Teleskop under 3000:-

mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hej!
Jag är nybörjare på allt inom ämnet. Har skaffat ett Skywatcher Skyhawk 114 teleskop. Tycker det gav fina bilder av månen men hade ändå väntat mig något bättre av Jupiter och Mars - då det på stjarnhuset.se står att man ska kunna se polartäcket på Mars och Jupiter större än månen sedd med blotta ögat (och det inte ens högsta förstoring)
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... awkat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lät jättebra tyckte jag och billig peng för allt det där. Kanon på månen, men blev som sagt lite besviken på kvaliteten vad gäller observation av planeterna.
Hur som helst..! Har haft kul med mitt Skyhawk 114, men nu känner jag mig snart redo att köpa ett bättre teleskop för en slant helst under 3000:-.

Jag undrar därför följande:

1. Vilket teleskop rekommenderas om jag vill kunna se Jupiters band, mars yta med polarregion samt Saturnus ringar? Jag känner mig inte redo för astrofotografering ännu.
2. Kan jag köpa något/några tillbehör till min nuvarande Skyhawk 114 för att kunna se Jupiter/Mars/Saturnus ännu bättre? - I så fall vad?

Tack på förhand!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Torbjörn »

Jag har ingen egen erfarenhet av det teleskop, Skywatcher Skyhawk 114, som du skriver om men jag tycker nog att du skulle kunna se de objekt du nämner rätt bra med det under förutsättning att det är kollimerat, nedkylt till omgivningens temperatur (borde gå skapligt fort) och att det är hyfsade förhållanden i atmosfären.

Det är dock viktigt att en planet får komma upp en bit på himlen innan man observerar den, annars brukar det alltid se skakigt och suddigt ut.