglera laserns uteffekt från noll- till max.

Källa: http://www.latronix.se/fragor_sve.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Grön laser pekare

Post by Håkan N »

Egentligen är väl det inte särskilt intressant att peka ut med ett ljus när man observerar ( av olika skäl ) men det var så otroligt lättjobbat och snabbt.
Vi pratar sekunder till att vrida en 16" dob och peka in målet.

Är man på LaPalma och obsar var det ok ( verkade det som enl Aram )
Men vad säger Roque gubbarna ?

-Jag ska ringa Kai på Athos i LaPalma och fråga.

Ex Orion säljer grönlaser pekare för astronomi och det verkar lagligt i USA med nåt undantag.
Dessa dom säljer är på 5 mW.

Jag hittade denna, sägs vara laglig. Inget tillstånd på 1 mW och laserklass 2 ( kanske det räcker vs astro bruk )
https://highcap.se/laser/gron-laserpeka ... 01108.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna kräver tillstånd om de ska skicka den och är på 5 mW ; ( laserklass 3R )
https://highcap.se/laser/gron-laserpeka ... 01037.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller denna ; ( mellan 2-20 mW ) Står inget om tillstånd.
https://highcap.se/laser/lasermodul-gro ... 01450.html" onclick="window.open(this.href);return false;
12 x 55 mm och 19 gram. Kan nog byggas in lite trevligt i ett teleskop och användas vid tillfällen.
299 kr.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Juicy6 »

På min står det 20 mW och klass 3a.

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Grön laser pekare

Post by Håkan N »

Det verkar vara vedertaget att använda dessa på teleskop. Hade inte hört nåt om det innan bara, och aldrig sett nån använda det heller.
En sak jag kom och tänka på idag efter att ha läst hur dom fungerar, är vad händer vid temperaturförändring/fukt etc.
Kommer de att fungera lika i siktet ? ( vs längden på strålen.
Antagligen inte och läser nu att problemet med de billigare är att de funkar dåligt vid kallare väder.
Tydligen säljer Howie Glatter också grön laser pekare ;
http://www.skiesunlimited.com/howie-gla ... inter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en som klarar hela ;-) 14 grader C. Dock då dyrare vs de andra.
http://shop.z-bolt.com/Emerald-Galaxy-X ... p_451.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tydligen i bra väder går dessa kilometer upp ( 5mW upp till 12000 foot på bra väder), så det gäller då hålla koll på plan som korsar där uppe..

Tja, alltid är det alltid nåt med allt..
På LaPalma var det kanske 10 grader som kallast i Tijarafe och tror det var låg fukt och strålen sylvass och tappade aldrig siktet.
Antagligen här i minus 25 lär de väl inte funka, men då är jag då inte ute ändå.
Men det finns ju värmeband.

Jag kommer ihåg nu på OSP i Oregon 2015 hade dom en visning om stjärntecken och historik/sägner och han sa då dom hade tillstånd mellan vissa tider att använda den.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by Hans Bengtsson »

Bestämmelsen kring laserpekare skärptes för tre år sedan, och gränsen för tillstånd går numera vid uteffekt 1 mW (tidigare: 5 mW):

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... uari-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bakgrunden till ändringen var en rad incidenter, och dessutom visade det sig att många laserpekare som var märkta 5 mW i själva verket hade en betydligt högre uteffekt än så. Det är inte vad som står på laserpekaren som gäller, utan var och en är ansvarig för det verkliga värdet. Observera också att bestämmelsen gäller inte enbart användning utan även innehav.

Hur svårt det är att få tillstånd vet jag inte.

På svenska stjärnträffar är laserpekare bannlysta. Det finns ju inte heller, tycker jag, någon rimlig anledning för amatörastronomer att medvetet öka ljusföroreningarna genom att vid observerandet använda laserpekare.

De tre saker man behöver för att snabbt och lätt i teleskopet hitta vilket objekt som helst på himlen:

1. Hygglig kunskap om stjärnhimlens utseende för blotta ögat. Det är liksom amatörastronomens verkliga signum.

2. En bra optisk sökare, antingen rak eller vinklad. Det är i sökaren man gör det allra mesta av stjärnhoppningen.

3. Bra stjärnkartor. Finns hur mycket som helst på nätet, mycket av kartmaterialet är gratis och enkelt tillgängligt.

Givetvis kan man även använda goto-system om man så önskar, men man blir då beroende av att tekniken inte strular. Stjärnhoppning fungerar lika snabbt när man blir van. Då slipper man sladdar och batterier och strul, och kan koncentrera sig på observerandet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Grön laser pekare

Post by MikkoK »

En viktig aspekt är just själva effekten som inte alltid är den som utges.
http://www.svt.se/nyheter/laglig-laser- ... ora-ogonen" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Grön laser pekare

Post by hansg »

Har aldrig begripit detta med Laser pekare de ger ju bara en grov inställning, för ljussvagare objekt slår inget en bra optisk sökare, anv en 50 och en 80 mm på mitt teleskop .
h-g
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Grön laser pekare

Post by Håkan N »

Enda nackdelen jag såg med detta var det syns ju var man är/pysslar med, förutom om man också lyckas pajja ögonen på pilot. Inte bra !

Sedan som med allt med batterier är det trassel och nu kom det upp vs temperatur känsliga vs strålens gång.
Att man åstadkommer ljusföroreningar låter överdrivet när man använder den i enbart sekunder.

Jag vet inte hur det är på Svenska star-partys men i USA kör dom med bilar med helljuset på natten igenom och pannlampor i vit-ljus.
-Det är väl då att ljusförorena om nåt !
Men det går inte att stoppa detta för gäster utan insyn i hobbyn är välkomna och folk ska till hotell, matfolk ska hem, nya utövare kommer in osv och är det 5-1.000 pers.
Take a wild guess..
Även om det är säg 800 betalade är det inte 800 teleskop ute och många har Go-To, Telrad mm så himlen skulle aldrig bli helgrön..
Så vad skulle en string grönljus nån sekund ändra. Inget.
Hur nån får för sig att astro fota på dessa träffar är för mig en gåta mer än lära sig trix etc av andra och umgås.

Ang ljusförorening.
Sahara Sky hade långt ner i Saharas öken givetvis en väg bredvid och en irriterande lampa intill hotellets väg in. Matgäster kom in till hotellet med ljus rakt mot en.
Tja så är det.

Jag gillade dock arbetssättet med lasern och läser nu att flera jobbar så. Jag fick då ingen nersatt mörker seende ( nåt jag inte gillar när jag obsar privat )
Jag har inget emot en Telrad men gillade inte alls ringen i rött och en dålig nack-ställning.
Nåt jag inte förstår mig på är optiska sökare !
Jag får ingen överblick och knepig ställning.
På många dobbar är de dessutom uselt placerade.

Jag gillar kikare och jag gillar snabbheten med dom. Fira upp den och glädjen hitta/se objektet och förundras lite.
Så vill jag jobba med en dobson också.
Hans sa, ; de är inte exakta.
-Tja när man står i natt himlen och de är inställda bra mot ett objekt är man ju där på sekunder ( om man vet vad man ska )
Det vet man genom id’e på objekt innan obset eller pappers kartor med sig ut. ( alt Sky Safari på en padda ) Jag gillar pappers kartor.
Sedan väl i regionen har man låg förstorings okular i. Är man i området ser man rätt bra i ett Nagler 31 eller Ethos 21.
Objekt som M27 i storlek etc tar ju sekunder att hitta på detta sätt om natten är hyffsad.

Jag tror jag gillade iden vs man vrider dobben dit man vill med båda händerna ( som en kikare ) och har synen uppåt och ser vidden.
Med en lätt hanterlig dob var det skrattretande kul mot att stå böjd och tittandes in i en sökare.
Flera har sagt till mig de använde just sina low-power okular till det, och använder inte 'sökare' alls.

Jag var nyligen i ett teleskop med rödpunkt sökare och optisk sökare och vi fick fajtas en hel del och delvis på stege. Det var då jag insåg det enkla läge jag hade på LaPalma.
Jag har ett Push-To ( Astro Device ) men kommer inte att använda/montera den.
Hade långt innan jag hade en susning om nåt inom astro att jag ville söka manuellt och ha stor aperatur och vara portabel.
-Hade nån magkänsla på det.
Inser nu när jag vet det finns Go-To to etc att det är då inget för mig. Likaså stegar vs större teleskop.
Stor apratur medför problems, visst, men det är en kompromiss, men iden gäller än för mig.
Men såg på LaPalma hur snabbt man kan ha en 20" dob ur en vanlig liten bil och ’up-running’ utan stege och hur lätt manövrerat det kan vara.
Ok har man en plywood kommod på f/5-6 och 150 kg är caset annorlunda.

Idag finns det justa moderna lösningar i konstruktion och extrem låg vikt.
Vem vill inte ha aperature men få vill ta priset, men det förstår jag när jag ser teleskopens konstruktioner, från förra århundradet.
Det är som en formelbil idag skulle byggas som på 20 talet ;-))

Och lasern är väl rätt modern och liten och lätt, och jag gillade verkligen metoden.
Kanske inte andra.

Men att man ljusförorenar på star-partys håller jag inte med om. Men 'om' jag har en sån kommer den användas privat.