Teleskop under 3000:-

mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej!
Jag är nybörjare på allt inom ämnet. Har skaffat ett Skywatcher Skyhawk 114 teleskop. Tycker det gav fina bilder av månen men hade ändå väntat mig något bättre av Jupiter och Mars - då det på stjarnhuset.se står att man ska kunna se polartäcket på Mars och Jupiter större än månen sedd med blotta ögat (och det inte ens högsta förstoring)
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... awkat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lät jättebra tyckte jag och billig peng för allt det där. Kanon på månen, men blev som sagt lite besviken på kvaliteten vad gäller observation av planeterna.
Hur som helst..! Har haft kul med mitt Skyhawk 114, men nu känner jag mig snart redo att köpa ett bättre teleskop för en slant helst under 3000:-.

Jag undrar därför följande:

1. Vilket teleskop rekommenderas om jag vill kunna se Jupiters band, mars yta med polarregion samt Saturnus ringar? Jag känner mig inte redo för astrofotografering ännu.
2. Kan jag köpa något/några tillbehör till min nuvarande Skyhawk 114 för att kunna se Jupiter/Mars/Saturnus ännu bättre? - I så fall vad?

Tack på förhand!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Torbjörn »

Jag har ingen egen erfarenhet av det teleskop, Skywatcher Skyhawk 114, som du skriver om men jag tycker nog att du skulle kunna se de objekt du nämner rätt bra med det under förutsättning att det är kollimerat, nedkylt till omgivningens temperatur (borde gå skapligt fort) och att det är hyfsade förhållanden i atmosfären.

Det är dock viktigt att en planet får komma upp en bit på himlen innan man observerar den, annars brukar det alltid se skakigt och suddigt ut.

I fallet Mars så är den dessutom så liten just nu att det antagligen är svårt att se några detaljer även med ett större teleskop. Den blir större 2018 men då står den rätt lågt över horisonten i söder.

Saturnus ringar brukar man alltid kunna se om Saturnus har kommit upp en bit över horisonten men Saturnus kommer att står lågt i många år framöver tyvärr så den ser lite skakig ut men kan vara rätt fin i någorlunda låg förstoring ändå. 90-100X?

Satsa på att titta på Jupiter istället, titta dag för dag och jämför resultaten, bältena och kanske den stora röda fläcken borde synas om den är på "framsidan"

/Torbjörn :)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Miska »

Prova använd 2x Barlow-linsen så blir brännvidden det dubbla.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Detta teleskop har säkert en betydligt större kapacitet än det teleskop du redan har:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... 150P1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Bengt »

Jag har ett likadant teleskop som jag köpte mest för att se och jämföra med lite större . Klart bättre än jag förvänta mig och skapligt nybörjarteleskop.

Tror du ger upp lite för snabbt . Du ser alla messier objekt med det teleskopet ,Saturnus ringar och en hel detaljer på Jupiter . Mars är som näms lite för liten just nu, ,men helt klart är Hans Förslag på teleskop ett klart bättre förslag på teleskop


Bengt
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by OlleEriksson »

Hej

Jag tänkte bara ge dig min bild av hur det är att observera. Nu har jag haft ett större teleskop (20cm spegelteleskop) så jag vet inte riktigt vad man har att förvänta sig i ett mindre (även om många planetteleskop är av mindre refraktor-typ). Men.. det är ju en del som ska stämma för att man ska kunna se optimalt, och jag kan tänka mig att en del nybörjare blir besvikna. Inte bara att det ska vara sjärnklart, man ska också ha en mörk himmel (kanske inte lika viktigt för planeter iofs), men luften ska vara stabil, teleskopet ska vara kollimerat och nerkylt. Men den viktigaste aspekten tror jag har att göra med hur duktig man själv är på att observera avslappnat. Jag observerade en del för många år sedan, och har nu tagit upp det igen. Jag var ute med min fru igår och skulle visa mars tex. Och det var en del saker som inte stämde, vi saknade en skruvmejsel så jag kunde inte kollimera teleskopet ordentligt, mars hann hamna lågt över horisonten innan vi kom igång, teleskopet var förmodligen inte nerkylt, telelskopet (hemmabyggt) är inte riktigt balanserat och så fort vi skulle byta okular blev det baktungt och man var tvugen att hålla i det, och framför allt, jag/vi saknade det där lugnet som krävs för att verkligen kunna se nånting. Så det blev inget bra alls.

Dessutom, varje gång jag tog över okularet efter min fru var fokuset helt galet inställt. Jag tror hon spände ögonen så mycket att hon fick korrigera fokus way off. Bara det att kunna observera med avslappnade ögon, att inte glömma bort att andas, att "skaka av"/svepa blicken avslappnat över synfältet lite då och då, att uppfatta de sekund-ögonblicken då luften helt plötsligt stannar upp, det tror jag gör den riktigt stora skillnaden. Sen när väl allt det där stämmer, då drar molnen in. ;) Det *är* svårt att observera, och att hitta objekt på stjärnhimlen för den delen, men det är lite det som är charmen för min del iaf.

Vad jag försöker säga är att teleskopet är en del, men det är mycket annat som också ska stämma. Jag vet att jag kan få mycket mycket bättre resultat med mitt teleskop än jag lyckades med igår. Och jag behöver själv en revansch på mars känner jag.

Med det sagt, om du känner att det är dags för ett annat teleskop, så tycker jag att du ska skaffa det!
mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej, hej!

Tack så jättemycket för alla synpunkter och bra rådgivning! Kanon! Har börjat sätta mig in i det hela mer och mer, och märker att jag hade alldeles för dålig kunskap från början. Tur att det finns astronomiforum där man kan ställa sina frågor och få bra tips och svar innan man gör något förhastat :) . Glömde förresten säga att jag är ny på forumet. Skyhawk 114 är det enda teleskop jag ägt.

Intressant att så många saker spelar så stor roll. Jag hade ingen aning om att det påverkar om teleskopet inte är i samma temperatur som omgivningen.
Hur stor roll spelar det? Hur länge brukar man behöva vänta tills det är tillräckligt nedkylt/anpassat efter temperaturen? (som sagt, jag är väldigt mkt nybörjare på det här). :D

Vad gäller observationen av planeter är mitt problem att de blir för ljusa - ser ut som stora ljusa stjärnor. Jag kan urskilja olika färger men inte se några mönster/band och andra detaljer (brukar använda 10 mm eyepiece + x2 barlow). Kan jag göra något åt detta? Ni har gett mig många bra tips så anar att svaren kan finnas i dem. Jag kommer såklart prova ännu fler tillfällen nu för att se ifall det hjälper, men vill ändå försäkra mig om att jag inte missat något mer. Är det t.ex. en idé att skaffa något filter för att dämpa ljusreflektionerna?

Kollimering visste jag ingenting om, men har börjat sätta mig in i det mer nu. Förstår det som att man behöver kollimera det då och då, även om det redan var gjort före jag packade upp det ur boxen.
Hur ofta är det vanligt att man behöver kollimera? Antar att jag förr eller senare få skaffa en "laser collimator" för detta. Har just börjat kolla instruktionsvideor på hur det fungerar.


Tack igen alla! Har lärt mig mycket nytt. Jag känner för att ge min Skyhawk fler chanser innan nästa köp - så jag kan prova mig fram lite till och lära mig mer. Skyliner-teleskopet som du länkade till verkar ju intressant då, Hans! Har kollat på det lite innan, så tackar för tipset! :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Torbjörn »

Nedkylning av teleskop beror av hur stort teleskopet är och hur stor skillnad det är mellan inne-och utetemperaturen.

I den här tråden kan man se bilder av ungefär hur det ser ut när man har ett icke nedkylt teleskop och har skruvat en stjärna ur fokus:

http://www.cloudynights.com/topic/55248 ... sct-image/" onclick="window.open(this.href);return false;

Min vilda gissning i det här fallet är 30-60 minuter... Det spelar rätt stor roll för man får dallrande luftskikt ovanför spegeln om den är varmare än omgivningen.

Om du använder ett 10 mm okular och en 2X barlowlins så får du 200X förstoring. Det är rätt mycket på planeterna, kräver bra kollimering och bra förhållanden för att bli skärpa på det. Testa istället med 10 mm okularet utan Barlowlins, det ger 100X förstoring och då är det inte så himla känsligt för turbulens i atmosfären. Prova!

Du borde inte behöva något filter just nu för planeterna, vänta med det. Skulle vara för Venus i så fall...prova med ett månfilter i så fall. Lägg inte en massa pengar på filter just nu.

Kollimering...varierar hur ofta man måste göra det. Min lättviktsdobson får jag kollimera varje gång men den plockar jag ju i bitar varje gång. Ditt teleskop har en fast tub, men jag skulle tro att du behöver kontrollera kollimeringen regelbundet, och lita inte på att den är 100 när du köper den. Tänk på att den har skickats långt i en låda som har skakat en del.

Skriv gärna mer om saker du undrar över.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Katarina H »

Halloj! Skyhawken du har har även jag. Jag tycker skyliner 8" dobson är drastiskt mycket bättre - på många punkter. Mitt 1a teleskop för flera år sedan var ett felköp och tyvärr tog det en cirka 10 år innan jag i kölvattnet av ångesten över felköpet skaffade skylinern (8"). Nu tar jag lite lättare på det och kallar det lärpengar. Jag skulle inte gå en mm under 8" (nej inte 6" heller) om jag som nybörjare ville få se något av värde. Ju nyare man är i gemet desto större diameter behövs för att se saker eftersom syncentrum är otränat att se objekten. Du får väl många olika råd här i tråden men detta är mitt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Martin F »

Jag låter frontlocket sitta kvar och öppnar bara ett av de små hålen i locket på mitt 150-PDS när jag tittar på Jupiter. Det blir som att blända ner ett objektiv. Annars ser jag också bara en ljus fläck.

Sent from my phone using Tapatalk.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Om du vill ha ett för visuella studier synnerligen prisvärt teleskop och inte behöver flytta runt det så mycket:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... r-200.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Betydligt dyrare än 3000 kronor men billigt i förhållande till vad du får.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Teleskop under 3000:-

Post by magnahrl »

Hej Mickemacken!

Välkommen till astronomi hobbyn och AT. Jag har hållit på i väldigt många år med visuell astronomi. Äger och har ägt alla teleskopsystem; newton, refraktor, maksutov och sct. Möjligen kan jag bidra med något råd?
Tyvärr är det så att hitta ett bra teleskop & montering för under 3000:- är väldigt svårt om man inte har tur att hitta något på beg. marknaden. Inom din budget håller jag med Hans att en Skyliner 150P är det bästa valet. 6" Newton med f8 fokalförhållande är ett bra optiskt system därför att det inte kräver dyra okular, sällan kräver kollimering och när det behövs är det lätt gjort. Relativt snabb nedkylning 6" f8 Newton är ett klassiskt amatör teleskop som (givet god optisk kvalitè) kan ge väldigt fina bilder, knivskarpa bilder av stjärnor och planeter. Om du köper en Newton glöm inte att även inhandla en laserkollimator. Detta teleskop kommer på en Dobsonmontering vilket innebär man måste följa objekten "för hand". Något jag inte gillar men det är såklart min högst personliga åsikt. Det ser också ut som detta teleskopet har besvärande liten höjd över marken, speciellt om man ska titta på lågt stående objekt. Så om jag ska tro något är detta teleskopet optiskt säkert helt utmärkt men kanske lite obekvämt att använda? Skulle du kunna skjuta till någon 1000 lapp så för all del köp 8" f6 varianten som Katarina föreslår.
Själv har jag bl.a. en 8" f6 Newton från engelska Orion Optics UK på en ekvatoriell montering (CG-5) och jag kan bara säga wooow om optiken. Man blir glad i natten :)

Som du läst här tidigare så står tyvärr planeterna illa till från våra breddgrader sett. Förutom Jupiter men tyvärr är den nu också på väg söderut. Ok denna säsongen men sedan tar det några år innan den kommer upp i höjd för riktigt fina obs möjligheter igen. Saturnus är ett sorgligt kapitel som just nu står väldigt lågt. Tar många år innan den är på anständig höjd över horisonten id opposition igen.
Men det finns så mycket annat intressant/vackert på himlen att se än planeterna...

Slutligen kan jag inte nog poängtera betydelsen av träning vid okularet. Att se en fin detalj på exv. Jupiter eller få syn på en ljussvag galax. Det är inte som att titta på TV eller ens på en fågel med fältkikare. Erfarenhet, tålamod och träning behövs. Men det kommer med tiden och det är fascinerande när man märker att man ser mer och mer över tid med samma teleskop. Försöka teckna av det man ser hjälper också på skickligheten.
Alldeles slutligen: Ha det alltid bekvämt vid teleskopet och varma kläder är ett absolut måste. Annars tröttnar man fort.

Lycka till och fråga på!
Magnus
mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej!

Jag har försökt mer nu med min Skyhawk. Tidigare har jag bara placerat ut teleskopet och försökt titta utan nedkylning. Det blev mycket bättre bild nu. Väntade ca 40 minuter nu innan jag körde igång, samt att jag bara tog bort det lilla locket som någon tipsade om. Betydlig skillnad. Blev mycket bättre än tidigare gånger jag kollat! :)

Finns det någon som helst risk med kylan om man är ute länge (för teleskopet alltså ;) )? Kan speglarna spricka, etc?

Kul! Ska prova ännu mer, sedan får jag nog snart försöka mig på kollimering. Det verkar ju ändå, oväntat nog, något enklare än vad man kunde förvänta sig. Lite läskig känsla att ändra på speglarna så här på förhand ändå, haha. Sedan var det ju lite synd det där med Saturnus! Hur många år tror ni det kan röra sig om innan den kommer på bättre höjd igen, på ett ungefär?

Stort tack för råden, allihop! :good:
mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Glömde förresten tillägga att jag tyckte mig kunna se Venus som en halvformad ljus skiva när jag provade under dagarna! Oavsett så var det som sagt bättre nu. :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Katarina H »

Saturnus tar ca 30 år att röra sig ett varv relativt oss och ligger i Skorpionen nu så om drygt tio år kommer den till Fiskarna som väl är lite bättre för oss här uppe i norr. Bedrövligt. Saturnus är nog något som kan få många oinitierade att bli intresserade annars. Men vi får ha tålamod....

Kul att du verkar ha fått lite bättre ordning på "hawken" nu :good:

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob