Passar William Optics GT-81 direkt på HEQ5?

Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Passar William Optics GT-81 direkt på HEQ5?

Post by Martin F »

Freke wrote:Jo kollimering verkar inte vara så svårt när man väl fått till det men det känns som en djungel just nu vad man ska ha för utrustning och hur man ska gå tillväga, laser verkar bra men samtidigt ett problem om inte lasern är kollimerad, såg ut som att jag skulle behöva köpa ett komplett kit med prylar från catseye för att få till det bra och då tänkte jag att det tar jag sen när jag fått ordning på polinställning och annat som är nytt nu i början.

Jag fortsätter mina refraktorfrågor här då jag fick svar på ursprungsfrågan men nu har en drös med nya ;)
Det är möjligt men man ska inte tro på allt som alla säger heller. Med risk för att trampa på ömma tår men jag har märkt att det inom astrofoto, precis som inom dagsljusfoto finns en fixering teoretiska beräkningar kring allt som kan gå fel och hur den "perfekta" utrustningen måste vara. Jag har en vanlig sketen laserkollimator och får skarpa stjärnor ända ut i bildkant. Men jag kanske haft tur och fått en perfekt kollimerad laser... ;)