Teleskop under 3000:-

mickemacken
Posts: 8
Joined: 2017-01-02 20:48:31
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by mickemacken »

Hans Bengtsson wrote:Jag läste i ett annat forum om bästa sättet att göra sig av med ett Bird-Jones-teleskop: kasta det nedför hög bro, ge det till förre chefen, osv, osv. Detta i huvudsak pga besfär med att kollimera. Man skulle därför kunna kalla korrektorn i teleskopet diabolisk, dvs "jävelusisk" (Knut Lundmarks favorit-ed).

Men annars har jag inte hört talas om diabolisk korrektor ... ett snabbförsök att googla gav inget svar. Så jag undrar nyfiket vad diabolisk betyder i det sammanhanget. Nästan så jag misstänker ett litet språkligt skämt ... men jag vet alltså inte.

mvh
Hans Bengtsson

Haha! :D Tror jag skippar det där med att kollimera min nu. ^^
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by nilsolof »

Jonas wrote:
Tror aldrig Nils-Olof skulle skämta om något så ohyggligt som ett Bird-Jones, Eller hur Nils-Olof? :D ;)

/Jonas
Naturligtvis! Ingen allmänt vedertagen term (än), men med tanke på spegelformen hade jag närmast tänkt det som ett slags beskrivande sfärord.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Hans Bengtsson »

Det ska dock i ärlighetens namn påpekas att ett teleskop inte nödvändigtvis behöver upplevas som jättedåligt bara för att det är av typen Bird-Jones. Här finns lite blandade omdömen:

viewtopic.php?t=10174" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Miska »

Lånar tråden..
Nån refraktor / reflektor som är resevänlig som man kan ta med på flyget utomlands som inte kostar skjortan och fungerar för foto?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Teleskop under 3000:-

Post by Martin F »

Jag skulle säga Skywatcher 130PDS. Refraktorer som är bra till foto är tyvärr dyra, men en liten triplet är ju mer resevänlig.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Teleskop under 3000:-

Post by nilsolof »

Hans Bengtsson wrote:Det ska dock i ärlighetens namn påpekas att ett teleskop inte nödvändigtvis behöver upplevas som jättedåligt bara för att det är av typen Bird-Jones. Här finns lite blandade omdömen:

viewtopic.php?t=10174" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Beträffande kägelsnitten: den alldeles nyinstallerade presidenten (ni vet vem) har med förtjusning använt termen "truthful hyperbole" som kanske (tillsammans med det nylanserade "alternative truth") kan beskriva den optiska korrektionen i mången Jones-Bird. Om än inte alla ...

http://www.politico.com/magazine/story/ ... ain-214658" onclick="window.open(this.href);return false;

Nils Olof

PS vilket yterligare kägelsnitt har jag använt här?