Teleskop under 3000:-

mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej igen! :)

Jag tar mig friheten att ställa ännu en teleskop-fråga om det går bra.
Är det någon här som har erfarenhet av följande teleskop (Bresser Pollux 150/1400, 6")?

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... ux150.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har ju redan fått teleskop-tips här, men tänkte det kunde vara värt att fråga eftersom det för tillfälligt är ganska mycket billigare.
Har läst om det lite men får ingen tydlig bild över om det är köpvärt eller ej. Vissa menar att specifikationerna får köparen att tro den verkar bra, men att kvalitén inte är något vidare, vilket man märker då man börjar observera.

Vill som sagt vid rätt förhållanden helst kunna se planeters detaljer som band/ringar/polarregionen etc, gärna så tydligt/nära och stort som möjligt. Vill inte vara naiv heller och förvänta mig för mycket. Har förstått att det är många saker som spelar roll och att det är svårt att få det riktigt bra på denna prisnivå (men blev lite intresserad då jag såg att det var en 6", 1400mm brännvidd, och att den kostade 3,5K från början).

Mest är jag nyfiken på om någon har/har haft en likadan och är nöjd? Känner samtidigt att det inte är värt ett köp om inte skillnaden mellan den och min Skyhawk 114 är betydligt mycket större.

Tack på förhand!
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Miska »

Teleskopet må ha mycket brännvidd, men bländaren är inte optimal. Du ser månen bra, men bortom det blir det svårare.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Det är inget teleskop jag skulle rekommendera. Det är inget äkta Newton-teleskop utan ett Bird-Jones. Sfärisk spegel, och sedan försöker man minimera bildfelet genom att sätta in en inbyggd Barlow-lins. Ingen lyckad uppfinning. Jag skulle välja vilken 6-tums äkta Newton som helst framför ett Bird-Jones.

Mvh
Hans Bengtsson
mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Ok, tack! :) Bra att veta.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by nilsolof »

Till saken hör att ditt Skyhawk 114 också är ett Jones-Bird (om Bird eller Jones står först varierar!). Jag har inget sånt teleskop men du kan läsa (och googla):
viewtopic.php?f=22&t=9787&p=44970&hilit=bird#p44970" onclick="window.open(this.href);return false;
för fler åsikter. Där sitter alltså en extralins som är tänkt att korrigera för den sfäriska spegelns aberration, och fördubbla den effektiva brännvidden (en negativ linskombinationdet är alltså INTE en Barlowlins, inte ens en Smythe-lins - utan en Jones-Bird-lins!). Har du en tub som är mycket kortare än uppgiven brännvidd (ungefär hälften) så är det förmodligen ett sånt teleskop.

Nils Olof

(PS Skyhawk 1145p ser inte olik ut, men har parabolisk spegel med 500 mm brännvidd).
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Bengt »

Precis så är det Nils Olof !
Finns två modeller . 1145p är parabolisk . Frånsett att den har mer oplant bildfält än man hade önskat den hade varit så är den riktigt skarp tycker jag om man nöjer se med de ljusstarkare objekten messier objekt . Med plössl okular är det dock inget problem .
Skulle jag köpt till ett barn eller haft som reseteskop är de inte helt fel . Sägas ska är att jag inte använder den med det stativ spm följer med utan satt min i en dobson vagga .Som insteg teleskop funkar den men 6" och större är nog bättre satsande pengar på en Newton för en som ska ha ett instrument med mer bredd .
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Ja, Skyhawk 1145p är ett helt vanligt klassiskt Newton-teleskop (f/5), medan Skyhawk 1141 är ett Bird-Jones-teleskop (f/10). Således två helt olika teleskopmodeller trots att namnen är förvillande lika. Det kan nog vara frestande för en nybörjare att välja Skyhawk 1141, som dels är billigare (på AstroSweden 1795 kr jämfört med 1950 kr för Skyhawk 1145p), dels har dubbelt så lång brännvidd.

Men det finns alltså en mycket tydlig anledning till att Bird-Jones-teleskopet är billigare! Jag skulle för egen del inte kunna tänka mig att köpa ett sådant, utan skulle då satsa på Skyhawk 1145p istället. Det är förmodligen ett helt prisvärt instrument.

Rent optiskt/teoretiskt är förstås korrektorn i ett Bird-Jones-teleskop inte samma sak som en klassisk barlowlins. Men den kallas ofta "built-in Barlow" (inbyggd barlow) eftersom funktionen att förlänga brännvidden är mycket likartad det som en barlow gör, en funktion som är välkänd bland amatörastronomer.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Miska »

Jag håller med de övriga som redan nämnt att skaffa en Dobson 6" alt 8" för en tusing mer.

6" Dobson: http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... 150P1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
8" Dobson: http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... -2001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by nilsolof »

Man kan kanske uttrycka det: ett Newtonteeskop har en parabolisk spegel, ett Jones-Birdteleskop har en sfärisk spegel och en diabolisk korrektorlins.

En Newton med kort brännvidd (f/4.4 för 114) ställer lite mer krav på okularen, de medföljande okularen är (förstås) av enklare beskaffenhet med hyggligt centrum men sämre periferi (inte så mycket pga spegelns coma, inte heller bildfältskrökning, men lateral astigmatism i okularet, med den rätt trubbiga ljuskonen) och bättre okular kan nog göra tydlig skillnad. Men det större bildfältet kan nog ses som fördel - hög förstoring ordnar sig alltid.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Bengt »

Nu finns det ju även sfäriska teleskop som inte är av Bird Jones också .

Denna tub har fått gott rykte oförtjänt eller inte vet jag inte . Men frågan är om att den är sfärisk har så jättestor betydelse på denna brännvidd. F8 ?

Är det någon som sett i denna lilla bärbara dobson ? Den verkar vara lagom storlek för barn/nybörjare som vill ha lättvikt att både bära ut och handha .( Totalvikten är hälften av vad en 6" dobson väger )

http://eu.telescope.com/catalog/product ... -prodimage" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by nilsolof »

Bengt,
det är ju en spegel på f/4,4 (Skyhawk 114) vars sfäriska aberration skulle kompenseras - inte obetydlig med så kort brännvidd! Men en sfärisk spegel på 1000 mm och f/8,8 hade varit tillräckligt nära parabolisk för att fungera bra utan diabolisk korrektorlins.
Den lilla Orion du länkar till är förmodligen utmärkt optiskt, men den har sfärisk spegel! Men ingen vinst i aperturen för trådstartaren (även om inköpspriset klarar sig just). Rättvändande om än liten sökare, verkar avancerat.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Jag läste i ett annat forum om bästa sättet att göra sig av med ett Bird-Jones-teleskop: kasta det nedför hög bro, ge det till förre chefen, osv, osv. Detta i huvudsak pga besfär med att kollimera. Man skulle därför kunna kalla korrektorn i teleskopet diabolisk, dvs "jävelusisk" (Knut Lundmarks favorit-ed).

Men annars har jag inte hört talas om diabolisk korrektor ... ett snabbförsök att googla gav inget svar. Så jag undrar nyfiket vad diabolisk betyder i det sammanhanget. Nästan så jag misstänker ett litet språkligt skämt ... men jag vet alltså inte.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Håkan N »

Köp en bra kikare istället '-))
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Jonas »

Hans Bengtsson wrote: Men annars har jag inte hört talas om diabolisk korrektor ... ett snabbförsök att googla gav inget svar. Så jag undrar nyfiket vad diabolisk betyder i det sammanhanget. Nästan så jag misstänker ett litet språkligt skämt ... men jag vet alltså inte.

mvh
Hans Bengtsson
Tror aldrig Nils-Olof skulle skämta om något så ohyggligt som ett Bird-Jones, Eller hur Nils-Olof? :D ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej!
Tack så jättemycket för alla svar! Visste inte att det var ett Bird Jones innan. Kanske det delvis kan förklara svårigheterna med att se planetdetaljer då? Tror jag kommer fortsätta att försöka lära mig ännu mer med mitt nuvarande innan jag köper nytt. Vill ju verkligen ha ett teleskop som man kan se fina detaljer på planeterna med. Känner hittills (efter mycket läsning, reviews och jämförelser) att det nog faktiskt blir en Skyliner 8" vid nästa köp. Så tack så mycket för tipsen om den! Har lärt mig bra mycket mer nu efter att jag skrivit ned mina frågor här. Tack för det! :)